סכסוך בין שותפים, תביעות בין בעלי מניות ומאבקי כוח בתוך חברה, נוצרים לעתים קרובות בעולם העסקי. מדובר בדרך כלל בסכסוך ייצרי המלווה במטען רגשי בין הצדדים, שהרי מטבע הדברים לרוב מדובר בסכסוך בין אנשים קרובים ולפעמים אף הקרובים ביותר, ובדרך כלל הסכסוך משפיע גם על חייהם של אנשים נוספים כמו עובדים, ספקים, בני משפחה וכו'.

לפניה ישירה אל עורך דין דר ויינברג, לחץ/י כאן

על מה שותפים רבים?

סכסוכים בין שותפים מתעוררים מסיבות שונות. לדוגמה:

  • מחלוקת על סמכויות (ששותף אחד מתערב לשותף אחר בתחום אחריותו/סמכותו).
  • חוסר אמון - כאשר שותף חושב שהשותף השני משקר לו, גונב מהעסק וכו'.
  • חוסר שוויוניות - כאשר שותף אחד מרגיש שהוא משקיע בעסק יותר (בכסף, בזמן או בעבודה) לעומת השותף השני.
  • דרישה של שותף להטבות או שכר נוסף, כי הוא חושב שמגיע לו יותר מהשותף שלו.
  • דרישה של שותף להכנסת שותף נוסף או בני משפחה לעסק.
  • דרישה של שותף לחלק (או להימנע מלחלק) רווחים / דיבידנדים.
  • דרישה של שותף להזרים כספים לעסק.

במקרה של סכסוך שותפים/ בעלי מניות, הפעילות של החברה עלולה להיפגע, לקוחות עלולים שלא לקבל מענה הולם, ספקים עלולים שלא לקבל את הכסף שלהם כי אחד השותפים מסרב לחתום על השיקים או עובדים שעלולים לא לקבל את התשלומים שמגיעים להם, כי אחד השותפים לא מאפשר את ביצוע התשלומים.

לכן רגע לפני ששוברים את הכלים, ומגיעים לנקודת אל חזור ביחסים שלכם מול השותף, צריך לבצע מספר פעולות חכמות שיכולות לחסוך לכם בעתיד זמן וכסף ולתכנן את המהלכים שלכם בניהול הסכסוך מול השותף.

1. שלב ראשון: איסוף ותיעוד - במרבית הסכסוכים בין שותפים, קיימת מחלוקת גם על עובדות. לדוגמה: שותף אחד טוען שהיו הסכמות בין השותפים והצדדים נהגו בצורה מסוימת בניהול העסק במשך שנים ואילו השותף השני מתכחש לכך; או ששותף אחד טוען שהשותף השני הסתיר ממנו פרטים בקשר לעסק וכו';

בין אם מדובר בסכסוך אשר יגיע בסופו של יום לבית המשפט ובין אם הסכסוך ייפתר בין השותפים בדרך אחרת, קיימת חשיבות רבה לאיסוף של כל החומר הרלוונטי ולתיעוד של כל המגעים בין השותפים (שיחות, התכתבויות, מפגשים וכו'). במילים אחרות, יש לעשות כל מאמץ להימנע מהסלמת הסכסוך אך במקביל לפעול מתוך מודעות לכך שיתכן ולא ניתן יהיה למנוע את הסלמת הסכסוך וזה יגיע לבית המשפט.

2. שלב שני: בחינת מסמכי החברה - לכל חברה יש תקנון ו/או הסכם מייסדים(הסכם בעלי מניות) משלה לצורך הסדרת מערכת היחסים המשפטית בין בעלי המניות בחברה. התקנון הוא ספר החוקים של החברה ובו ניתן למצוא הוראות שמתייחסות לזכויות והחובות של בעלי המניות, מנגנון קבלת החלטות בחברה, מנגנון טיפול במחלוקות, מדיניות חלוקת רווחים, מטרות החברה, חלוקת התפקידים בין בעלי המניות, ועוד. לכן יש לבדוק האם בתקנון החברה או בהסכמים בין השותפים נקבע מנגנון לפתרון בעיות/סכסוכים.

