אין זה סוד כי רוכבי אופנוע נפצעים קשה ואף נהרגים בשיעור גבוה בהשוואה למשתמשי הדרך האחרים. בשנים האחרונות, בין היתר בשל עומסי התנועה הכבדים ועלויות החזקת מכוניות, אנו עדים לעלייה בכמות האופנועים הנעים בכבישנו. בהתאם קיימת גם עלייה משמעותית במספר הרוכבים המעורבים בתאונות דרכים הסובלים מנזקי גוף קשים ואף כאלו שמקפחים את חייהם בתאונות אופנוע.

רוכבי אופנוע אינם דומים לנהגי כלי רכב אחרים. לרוב, מדובר באנשים צעירים מלאי תשוקה לכלי הדו גלגלי אשר מעדיפים אותו על כל כלי רכב אחר שכן הוא מעניק להם תחושה של חופש, זריזות ונוחיות.

לצערנו, עם כל האהבה שלנו לאופנועים שיתרונותיהם רבים, רוכבי אופנוע חשופים יותר לתאונות קשות ואף קטלניות מעצם מבנהו של האופנוע המותיר את הרוכב עליו חשוף לפגיעות אלו.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד ונוטריון גיא דויטש, לחץ/י כאן

אלו פציעות מאפיינות נפגעי תאונות אופנוע?

כעורך דין המייצג נפגעי תאונות אופנוע מעל 22 שנים בהחלט ניתן לראות פציעות שכיחות החוזרות פעם אחר פעם אצל נפגעי תאונות אופנועים ובהן- חבלות ראש וצוואר, שברים בעצם הבריח (קלביקולה), פריקות ושברים של הכתף, שברים בשורש כף היד ובמרפק, שברים בברך, קרעים במניסקוס וברצועה צולבת, שברים בקרסול, שפשופים ואף פגיעות רב מערכתיות ולעיתים גם מוות.

האם יש חשיבות לשאלה מי אשם בתאונה?

בתאונות אופנוע, כמו גם בכל תאונת דרכים עם כלי רכב, אין כלל חשיבות לשאלה מי אשם בתאונה. כך, רוכב אופנוע שגרם לתאונה באשמתו/רשלנותו יהיה זכאי לאותו פיצוי שהוא היה מקבל אם התאונה לא הייתה באשמתו.

זהירות פוליסה מוזלת

כיום חברת הביטוח "הפול" היא המוכרת ישירות או באמצעות חברות ביטוח אחרות 2 פוליסות ביטוח חובה. האחת פוליסה רגילה ומלאה והשנייה פוליסה מצומצמת יותר הכוללת מצד אחד הנחה ומצד שני יש בה השתתפות עצמית של הרוכב בכל מקרה של נזקי גוף כתוצאה מתאונת אופנוע. חשוב לשים לב כי דווקא בתאונות "קלות יחסית" עלול הרוכב שרכש פוליסה מוזלת להישאר ללא כל פיצוי שכן ההשתתפות העצמית עומדת על סך של 25,000 שקלים והפסדי שכר בגין 7 ימים ראשונים אשר יופחתו מכל פיצוי לו יהיה זכאי הנפגע. לכן בתאונות בהן ישנן חבלות יבשות ואפילו שברים קלים שהחלימו ללא כל מגבלה עלול הנפגע למצוא את עצמו ללא כל פיצוי שכן הנזק "נבלע" בהשתתפות העצמית.

חשוב לדעת כי ההשתתפות העצמית חלה אך ורק על הנוהג באופנוע ולא על הנוסע המורכב או על נפגע הולך רגל אשר היה מעורב בתאונת אופנוע.

ככל שהפגיעה הינה יותר חמורה וקשה הרי שאותו רכיב של השתתפות עצמית הופך להיות פחות מהותי ועדיין מהווה נתח לא מבוטל מהפיצוי אשר יופחת לנפגע.

לאורך השנים ניהל משרדנו מאות רבות של תביעות נזקי גוף כתוצאה מתאונות אופנוע תוך התמחות וניסיון רב בקבלת פיצויים גבוהים ביותר. כך משרדנו מתמחה בניהול תביעות מורכבות של נפגעים שנותרו להם נזקים ממשיים.

