סעיף 67 לפקודת התעבורה עוסק בנהיגה בזמן פסילה או בניגוד לתנאים. הסעיף מרחיב, וכולל לא רק את מי שנפסל בצווי בית משפט אלא גם את מי שמפר את תנאי רישיונו או מאפשר לאדם אחר להפעיל את רכבו באיסור. ההשלכות המשפטיות של נהיגה בזמן פסילה הן חמורות, עם עונשים פוטנציאליים הכוללים עד שלוש שנות מאסר ו/או קנסות כבדים. החוק מדגיש את חומרת העבירה, לאור אופייה המכוון, להבדיל מתאונות דרכים לא מכוונות.

לפניה ישירה למשרד עורכי דין שני אלגרבלי, לחץ/י כאן

הבנת הליך פסילת הרישיון על ידי הגופים השונים

פסילת הרישיון יכולה להינתן על ידי כמה גופים שונים, להם נתונה הסמכות לשלול רישיון נהיגה. בתי המשפט יכולים להטיל פסילה כאמצעי ענישה לאחר הרשעה או כתוצאה מעסקת טיעון. עם זאת, שוטרים יכולים לשלול רישיון נהיגה בפסילה מנהלית, במיוחד כאשר הם עוצרים נהגים המבצעים עבירות תנועה חמורות, כמו נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים או נהיגה במהירות מופרזת. לבסוף, גופים מנהליים כמו משרד הרישוי יכולים לפסול רישיונות בשל צבירת נקודות מעבירות חוזרות ונשנות.

עמדת בית הדין לתעבורה בנושא נהיגה בפסילה

בתי המשפט היו עקביים בהדגשת חומרתה של עבירת הנהיגה בזמן פסילה. היא נתפסת כהתעלמות בוטה, הן משלטון החוק והן מצווי בית המשפט. יתר על כן, נהגים הנוקטים בפעולות כאלה הפגינו בעבר חוסר כבוד לחוקי התנועה, ובכך סיכנו את שלום הציבור. חוק סדר הדין הפלילי מניח כי נהג בפסילה מודע לפסילתו. חזקה זו, אף שהיא ניתנת להפרכה, משמשת מנגנון להרתעת נאשמים מלהתחמק מהופעה בבית המשפט ולטעון לאי ידיעת פסילתם.

משמעות נוספת לנהיגה בפסילה - ערעור החוק

ממד מכריע שיש לתת עליו את הדעת בתחום הנהיגה בפסילה הוא הקשר שלה לנושא הרחב יותר של שמירה על הסדר הציבורי והחוק. כאשר אדם, המודע לחלוטין לפסילתו, עדיין בוחר לנהוג, הוא לא רק עובר על תקנת התנועה. בנוסף, הוא מערער על סמכותם של מוסדות המדינה, כולל משרד הרישוי, המשטרה ובתי המשפט. מעשה כזה לא רק מסכן את הבטיחות בדרכים אלא גם שוחק את האמון בשלטון החוק. כאשר אדם אחד מפר בגלוי את ההנחיות הקבועות בחוק, הדבר מאיים על העיקרון היסודי לפיו חוקים צריכים להיות מכובדים וכולם פועלים על פיהם.

השלכות ביטוחיות

לנהיגה בזמן פסילה יש גם השלכות כלכליות וביטוחיות משמעותיות. במקרים של תאונות הנגרמות על ידי נהגים שרישיונם נפסל, לנהג לא יהיה כיסוי ביטוחי, משמע, חברות הביטוח רשאיות לסרב לכיסוי ובכך להעביר את הנטל הכלכלי לציבור הרחב.

שיקול דעת בענישה ותפקיד הייצוג המשפטי

למרות המסגרת הנוקשה, ישנם מקרים בהם לנאשמים עשויה להיות הגנה בת קיימא. בין אם מדובר בטעות של רשויות הרישוי ובין אם מדובר בחישוב שגוי של תקופת הפסילה, גורמים שונים עשויים להשפיע על החלטת בית המשפט. יתר על כן, מהות העבירה נעוצה בכוונה. לצורך הרשעה, על התביעה להוכיח כי הנהג היה מודע לסטטוס הפסילה שלו. אלמנט זה של כוונה מכניס רובד של מורכבות להליך.

נהיגה בזמן פסילה טומנת בחובה ללא ספק עונשים חמורים, המשקפים את חומרתה בנוף המשפטי. בניגוד לעבירות קלות שעשויות לגרור קנסות או ניכוי נקודות, עבירה ספציפית זו יכולה להוביל לעונש מאסר של עד שלוש שנים. עם זאת, לבתי המשפט שמור שיקול דעת בקביעת העונש הסופי. הם משקללים את הנסיבות, ההיסטוריה של הנהג והסכנה הפוטנציאלית שנגרמה. בעוד החוק מתיר מאסר, בתי המשפט יכולים גם לבחור בקנסות כספיים, פסילת רישיון מורחבת או מאסר על תנאי. גמישות זו מדגישה את תפקידו החיוני של ייצוג משפטי מקצועי. עורך דין תעבורה מיומן יכול להציג הגנה משכנעת, שעשויה להוביל לעונשים מופחתים או אפילו לזיכוי.

לסיכום

נהיגה בפסילה, כהגדרתה בפקודת התעבורה, היא עבירה חמורה שיש לה השלכות רחבות על העבריין, על הרשות השופטת ועל הציבור הרחב. זה הכרחי שאנשים יבינו את ההשלכות של פעולות כאלה ויחפשו ייצוג משפטי מוסמך כאשר הם מתמודדים עם טענות כאלה.

עורכת הדין שני אלגרבלי (צילום: זאב דיקמן)
עורכת הדין שני אלגרבלי | צילום: זאב דיקמן

עורכת הדין שני אלגרבלי, עורכת דין תעבורה ובעלת ניסיון רב שנים בייצוג לקוחותיה בבתי משפט לתעבורה. הבנתה העמוקה את פקודת התעבורה, בשילוב עם גישה אסטרטגית להגנה על לקוחות, הובילו לתוצאות מוצלחות רבות. לעורכת הדין שני אלגרבלי תוצאות מוחשיות של טיפול בתיקים בעלי כשלים רבים, תיקים שצלחו בהסדרים וגם הצלחות מיוחדות בטיעונים פתוחים בפני בית המשפט.

הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפניה ישירה למשרד עורכי דין שני אלגרבלי - 053-6245084