3. שלב שלישי: הערכת סיכויים וסיכונים. חשוב לבחון את מצבכם ביחס ליתר השותפים והעובדים הבכירים, ומצבכם האישי מול לקוחות, ספקים וכו'. לדוגמה: האם השותף שלכם כבר העביר לצד שלו חלק מהעובדים הבכירים? מה להערכתם יקרה עם לקוחות מסוימים בעקבות הסכסוך? יש להיערך לכל תרחיש.

4. שלב רביעי: הגדרת המטרה. כמו בכל מאבק, יש להגדיר יעדים ואת התוצאה הרצויה.

אחרי איסוף החומר הנדרש ובחינת הבסיס המשפטי, יש לבחור את התוצאה הרצויה הטובה ביותר שאליה ניתן להגיע באותו סכסוך. שהרי ניתן להגיע לתוצאות שונות ומגוונות כגון: המשך השותפות לאחר גיבוש הסכמות חדשות עם השותף, פירוק השותפות, רכישת זכויות השותף, מכירת החלק שלכם בשותפות וכו'.

5. שלב חמישי: קביעת אסטרטגיה - בחירת אסטרטגיה מתאימה להשגת המטרה שלכם. לדוגמה: אסטרטגיה הגנתית שבה נבחר לא להגיב לסכסוך אלא לנסות יותר "לספוג" כך שככל שהסכסוך יחריף נגיע לתוצאה אשר יותר קרובה להיפרדות מהשותף. דוגמה נוספת – בחירת אסטרטגיה התקפית אגרסיבית כאשר לדוגמה רוצים לרכוש את חלקו של השותף השני בעסק בתנאים מיטביים ולגרום לו למכור לנו את חלקו בעסק בתנאים שלנו.

6. שלב שישי: טקטיקות. בחירת טקטיקות שיתאימו לאסטרטגיה שבחרתם, לצורך השגת התוצאה.

  1. דוגמאות לטקטיקות קלות: שליחת מכתב התראה על ידי עורך דין, בקשה לקיום הליך גישור, או התעלמות מהשותף למעט במקרי הצורך.
  2. דוגמאות לטקטיקות אגרסיביות: כינוס ישיבת דירקטוריון לצורך קבלת החלטות שישפיעו על מערכת היחסים עם השותף, פנייה לבנק שבו מתנהל חשבון הבנק של העסק, פנייה לספקי החברה, פנייה ללקוחות החברה, הגשת תביעה לבית משפט, ולפעמים גם הגשת בקשות דחופות לסעדים זמניים.
עורך הדין דר ויינברג (צילום: סמדר כפרי)
עורך הדין דר ויינברג | צילום: סמדר כפרי

לסיכום - האופציה לפנות לבית משפט תמיד קיימת, אך לא כדאי למהר לנצל אותה. לפני כן, מומלץ לבחון אם אין אופציה אחרת לפתרון הסכסוך, מחוץ לבית המשפט. במידה שהחלטנו שאין ברירה - יש לעשות זאת בחוכמה ולאחר חשיבה ותכנון מוקדם יחד עם משרד עורך דין שמלווה אתכם מהרגע הראשון ועד להשגת המטרה.

_OBJ

עורך דין דר ויינברג מתמחה בייצוג בתביעות וסכסוכים בין שותפים/בעלי מניות, ניהול משברים, ייעוץ וליווי משפטי שוטף לעסקים וחברות, גישורים עסקיים, ועוד. הכתבה באדיבות האתר din.co.il.

לצפייה בכרטיסו של עורך דין דר ויינברג באתר din.co.il לחץ/י כאן

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפניה ישירה לעורך דין דר ויינברג - 053-6242231