דוגמאות לפיצויים בעקבות תאונות אופנוע

לדוגמה ניתן להביא תיק שהסתיים לאחרונה בפשרה בו נפסקו לתובע פיצויים בסך של 356,000 שקלים בגין שבר ספיראלי בפטישון החיצוני של רגל ימין.

הנפגע היה כבן 25 שעה שרכב על אופנוע והחליק כשהאופנוע נפל על רגלו הימנית. לאחר התאונה אושפז התובע בבית חולים ועבר ניתוח של שחזור פתוח וקיבוע פנימי של השבר באמצעות פלטה וברגים.

לאחר שנזקו התגבש הגשנו בשם הנפגע תביעה לבית המשפט אליה צורפה בקשה למינוי מומחה רפואי.

הנפגע נבדק על ידי המומחה שמונה על ידי בית המשפט אשר קבע כי הנפגע מתהלך בצליעה, קרסולו מוגבל בתנועות הטיה כפית והטיה גבית וכי יש לו צלקת רגישה למגע. בסיכום חוות דעתו קבע המומחה כי לנפגע 14.5% נכות (10% בגין הגבלת תנועות הקרסול ועוד 5% בגין הצלקת הרגישה).

לאחר קבלת חוות הדעת הגישו הצדדים תחשיבי נזק מטעמם.

החישוב נערך לפי ראשי הנזק המקובלים - הפסדי שכר לעבר (ממועד התאונה ועד מועד פסק הדין או הפשרה המתבססים על הכנסות הנפגע לפני התאונה), הפסדי שכר לעתיד, הפסדי פנסיה, עזרת צד ג', הוצאות רפואיות וכאב וסבל.

בתחשיב מטעמנו הוכחנו הפסדי שכר לעבר לתקופה של כחצי שנה ודרשנו פיצוי המגלם נכות תפקודית הגבוהה מזו הרפואית. מנגד, הנתבעת הגישה תחשיב מטעמה ובו העלתה טענות שונות כאשר בשורה התחתונה היא סברה כי יש לפצות את הנפגע בסכומים נמוכים מאוד.

בית המשפט קיבל את מלוא טענותינו והמליץ לצדדים לסלק את התביעה בעבור פיצוי בסך של 356,000 שקלים בתוספת שכ"ט ומע"מ.

דוגמה נוספת היא של נפגע רוכב קטנוע אשר נפל במהלך נסיעה וסבל מחבלות בכתף ובשורש כף יד ימין. בבדיקתו בבית החולים אובחנו שבר בעצם הבריח ימין, פריקה של שורש כף יד ימין ושבר בעצם הסירה. התובע אושפז במחלקה האורתופדית ועבר ניתוח לקיבוע השבר בעצם הסירה. לאחר כ-3 חודשים הוסרו חלק מהמסמרים שקיבעו את העצם.

בהסכמת הצדדים מונה מומחה רפואי אשר בדק את התובע ומצא כי טווח תנועות ויציבות הכתף תקינים, קיימת בצקת קלה בשורש יד ימין, קיימת הגבלה בהנעת שורש היד וקיימת צלקת אורכית באספקט גבי.

מסקנות המומחה הרפואי אשר בדק את התובע עמדו אף הן על 10% נכות בגין הגבלת התנועה בהנעת שורש היד ו-5% בגין צלקת רגישה. סה"כ נכויות התובע הוערכו בשיעור של 14.5%.

גם בתביעה זו נערך החישוב לפי ראשי הנזק המקובלים- הפסדי שכר לעבר (ממועד התאונה ועד מועד פסק הדין או הפשרה המתבססים על הכנסות הנפגע לפני התאונה), הפסדי שכר לעתיד, הפסדי פנסיה, עזרת צד ג', הוצאות רפואיות וכאב וסבל.

על יסוד חוות הדעת ניהלנו מו"מ עם חברת הביטוח אשר הציעה לסלק את התביעה בסך של 100,000 שקלים. במשך מספר חודשים נוהל מו"מ עיקש שבסופו הסכימה המבטחת לשלם לתובע פיצוי בסך 450,000 שקלים בתוספת שכ"ט ומע"מ כחוק.

דוגמאות אלו אינן יוצאות דופן בתיקים בהם אנו מטפלים ומתייחסות לפגיעות המותירות נכויות נמוכות יחסית אשר הפיצוי בגינן עולה על המקובל בתביעות דומות.

