לאור התופעה ההולכת ומתרחבת לפיה אנשים שמעורבים בתאונות דרכים נמלטים מהזירה מבלי לסייע לנפגעי התאונה חלה החמרה משמעותית בענישה בעבירה מצד בתי המשפט.

לפניה ישירה לעורך דין תעבורה חזי כהן, לחץ/י כאן

מהי עבירת הפקרה לאחר פגיעה?

הפקרה לאחר פגיעה מסווגת לשלושה מצבים עיקריים:

  1. נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נפגע אדם, אשר היה עליו לדעת כי בתאונה נפגע אדם או עשוי היה להיפגע אדם, ולא עצר במקום התאונה, או קרוב לו ככל האפשר, כדי לעמוד על תוצאות התאונה ולהזעיק עזרה, דינו - מאסר שלוש שנים.
  2. נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נפגע אדם, ולא עצר במקום התאונה, או קרוב לו ככל האפשר, כדי לעמוד על תוצאות התאונה, או עצר כאמור ולא הזעיק עזרה, דינו - מאסר שבע שנים.
  3. נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נגרמה לאדם חבלה חמורה או שבה נהרג אדם, ולא עצר או לא הזעיק עזרה כאמור בסעיף קטן (ב), דינו - מאסר 14 שנים.

ענישה בעבירת הפקרה

הענישה בעבירת הפקרה לאחר פגיעה היא נגזרת של שני משתנים עיקריים:

א. היסוד הנפשי של הנהג.
ב. תוצאות התאונה.

כאשר מדובר במצב בו היסוד הנפשי שהיה לנהג הוא מסוג רשלנות המחוקק קבע שעונש המאסר המקסימאלי יהיה עד שלוש שנות מאסר.

במידה והעבירה נעברה תוך קיום יסוד נפשי של מחשבה פלילית, קרי, מודעות לטיב המעשה, לקיום הנסיבות ולאפשרות הגרימה לתוצאות המעשה, העונש שקבע המחוקק הוא חמור יותר ועומד על עונש מאסר מקסימאלי של עד שבע שנות מאסר.

במידה והעבירה נעברה תוך קיום יסוד נפשי של מחשבה פלילית, קרי, מודעות לטיב המעשה, לקיום הנסיבות ולאפשרות הגרימה לתוצאות המעשה ובנוסף כתוצאה מהתאונה נגרמה לאדם חבלה חמורה או נהרג אדם, העונש שקבע המחוקק הוא החמור ביותר ועומד על עונש מאסר מקסימאלי של עד ארבע עשרה שנות מאסר.

אחריות נוסע ברכב

חשוב לדעת שהאחריות בעבירת פגע וברח חלה אף על נוסע ברכב שהוא מעל גיל 16. החוק קובע כי נוסע ברכב המעורב בתאונה שבה נפגע אדם חייב להתקשר לגופי ההצלה הנחוצים ולהזעיקם למקום התאונה, בהקדם האפשרי בנסיבות העניין, אלא אם כן נוהג הרכב עצר והזעיק עזרה.

במידה והנוסע לא ממלא אחר חובתו החוקית הוא צפוי לעונש שהוא עד מחצית מהעונש שצפוי לנהג וזאת בהתחשב ביסוד הנפשי שמתקיים במקרה האמור ובתוצאות התאונה.

החשיבות של ליווי עורך דין תעבורה בזמן החקירה

חשוב לדעת ולהפנים כי עבירת הפקרה לאחר פגיעה היא העבירה החמורה ביותר המצויה בתחום סמכותו של בית משפט לתעבורה. כדי להגיש כתב אישום כנגד נהג/נוסע בעבירת הפקרה מתבצעת חקירת משטרה שנועדה לאסוף עובדות וממצאים שיהיה בהם להוכיח בהמשך את יסודות העבירה בפני בית המשפט.

לאור העובדה שבתום החקירה המשטרה תמליץ על סגירת התיק או לחילופין על הגשת כתב אישום כנגד הנהג/הנוסע החשוד וכן לאור העובדה שיש פער משמעותי ביותר בענישה שבין עבירות ההפקרה השונות תוך כך שחקירת המשטרה היא שלב קריטי ביותר לבניית גרסתו של הנהג/הנוסע החשוד שכן כמעט ובלתי אפשרי לסטות מגרסה זו בהמשך בפני בית המשפט שכן יראו בכך "גרסה כבושה" שמשקלה הראייתי שואף לאפס, חשוב והכרחי להיוועץ ולהיות מלווה בכל השלב החקירתי על ידי עורך דין תעבורה וזאת בכדי להיטיב ככל האפשר את מצבכם המשפטי.

עורך דין תעבורה

לאור ההבחנה המשמעותית והחשובה שבין העבירות השונות וכן לאור פער הענישה המשמעותי שקיים, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין תעבורה הבקיא ברזי דיני התעבורה, שכן בעבירות מסוג הפקרה לאחר פגיעה מבקשת התביעה רכיבי מאסר וכן עונשי פסילה משמעותיים שיש בהם להשפיע באופן ישיר על חירותו, פרנסתו ואיכות חייו של הנאשם ובני משפחתו.

עורך הדין חזי כהן (צילום: לילך אוזן)
עורך הדין חזי כהן | צילום: לילך אוזן

עורך דין תעבורה חזי כהן מתמחה בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות תעבורה בכלל ובעבירת הפקרה לאחר פגיעה בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפניה ישירה לחזי כהן - משרד עורכי דין - 053-9428425