אי התאמה אישיותית או אי עמידה בדרישות בטיחות אישיות לנהיגה הוא מונח המשמש לתיאור נהגים שיש להם ליקויים אישיותיים, התנהגותיים או פסיכיאטריים שעלולים להשפיע על יכולתם לנהוג בבטחה. על פי סעיף 51 לפקודת התעבורה, מונח זה מקיף מגוון רחב של מצבים, ולכן קשה להגדיר אותו במדויק. עם זאת, הוא מתייחס בדרך כלל לנהגים שיש להם ליקויים שעלולים להשפיע על יכולתם לנהוג בבטחה, כגון הפרעת קשב וריכוז (ADHD), חרדה, דיכאון או הפרעות פסיכיאטריות אחרות.

לפניה ישירה אל עורך דין דורון ויגלר, לחץ/י כאן

מי נופל תחת ההגדרה של חוסר התאמה אישיות?

נהגים הסובלים מבעיות פיזיולוגיות כגון אפילפסיה, אי ספיקת לב, שבץ או סוכרת אינם נחשבים כבעלי חוסר התאמה אישיותית. כמו כן, גם נהגים עם ליקויים קוגניטיביים אינם נחשבים באופן אוטומטי כבעלי חוסר התאמה אישיותית. במקום זאת, האבחנה של חוסר התאמה אישיותית שמורה לנהגים עם ליקויים פסיכיאטריים או התנהגותיים שעלולים להשפיע על יכולתם להפעיל רכב בבטחה.

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אחראי על ביצוע בדיקות רפואיות עבור רשות הרישוי. למכון הוקנתה סמכות זו בצו שר הבריאות ותקנות התעבורה. המכון בודק את כשירותם של נהגים שהופנו אליו על ידי משרד הרישוי משרד הרישוי, משטרת ישראל, רשות הרישוי או בית המשפט.

נהגים המופנים למכון הרפואי לבטיחות בדרכים חייבים לעבור בדיקה בהתאם לסיבת ההפניה או מסירת מידע רפואי באמצעות מסמכים מובנים הניתנים מאת המרב"ד, לדוגמא נהג המופנה עקב סעיף ליקוי נפשי מצה"ל יופנה לבדיקת פסיכיאטר, נהג המופנה עקב הרשעה בנהיגה בשכרות יופנה לבדיקת פסיכולוג ולמבדקים ממוחשבים פסיכולוגיים. בדיקת הביקורת נערכת על ידי מומחי המכון, המעריכים את בריאותו הגופנית והנפשית של הנהג, יכולותיו הקוגניטיביות וכישורי הנהיגה. ועדת הערר בוחנת את עניינו של הנהג וקובעת סופית את כשירותו לנהוג.

מי חייב להגיע למבחני כשירות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

מבקשי רישיון נהיגה לרכב ציבורי ומשאיות כבדות מופנים למכון הרפואי לבטיחות בדרכים על ידי משרד הרישוי. נהגי צה"ל בעלי רישיון צבאי לרכב מסוג משאית כבדה, נהגים שהוכשרו לנהיגה ונהגי הסעות בשירות מילואים נדרשים אף הם להשתתף במבחני כשירות. עברייני תנועה שצוברים נקודות ומועדים לתאונות מופנים על ידי משרד הרישוי. נהגים שדווחו על ידי משטרת ישראל על מעורבותם בתאונת דרכים קטלנית או עם נפגעים, בדרך כלל עם פציעות של ממש, נדרשים גם הם להגיע למבחני כשירות. נכי משרד הביטחון ונכים המופנים על ידי המוסד לביטוח לאומי בגין נכות, הפוגעת ביכולתם לנהוג חייבים להגיע למבחנים. צרכני סמים ו/או אלכוהול/אסירים המופנים על ידי משרד הרישוי, משטרת ישראל ורשות הרישוי, וכן נהגים המדווחים מכוח החוק (חובת דיווח), סעיף 12ב לפקודת התעבורה, נדרשים אף הם להגיע למבחנים. לבסוף, מבקשי / בעלי רישיון נהיגה עם בעיות בריאותיות ונהגים קשישים חייבים להגיע למבחני כשירות.

