משרד הגנת הסביבה ניצב בחזית המאבק להגנת האקלים ושמירה על איכות האוויר, כמשרד הממונה על חוק אוויר נקי 2008. עם זאת, חוסר התיאום בין משרדי ממשלה ומול השלטון המקומי, מונע יישום החוק וסילוק מפגע זיהום אוויר קיצוני וחמור באזור התחנה המרכזית בת"א.

חוק אוויר נקי, תשס"ח-2008, הוא ייחודי בחקיקה הסביבתית ואחד מחוקי הגנת איכות הסביבה המשמעותיים בתולדות ישראל - הינו קובע עקרון הזהירות המונעת לשם הגנה על בריאותם ואיכות חייהם של בני אדם, והגנה על הסביבה, לפי סטנדרט גבוה יותר מאשר בחוק למניעת מפגעים 1961 (אשר חל על מפגעי רעש וריח).

סעיף 11(א) בחוק אוויר נקי קובע כי אם באזור מסוים קיימים חריגה מתמשכת או חוזרת ונשנית מערכי סביבה או זיהום אוויר חריג, השר להגנת הסביבה יכריז בצו על האזור כאזור נפגע זיהום אוויר, תחילה לתקופה של שנתיים, אך הצו ניתן להארכה מעת לעת לתקופות נוספות.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד חייקין ושות', לחץ/י כאן

זיהום אוויר חריג באזור התחנה המרכזית בתל אביב

לפי נתונים שפורסמו על ידי המשרד להגנ"ס: באזור התחנה המרכזית בתל אביב נמדד זיהום אוויר גבוה ביחס ליתר תחנות ניטור האוויר במטרופולין, ביחס להמלצות העדכניות של ארגון הבריאות העולמי ובחלק מהפרמטרים גם חורג ביחס לערכי הסביבה הקבועים בחוק.

ריכוזים גבוהים וחריגים של מזהמי אוויר מסוכנים אלו בלב שכונת מגורים, מגבירים את הפגיעה בבריאות הציבור ובסביבה, ועל פי מחקרים רבים הינם גורמי סיכון משמעותיים לתחלואה ותמותה מסרטן מחלות לב ותחלואת ילדים.

ועל אף שקיימות באזור התחנה המרכזית חריגות מערכי סביבה וזיהום אוויר חריג, משרד להגנ"ס לא יצא בהכרזה על אזור נפגע כמתחייב בחוק אוויר נקי.

מהי המשמעות המעשית של הכרזה על אזור מוכה זיהום אוויר?

אילו היתה הכרזה על אזור מוכה זיהום אוויר, עיריית תל אביב-יפו הייתה מחויבת למגר את המפגע ולהציג בתוך מספר חודשים תכנית פעולה להפחתת מפגע סביבתי ובריאותי, ולא מתווה על הנייר בלבד.

בתוך כך, עמותת אדם טבע ודין עתרה לבית המשפט העליון למתן צו על תנאי כנגד המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ועיריית תל אביב. לעתירה זו צורפה חוות דעת מומחה, שקבע כי במקום נמדדים ערכים גבוהים ובלתי בריאים בגבול התקן, וכי מתקיימים כל התנאים בחוק המהווים את הבסיס לחובת המשרד להגנת הסביבה להכריז על האזור כמוכה זיהום אוויר.

יש להדגיש, כי בעת הכרזה על אזור נפגע זיהום אוויר, כאשר השר להגנת הסביבה נוכח כי זיהום אוויר הנגרם בתחומה של רשות מקומית נובע מפליטות מחוץ לאזור הנפגע, יקבע זאת בצו ויחייב את הרשות המקומית להכין תכנית הכוללת הוראות לניהול ולהסדרה של התחבורה בתחומה של הרשות, ובמידת הצורך יורה על שיתוף פעולה בין רשויות מקומיות במטרופולין.

כיצד מגדירים את כושר הנשיאה של האזור מבחינת מזהמי אוויר?

תקן סביבה מייצג את "כושר הנשיאה" של אזור מסוים מבחינת מזהמי אוויר בהתייחס לפרקי זמן שונים.

ס' 13(ב) תקנות אוויר נקי (ערכי איכות אוויר) (הוראת שעה), תשע"א-2011, נוכחותו באוויר של חנקן דו חמצני NO2 בריכוזים העולים על 200 מ"ג/מ"ק, אך אינם עולים על 400 מ"ג/מ"ק, לא תהווה חריגה מערך סביבה, ובלבד שאינם נמשכים יותר משמונה פרקי זמן של שעה במשך שנה רצופה.

