מידי יום, גולשים רבים מבלים שעות רבות ברשתות החברתיות בדגש על פייסבוק. כך מידי יום נחשפים הגולשים לתוכן רב ובכלל זה - פוסטים, סטוריז, שיווק וכיו"ב. רשת הפייסבוק הוקמה בשנת 2004 ומאז הקמתה צברה מאות מיליוני משתמשים בעולם.

אחד מהפלאים של רשת הפייסבוק היא הקלות בה כל גולש יכול לחוות את דעתו ו/או להוסיף תגובה מטעמו. אך לא פעם, עולה השאלה האם התגובה ו/או הביקורת עולים לכדי לשון הרע? או שמא מדובר בביקורת צרכנית לגיטימית?

כעורך דין המתמחה בתחום לשון הרע, אני מקבל מדי יום עשרות שיחות ממשתמשים שונים אשר טוענים שעשו עליהם לשון הרע בפייסבוק, ומפעם לפעם אני נוכח לדעת שהפער בין קיום עוולת לשון הרע לתגובה לגיטימית הוא גדול.

לא כל שכן, נוכחתי לדעת שגם כאשר כבר מדובר בלשון הרע - הרבה פעמים בלהט הרגע המשתמשים עושים טעויות רבות, אשר פוגמות ביכולת לנהל תיק משפטי בבית המשפט.

לפניה ישירה למשרד עורכי דין שלומי ואנונו, לחץ/י כאן

לשון הרע ברשת הפייסבוק - מה לעשות ומה לא?

ראשית חשוב להבהיר, כי לא כל פרסום ייחשב ללשון הרע. כך למשל הפסיקה הכירה זה מכבר בכך שקללות וגידופים אינם עולים לכדי לשון הרע. כך גם הוכר בפסיקה, כי כאשר מדובר בביקורת צרכנית לגיטימית על שירות ו/או מוצר שניתן ללקוח, היא לא תעלה לכדי לשון הרע כדי לא להגביל את חופש הביטוי.

חושבים שפרסמו עליכם לשון הרע? הנה מספר טיפים שכדאי שתדעו ומספר דברים שכדאי שתימנעו מהם:

  1. עם החשיפה לפרסום - דאגו מיד לתעד את מלוא הפרסום כולל - מלוא התגובות, לייקים ושיתופים.
  2. אם מדובר בפרסום שנעשה בקבוצה - חשוב לתעד את גודל הקבוצה ואת תחום העניין שלה.
  3. לאחר שתיעדתם את כל הפרסום - פנו למפרסם ובקשו ממנו להסיר את הפרסום בצורה מנומסת - עצבים לא יקדמו ולא יעלו או יורידו בהליך המשפטי.
  4. אם המפרסם מתנגד להסרת הפרסום - אין צורך להיכנס איתו לוויכוחים, איומים וכיו"ב.
  5. אם החלטתם לפנות להליכים משפטיים, פנו בהקדם האפשרי (ובמועד הראשון מהחשיפה לפרסום) לעורך דין מקצועי ומנוסה שעוסק בתחום.
  6. זכרו, ללא תיעוד ו/או ראיות יהיה קשה עד מאוד לנהל תביעת לשון הרע נגד המפרסם.
  7. והכי חשוב, אם המפרסם סירב להסיר את הפרסום והחלטתם לפנות להליכים משפטיים, מומלץ מאוד לתעד שוב ושוב ומידי יום את הפרסום, את כמות החשיפה לפרסום שגדלה, את כמות התגובות לפרסום וכיו"ב.

חוק איסור לשון הרע לא נועד לפגוע בחופש הביטוי

בסוף הדברים, חשוב לזכור שאין זו מטרתו של חוק איסור הרע לפגוע בחופש הביטוי - ולכן לא כל פרסום ברשת הפייסבוק יהיה אסור. עם זאת, המחוקק ביקש לשמור על כבודו ושמו של האדם ולכן, פרסומים קיצוניים שאין בהם אמת, כמו גם פרסומים אשר כל מטרתם היא להשפיל או לבזות אדם בעיני הבריות, יכול שיוכרו כפרסומי לשון הרע ויזכו את הנפגע מהפרסום בפיצויים.

עורך הדין שלומי ואנונו (צילום: ברק כהן)
עורך הדין שלומי ואנונו | צילום: ברק כהן

עורך דין שלומי ואנונו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים בתביעות לשון הרע, דיני משפחה ועוד. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפניה ישירה למשרד עורכי דין שלומי ואנונו - 053-7361087