בעקבות הקורונה, השימוש באפליקציות תקשורת מרחוק הפכו לכלי התקשורת המרכזי בחיינו. הלמידה מרחוק, ישיבות עבודה ותקשורת עם המשפחה המורחבת וחברים - כל אלה עלולים להשפיע על מיתרי הקול שלנו ויותר ויותר מטופלים מדווחים על קושי בדיבור, התעייפות קולית וצרידות בימים אלו.

במיוחד נכון הדבר לגבי מרצים, מתרגלים, מורים וגם מנהלים שהחליפו את הקשר הישיר עם התלמידים/סטודנטים/עובדים בתקשורת על ידי אפליקציות מרחוק כדוגמת זום.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם? 

שימוש באפליקציות תקשורת מרחוק מאמץ יותר את מיתרי הקול, וניתן להשוות זאת לדיבור בטלפון משרדי לעומת שימוש בדיבורית תוך כדי נסיעה. בטלפון משרדי אנחנו מדברים לשפופרת ועושים זאת בקול נמוך ומתון, משום שאנחנו חשים שהשומע בצד השני מבין אותנו מצוין. לעומת זאת, בשימוש בדיבורית ברכב אנחנו נוטים לדבר בקול רם, כמעט לצעוק, תוך כדי מאמץ קולי משמעותי מבלי שאנחנו מודעים לכך. הסיבה לכך היא שיש רעשי רקע ברכב, ויש גם דיליי מסוים בשימוש בדיבורית, שגורמים לנו באופן אוטומטי להגביר את עוצמת הקול כדי שנהיה בטוחים שאנחנו נשמעים. אותו הדבר קורה בשימוש בזום: בשיחה במשרד עם שותף אנחנו נדבר לאט, בשקט ובנינוחות. לעומת זאת בשימוש באפליקציה, כאשר יש רעשי רקע בבית, אנחנו באופן לא מודע נדבר בעוצמה גבוהה יותר.

כדי להימנע מנזק ושחיקה למיתרי הקול בזמן שימוש באפליקציית זום, מומלץ להשתמש במיקרופון אישי ואוזניות, ולא להסתמך על אלו של המחשב, הטאבלט או הטלפון. זה יגרום לנו באופן מיידי להקטין את העוצמה הקולית שלנו ולהגן על המיתרים.

עוד על נגיף הקורונה:
>> הפעולה שיכולה להציל אותנו מהמגפה הבאה
>> עיניה של מחלימה מקורונה נדבקו – וזה מה שנמצא
>> בייחוד עכשיו: הירק שמונע עצירות 

באילו מקרים כדאי להגיע לבדיקה של מיתרי הקול?

  • כאשר יש צרידות במגמת החמרה על פני כמה שבועות, שאינה משתפרת גם לאחר שתיקה או מנוחה קולית.
  • כאשר לצרידות נלווים גם כאבים, קשיי נשימה או חשד לדימום. 
  • כאשר הצרידות מלווה בהפרעות לתהליך הבליעה. 

על מנת להחליט אם הבעיה היא דחופה או סובלת דיחוי ניתן להתייעץ טלפונית ולקבל בעזרתו את ההחלטה.

* ד”ר יונתן להב, מנהל היחידה לכירורגיה של מיתרי הקול, הפרעות נשימה ובליעה במרכז הרפואי א.ר.ם - מרכז מומחים לרפואת אף אוזן גרון, המעניק בימים אלה גם שירותי רפואה אונליין.