באמצעי התקשורת בישראל ניתן לשמוע מעת לעת אודות תקלות ייצור או תקלות סדרתיות בכלי רכב חדשים שנרכשו מיבואניות ישראליות של יצרניות רכבים מחו"ל. כשל סדרתי הוא תופעה שבה רכיב או מוצר פגומים בעת ייצורם או כושלים במהלך השימוש בהם באחוזים בלתי סבירים. בעקבות זאת נדרשת החלפה או תיקון של הרכיב הפגום. כשל סדרתי עלול להיגרם בעקבות תכנון לקוי של רכיב או של מערכת, בשל שימוש בחומרים לא איכותיים או לא מתאימים או בעקבות תקלה מערכתית או נקודתית בתהליך הייצור של מערכת מסוימת ברכב.

מכיוון שכל רכיב במכונית צפוי להגיע בשלב כלשהו לסוף חייו ואף רכיב אינו אמור לשרוד לנצח, ההגדרה המדויקת של "כשל סדרתי" היא אינה מדעית אלא תלויה במספר משתנים שכוללים את גיל המכונית, סבירות התקלה מהסוג הספציפי והסטנדרט שמקובל בקרב יצרניות רכבים אחרות. על פי תנאי האחריות, כל כשל ותקלה במכונית חדשה אמורים להיות מכוסים במסגרת אחריות היצרנית לתקופה שנעה בין שנתיים ועד שבע שנים ממועד הרכישה. האחריות לא מכסה חלקים מתבלים כגון: מצברים, צמיגים, נורות ועוד. בתעשייה מקובל כי כשל סדרתי מתייחס לגילוי של תקלה שמופיעה ביותר מ-2% ממוצרי סדרת הייצור.

לפניה ישירה אל עורך דין אוראל הרשקוביץ, לחץ/י כאן

האם יש קשר בין "כשל סדרתי" לבין "ריקול"?

"ריקול" הוא המונח הלועזי ל"קריאת תיקון", המתייחסת לתהליך שמתבצע על ידי ספקית או יצרנית של מוצר כלשהו אשר במהלכו היא אוספת מוצרים פגומים שנמכרו על ידה ואף מעניקה פיצוי ללקוחות. מכיוון שמכוניות נחשבות למוצר מורכב ביותר קיים סיכוי גבוה לגלות בהן "כשל סדרתי". מאחר שמדובר במוצר יקר, תיקון התקלה לרוב יתבצע על ידי הזמנת הלקוחות למוסך או כאשר הרכב מגיע לטיפול תקופתי שגרתי. תיקון הרכב במסגרת "קריאת תיקון" יתבצע בישראל באמצעות היבואניות ועל חשבונן של היצרניות.

בעוד שלא לכל כשל סדרתי יש משמעות בטיחותית מיידית, רבות מן התקלות עלולות לגרום לתאונות על הכביש. למשל ברכב שבו התגלה כשל במערכת ההצתה, הכשל עלול לגרום לכיבוי של המנוע במהלך הנסיעה, דבר שעלול לגרום לנעילת ההגה, למנוע אפשרות לשלוט בכיוון הנסיעה של הרכב ולהעמיד בסכנה את יושבי הרכב ואת יתר משתמשי הדרך.

שני סוגים של "קריאות תיקון"

קריאות תיקון נחלקות לשני סוגים, סוג אחד הוא הסוג הבטיחותי אשר לפי הליך מוסדר בכל רחבי העולם מחייב דיווח על הפגם לרשויות ואילו הסוג השני של קריאות התיקון הוא קריאות תיקון לא בטיחותיות. תיקונים של תקלות סדרתיות לא בטיחותיות לרוב מבוצעים באמצעות הוראות שירות פנימיות של יצרניות הרכב.

יצרניות ויבואניות כלי הרכב נושאות באחריות לטפל בכשלים סדרתיים ברכבים ולשאת במלוא עלויות התיקון שלהם, אלא שלא אחת הן מתעלמות מתקלות סדרתיות במטרה לחסוך כסף.

הגשת תביעה ייצוגית נגד היצרנית והיבואנית של כלי הרכב

תובענה ייצוגית היא תביעה במשפט אזרחי שבה אדם אחד מגיש תביעה בשם קבוצת תובעים. התובענה הייצוגית מבוססת על מקרים שבהם יש נפגעים רבים, אך לכל אחד מהם נגרם נזק קל יחסית ועל כן לא כדאי לכל אחד מהם להגיש תביעה נפרדת בשל הטרחה והעלויות הנלווים לכך.

תובענה ייצוגית מאפשרת לתובע ייצוגי שנמנה אף הוא על קבוצת הנפגעים, להגיש את התביעה בשם הקבוצה כולה ולקבל פיצוי מוגדל בגין טרחתו. תובענה ייצוגית מאפשרת לנהל הליך משפטי שלא היה מתרחש אם כל אחד מהנפגעים היה בוחר לייצג את עצמו. כמו כן, התובענה הייצוגית חוסכת עלויות מנהליות והוצאות התדיינות מאחר שמספר רב של תביעות מקובצות יחדיו ונדונות במסגרת הליך משפטי אחד.

מהם הסעדים שניתן לבקש בתובענה ייצוגית נגד היצרנית והיבואנית?

כדי להגיש תובענה ייצוגית נגד יצרנית ויבואנית של רכב, בשלב הראשון עורך הדין המייצג את קבוצת הנפגעים יגיש לבית המשפט בשמם בקשה להכיר בתובענה כייצוגית. בהמשך עורך הדין יבקש מבית המשפט לחייב את יצרנית הרכב והיבואנית לפרסם קריאת שירות בישראל ולספק לנפגעים תיקונים, בדיקות, החלפות חלקים וטיפולים בהתאם לצורך בכלי הרכב, להשיב להם כספים ששילמו עבור תיקונים בעבר ולשלם להם פיצויים על הנזק שנגרם להם בעקבות הכשל.

עורך הדין אוראל הרשקוביץ (צילום: משרד עו"ד אוראל הרשקוביץ)
עורך הדין אוראל הרשקוביץ | צילום: משרד עו"ד אוראל הרשקוביץ

עורך דין אוראל הרשקוביץ עוסק בתובענות ייצוגיות, ייעוץ משפטי-אסטרטגי לחברות, שותפויות ועסקים. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.