אחוזי נכות גבוהים בעקבות תאונות אופנוע

מה קורה כאשר הנפגע חלילה סובל מנכויות גבוהות?

במהלך השנים ייצגנו נפגעי תאונות קשים ומשפחותיהם בתיקים מורכבים של רוכבי אופנוע בתאונות דרכים קטלניות שבהם נגרמו לנפגע פגיעות רב מערכתיות שהותירו אותו עם נכויות גבוהות ביותר.

כך לדוגמה ניתן להביא פיצוי בסך 4.5 מיליון שקלים לנפגע שנותרו לו 55% נכות או 12 מיליון שקלים שקיבלה נפגעת אשר נפגעה בתאונת אופנוע אשר נותרו לה 85% נכות.

למה ומתי חשוב לפנות לעורך דין לאחר תאונת אופנוע?

שאלה שחוזרת על עצמה שוב ושוב הינה מתי כדאי לפנות לעורך דין המתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים ולמה בעצם חשוב כל כך לפנות לעורך דין לאחר תאונת דרכים?

ראשית חשוב לזכור כי כמו כל התמחות, ישנם עורכי דין העוסקים אך ורק בייצוג נפגעי תאונות דרכים. עורכי דין אלו חיים את התחום ופועלים בו שנים רבות תוך פיתוח קשרי עבודה מקצועיים עם מומחים רפואיים ואף עם עוה"ד של חברות הביטוח. לעומתם קיימים עוה"ד, מוכשרים ככל שיהיו, אשר עוסקים בייצוג נפגעי תאונות דרכים שהגיעו אליהם במקרה.

שנית, חשוב לדעת כי לנפגע לא ייגרם כל נזק בפנייתו לעורך דין המתמחה בתביעות נזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים שכן שכ"ט עורך הדין קבוע בחוק ונגזר מסכום הפיצוי בפועל אותו יקבל הנפגע מחברת הביטוח, ואשר על פי רוב מתווסף על סכום הפיצוי.

שלישית, נפגעי תאונות אופנוע נדרשים לרוב לתקופת החלמה ממושכת ולעיתים לתקופות שיקום בבתי חולים ובמוסדות שיקום. משך חודשים ארוכים לאחר התאונה, אותם נפגעים לא עובדים, נגרמים להם הפסדי שכר משמעותיים וכל מעייניהם ממוקדים בהחלמה. דווקא בתקופות אלו תפקידו של עוה"ד יכול לסייע בקבלת תשלום ע"ח התביעה (תשלום תכוף) ולוודא כי חברת הביטוח מצידה לא תפעל מול הנפגע בין בעצמה ובין באמצעות חוקרים מטעמה באופן שיביא להקטנת הפיצוי.

והכי חשוב, הפיצוי אותו יצליח עורך דין המתמחה בייצוג נפגעי תאונות אופנוע עולה במאות אחוזים על הפיצוי שיקבל הנפגע אם יפעל בעצמו ואף אם יפעל באמצעות עורך דין שאינו חי את התחום.

ההמלצה

לכן המלצתנו היא - רכבו בזהירות, לבשו מיגונים, ודאו כי האופנוע שלכם תקין, כי יש לו רישיון בתוקף והביטוח שרכשתם לא כולל השתתפות עצמית.

היה וחלילה נפגעתם בתאונת אופנוע חשוב לפנות לעורך דין מומחה בתחום במועד האפשרי הכי קרוב לאחר התאונה.

עד אז המנעו משיחות עם גורמים לא ידועים כגון נציגי הביטוח והקפידו לדווח לרופאים המטפלים על כל כאב שקיים גם אם מטבע הדברים לא מדובר בכאב באיבר העיקרי שנפגע.

עורך הדין גיא דויטש (צילום: תומר לשר)
עורך הדין גיא דויטש | צילום: תומר לשר

עורך דין גיא דויטש עוסק בייצוג נפגעי תאונות אופנוע, פגיעות קשות, פגיעות רב מערכתיות, ייצוג נפגעים בוועדות רפואיות, רשלנות רפואית ועוד. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפניה ישירה למשרד עו"ד ונוטריון גיא דויטש - 053-6112829