הבעייתיות באכיפת עקרון "המזהם משלם" לפי "תקן סביבה", נובעת מהעדר נתוני פליטה וכי מדידת זיהום אוויר באזור התחנה המרכזית אינה מסמנת פעילות מסוימת כמזהמת. כך, גורמים שונים כגון חברות אוטובוסים, כלי רכב פרטיים, הפולטים זיהום ברמה מותרת, יכולים לתרום לחריגות מהתקן במצטבר, ואילו תחנת ניטור האוויר בכלל נמצאת ברחוב לוינסקי מחוץ לשטח התחנה.

לעומת זאת, ניטור מזהמים בהתאם ל"תקן פליטה", באמצעות מנגנון של קביעת היתרי פליטות ספציפיים בהתאם לטכנולוגיות המיטביות הזמינות ליישום במקורות פליטה נייחים כמו מפעלי תעשייה ותחנות כוח (היתרי פליטה אינם ניתנים להעברה אלא בהיתר הממונה), משולב עם מדיניות אכיפה מנהלית ברורה יותר. חריגה מהתקן יכולה להוביל להטלת קנסות מנהליים, עיצומים כספיים ואף לאחריות פלילית.

פיקוח מנהלי בחוק אוויר נקי

בהיבט המנהלי

שר הגנת הסביבה ממונה על ביצועו של חוק אוויר נקי.

הכריז השר על אזור כאזור נפגע זיהום אוויר, ולא נקטה הרשות באזור הנפגע תכנית פעולה כוללת בתחומה של הרשות כמתחייב בחוק, משרד הגנת הסביבה מוסמך להטיל על הרשות עיצום כספי, בהתאם לסעיף 53 לחוק, בגובה של כמיליון ש"ח, כאשר לסכום זה יתווסף סכום בשיעור 5% ליום בגין הפרה נמשכת. ובגין הפרה חוזרת (בתוך שנתיים) – סכום העיצום יוכפל!

החוק מסמיך את המשרד להגנ"ס לקנוס חברות האוטובוסים ובעלי רכב פרטי בגין אי קיום הוראות לרכב מנועי, את מפעלי התעשייה ומנהלי התאגיד בגין הפעלת מקור פליטה טעון היתר בלא היתר פליטה או בניגוד לתנאיו, ואת הרשויות בגין אי ביצוע ניטור או דיגום, או אי מסירת נתונים.

משרד הגנ"ס יכול להנחות רשויות מקומיות בביצוע פיקוח לעניין מקורות פליטה מכוח חוק הרשויות המקומיות (אכיפה סביבתית – סמכויות פקחים), התשס"ח-2008.

בנוסף, לבקשת משרד הגנ"ס או התובע, בית המשפט רשאי לתת צו הגבלה שיפוטי להפסקת השימוש במקור פליטה.

בהיבט הפלילי

בשל עבירה לפי חוק אוויר נקי ניתן להגיש כתב אישום נגד המזהמם, התאגיד ומנהליו – וחלק מן העבירות הן מסוג העבירות של אחריות קפידה, כלומר אין צורך בהוכחת מחשבה פלילית או רשלנות, למשל: גרימת זיהום אוויר חמור, הפעלת מקור פליטה ללא היתר או בניגוד לתנאיו ואי קיום צו מנהלי או שיפוטי. הגשת כתב אישום מבטלת קנס כספי.

החוק מאפשר גם לגורם פרטי או עמותה סביבתית להתחיל הליך פלילי באמצעות קובלנה פלילית.

יש להוסיף, כי ככל שהרשות לא נוקטת פעולות אכיפה מנהלית, לא מגישה כתבי אישום ולא מוציאה צווי סגירה, חלופת האכיפה האזרחית עומדת בעינה, וציבור הנפגעים או עמותה סביבתית בשם הציבור יכולים להגיש תובענה בשל עוולה נזיקית מכוח החוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות), התשנ"ב-1992 או תביעה ייצוגית כנגד המזהם. בעבר, בתי המשפט הכירו בזכות הגישה לערכאות בשם העקרון "המזהם משלם", במצבים של זיהום בעל השפעה על הציבור, כך במקרים של זיהום קרקעות ופגיעה בערכי סביבה, וזאת אף בניגוד לעמדת המדינה.

_OBJ

משרד עורכי דין ראובן חייקין ושות' מעניק שירותי ייעוץ וייצוג בתחומי איכות הסביבה ורגולציה הן לציבור הכללי והן לתעשיינים, ומתמחה בנושא איכות אוויר, תביעות אזרחיות, תובענות ייצוגיות ועתירות מנהליות, ליווי בהליכי שימוע מול המשרד הגנת הסביבה, קבלת היתר פליטה, רישוי סביבתי, לרבות ייצוג בעבירות בשל הפעלת מקור פליטה ללא היתר או בניגוד לתנאים, מטפל בקנסות ועיצומים כספיים. הכתבה באדיבות האתר:din.co.il.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.