דוגמאות לנהגים שנפסלו בשל אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה

  • התנהגות תוקפנית: נהג שיש לו היסטוריה של זעם בכביש או התנהגות נהיגה אגרסיבית עלול להיפסל עקב חוסר התאמה אישיותית. התנהגות כזו עלולה להגביר את הסיכון לתאונות ולסכן נהגים אחרים.
  • נהיגה בחוסר זהירות: נהג שיפגין זלזול בחוקי התנועה ובתקנות עלול להיפסל אף הוא. זה יכול לכלול נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול, התעלמות מתמרורי עצור ורמזורים אדומים, או נהיגה במהירות מופרזת.
  • חוסר אחריות: נהג שיש לו היסטוריה של התנהגות לא אחראית, כגון אי תשלום קנסות או התעלמות מצווי בית משפט או מגזר דין שניתן בביהמ"ש והטיל פסילת רישיון בפועל ובכל זאת הנהג נתפס נוהג בזמן פסילה, בכל המקרים הללו עלול הנבדק להיפסל. התנהגות מסוג זה מעידה על חוסר כבוד לחוק ועשויה להצביע על כך שהנהג אינו אחראי מספיק כדי להפעיל רכב מנועי בבטחה.
  • בעיות נפשיות: במקרים מסוימים, בריאותו הנפשית של הנהג עשויה להיות גורם לפסילתו. לדוגמה, נהג שיש לו היסטוריה של חרדה חמורה או דיכאון לא יוכל להתמודד עם הלחץ של נהיגה ועלול להוות סיכון לעצמו ולאחרים על הכביש או נהג שזה עתה השתחרר מאשפוז פסיכיאטרי.
  • הפרעות אישיות: הפרעות אישיות מסוימות, כגון הפרעת אישיות נרקיסיסטית או הפרעת אישיות אנטי-חברתית או טיפוס נון-קונפורמיסטי (שאינו מציית לחוקים ולכללים) כל ההפרעות הללו יצביעו על נהג לא כשיר להפעיל רכב מנועי בבטחה. נהגים עם הפרעות אלה עשויים להיות בעלי היסטוריה של התנהגות מסוכנת או התעלמות מבטיחותם של אחרים.

חשוב לציין כי פסילה בשל אי התאמה אישיותית היא עניין חמור ואין להקל בו ראש ונהג שבבדיקות נמצא כזה ייפסל מלנהוג שנה. בטיחותם של כלל הנהגים והנוסעים בכביש היא בעלת חשיבות עליונה, ויש לטפל בכל התנהגות המסכנת בטיחות זו. עם זאת כאן נכנסת המומחיות של עורך דין הבקיא בנושא כי לא אחת ההתרשמות הסובייקטיבית של הבודק הינה ללא ביסוס כלל או מספיק ולכן מומלץ במקרים הללו להגיש ערר שידון בפני וועדת עררים בבית חולים תל-השומר.

לסיכום, התאמה אישיותית היא היבט קריטי בנהיגה בטוחה. נהגים המפגינים תכונות אישיות שאינן עולות בקנה אחד עם נוהלי נהיגה בטוחה עלולים לסכן את עצמם ואחרים על הכביש. חשוב שאנשים השוקלים קריירה בנהיגה יבינו את החשיבות של אישיות בטוחה ותואמת. נוסף על כך, מעסיקים בענף התחבורה צריכים לבצע הערכות יסודיות של נהגים פוטנציאליים כדי להבטיח שיש להם את תכונות האישיות המתאימות לנהיגה בטוחה. על ידי מתן עדיפות לתאימות אישיות בבחירה ובהכשרה של נהגים, אנו יכולים לסייע בהפחתת תאונות ולקדם כבישים בטוחים יותר לכולם.

עורך הדין דורון ויגלר (צילום: איריס שמחאי ״ספידפיק״)
עורך הדין דורון ויגלר | צילום: איריס שמחאי ״ספידפיק״

עורך דין דורון ויגלר עוסק בתחום התעבורה, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ומייצג נהגים בכל רחבי הארץ בעבירות תעבורה של מהירות מופרזת, תאונות דרכים, פסילה מנהלית ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין din.co.il.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפניה ישירה לעורך דין דורון ויגלר - 053-9428813