N12
פרסומת

כלוב של זהב" ל-7 ימים בלבד - תביעה של מיליונים נגד מיקרוסופט בגין העלאות מחיר נסתרות

"העלאת המחיר השקטה": בקשה לייצוגית נגד מיקרוסופט - "גובים יותר בלי להודיע"

בשיתוף עו"ד מתן פריידין
DinDin
פורסם:
מיקרוסופט מניה
צילום: TY Lim, shutterstock
הקישור הועתק

בקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז חושפת פרקטיקה לכאורה של ענקית הטכנולוגיה: ייקור דמי המנוי לשירותי 365 Office ללא הודעה מוקדמת, תוך ניצול מנגנון החידוש האוטומטי וכבילת הלקוח ל"כלוב של זהב" לשנה שלמה. התובע: "שיטת מצליח קלאסית"

בקשה לאישור תובענה ייצוגית בהיקף מוערך של מיליוני שקלים הוגשה השבוע לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד כנגד מיקרוסופט ישראל ו-Microsoft Ireland, בטענה כי החברה מבצעת "העלאות מחיר שקטות" למנויי שירותי התוכנה הפופולריים שלה (Microsoft 365), מבלי ליידע את הלקוחות ומבלי לקבל את הסכמתם לכך.

על פי הבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד מתן פריידין ממשרד נחשון-פריידין, מיקרוסופט נוהגת לייקר את דמי המנוי החודשיים במועד החידוש האוטומטי, אך נמנעת מלשלוח הודעת דוא"ל או מסרון ללקוח על השינוי במחיר.

"מלכודת דבש" של 7 ימים בלבד

במרכז התביעה עומדת טענה לשימוש בטקטיקה המכונה בבקשה "מלכודת דבש" או "כלוב של זהב". נטען כי מיקרוסופט מגדירה את המנוי כהתחייבות שנתית המתחדשת אוטומטית. האפשרות היחידה לבטל את המנוי ללא קנס קיימת בחלון זמן צר של 7 ימים בלבד ממועד החידוש.

המשמעות, לפי התביעה, היא קריטית: מאחר והלקוח לא מקבל הודעה על עליית המחיר בזמן אמת, הוא מחמיץ את "חלון היציאה" של שבעת הימים. רק כשהוא מבחין בחיוב המוגדל בכרטיס האשראי – לרוב באיחור של חודש או יותר – הוא מגלה שכבר מאוחר מדי לבטל, והוא כבול למחיר הגבוה למשך שנה שלמה.

התובע הייצוגי, מר מור יוסף, תיאר בבקשה כיצד הצטרף לשירותי מיקרוסופט עוד ב-2017 ושילם במשך תקופה ארוכה 8.25 דולר לחודש. לטענתו, במאי 2025 גילה בדיעבד ובמפתיע כי החיוב בכרטיס האשראי קפץ ל-8.66 דולר, ללא כל הודעה וללא הסכמה.

פרסומת

"לא נשלחה הודעת דוא"ל ייעודית המבשרת על ההתייקרות, לא נשלח מסרון ולא הופיעה התראה בולטת", נכתב בבקשה. עוד נטען כי מיקרוסופט שלחה בתקופה הרלוונטית הודעות טכניות על "שינוי חווית החיוב" ועדכוני הסכם, אך באף אחת מהן לא הוזכר כי המחיר עומד לעלות.

לטענת התובע, מדובר בנזק של עשרות שקלים לכל לקוח, אך במצטבר מדובר ברווחי עתק לחברה: "שיטת מצליח... הסכום אינו גבוה דיו כדי לעורר חשד מיידי אצל כל לקוח בודד, אך במצטבר מניב רווחי עתק.

השינוי הפתאומי לאחר מכתב ההתראה

אחת הראיות המרכזיות המוצגות בבקשה נוגעת להתנהלות מיקרוסופט לאחר שהתובע שלח לה מכתב התראה טרם נקיטת הליכים. לפי הנטען, מיקרוסופט לא סיפקה מענה ענייני לפניית התובע במשך חודשים, אך במקביל שינתה לפתע את דרכיה.

בבקשה נחשף כי לאחר קבלת ההתראה, החלה מיקרוסופט לשלוח ללקוחות אחרים הודעות דוא"ל ברורות תחת הכותרת "עדכון מחיר חשוב", הכוללות דרישה ללחוץ על כפתור "הסכם" (הסכמה אקטיבית) למחיר החדש. התובע טוען כי שינוי מדיניות זה מהווה "הודאה" בכך שההתנהלות הקודמת הייתה פסולה.

הסעדים המבוקשים

התביעה מבקשת מבית המשפט להורות למיקרוסופט להשיב לכל הלקוחות את ההפרשים שנגבו מהם ללא הסכמה ב-7 השנים האחרונות, וכן לפסוק פיצוי בגין נזק לא ממוני ופגיעה באוטונומיה הצרכנית. סכום התביעה הקבוצתית הוערך לצרכי אגרה בלמעלה מ-2.5 מיליון שקלים.

פרסומת

כמו כן, מתבקש בית המשפט להוציא צו שיחייב את מיקרוסופט להפסיק לאלתר את גביית התעריפים המוגדלים מלקוחות שלא נתנו הסכמתם המפורשת לכך.

עו"ד מתן פריידין ממשרד נחשון-פריידין, המייצג את התובע הייצוגי:

"התנהלותה של מיקרוסופט בתיק זה חושפת דפוס פעולה שיטתי ומקומם, המהווה דוגמה מובהקת למה שמכונה במקומותינו 'שיטת מצליח'. תאגיד הענק הבינלאומי מסתמך בציניות על כך שהצרכן הממוצע לא ישים לב להתייקרות 'מינורית' של שקלים בודדים בחשבונית החודשית שלו, אך כשאוספים את השקלים הללו ממאות אלפי לקוחות – מדובר במיליוני שקלים רבים שנגבים מהציבור הישראלי שלא כדין וללא הסכמה. החברה מעלה את המחיר 'במחשכים', ללא שליחת הודעה יזומה או שקופה ללקוח. וכך, כשהלקוח כבר מבחין בדיעבד בחיוב המוגדל בכרטיס האשראי, הוא מגלה שחלון הזמנים הצר של שבעת הימים לביטול העסקה כבר חלף, והוא מוצא את עצמו כבול למחיר הגבוה ולשירות למשך שנה שלמה, ללא יכולת יציאה".

טרם הוגש כתב תשובה מטעם מיקרוסופט.

מתן פריידין
עו"ד מתן פריידין | צילום: לירן שמש

הכתבה נכתבה על ידי עורך הדין מתן פריידין הוא שותף במשרד נחשון פריידין ושות' ובעל ניסיון וידע רב בייצוג לקוחות בפני כל בתי המשפט בסכסוכים מסחריים ובתביעות ייצוגיות. הכתבה באדיבות אתר din.co.il.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפניה ישירה לעורך הדין מתן פריידין – 053-6130158