נזקי רטיבות לדירות משכנים הנמצאים מעל או מדירות סמוכות או מהרכוש המשותף, הם מקרים נפוצים בבתים משותפים כאשר לפתע הדיירים מגלים כתמי רטיבות בקירות דירתם או בתקרה, או אז עולה השאלה למי ניתן לפנות? מי אחראי לתיקון הנזק?

כל עוד מדובר בדירה חדשה אזי ברור כי האחראי לתיקון כל רטיבות או חדירת מים בתקופת הבדק שאינה נובעת מרשלנות של בעל הדירה הוא קבלן הדירה. אולם מה קורה במצב בו נתגלתה רטיבות בדירה שאינה חדשה? או גרוע מכך, טפטוף בלתי פוסק של מים בתקרת הסלון, המטבח, המקלחת או אחד החדרים?

במצב מסוג זה יש לאבחן תחילה מהו מקור הנזק, לאחר ששוללים מצב בו מדובר בצינורות דירתנו, אנו בודקים האם מדובר ברטיבות או נזילה כתוצאה מצנרת משותפת או שמא מדובר ברטיבות מדירת שכן בד"כ בקומה מעל או באותו מפלס קומתי הנובעת מליקוי בצנרת הפרטית שלו.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד ונוטריון רפי רפאלי, לחץ/י כאן

נזילה מהרכוש המשותף

במצב בו מתגלים כתמי רטיבות באזור השירותים או המקלחות יש לבדוק האם מקור מפגע הרטיבות הוא בצינור המשותף האנכי אשר עובר בתוך הדירות, לעיתים מדובר בצינור מי קולחין (מי ביוב) או צינור מי דלוחין (כיורים ואמבטיות). בד"כ הצינור מוסתר בקיר חיפוי ובבתים ישנים יותר ישנה בד"כ צנרת גלויה בתוך הדירה או על הקיר החיצוני מחוצה לה.

אם הנזילה היא מהצנרת המשותפת של הבניין, יש לפנות לנציגות הבית המשותף (ועד הבית) ולדרוש כי הנציגות תתקן את מפגעי הרטיבות ברכוש המשותף, ובתוך דירתכם.

רק אם פניתם לנציגות הבית המשותף (ורצוי במכתב עם אסמכתא לקבלתו), והנציגות לא טיפלה בליקויים תוך פרק זמן סביר או סירבה לטפל בליקוי, החוק קובע כי על הדייר להגיש תביעה למפקחת על רישום מקרקעין באזור המגורים, ורק במצבים דחופים אשר אינם סובלים דיחוי רשאי בעל הדירה להביא איש מקצוע מטעמו, וזאת לאחר שהוא מעדכן את הנציגות כי בכוונתו לעשות כן. במצב שכזה רשאי בעל הדירה גם לדרוש את התשלום עבור התיקון מהנציגות.

במקרים בהם ישנה חדירת מים מהגג המשותף לדירה העליונה בבית (בדרך כלל מדובר ברטיבות שנגרמת בשל ליקויים באיטום נקודתי או כולל בגג המשותף), הנציגות היא האחראית לתיקונו של הגג כאשר כלל הדיירים משתתפים בתיקון ברכוש המשותף ובנזקי הדירה של הדייר. כמו כן, אמורה הנציגות לפצות את בעל הדירה במקרה ונגרמו לו נזקים מוכחים בשל הרטיבות לדוגמא: נזק לריהוט או מוצרי חשמל בעקבות חדירת המים.

בימי גשם, במקרים בהם יש רטיבות בקירות החיצוניים של הדירה במקום שבו לא קיימת צנרת משותפת, או צנרת הקשורה לדירה, יש סיכויי גבוה שמדובר בחדירת מים דרך הקיר החיצוני לדירה עקב פגם באיטום, פגם בהדבקת הקרמיקה או פגם בציפוי האבן החיצוני לקיר עצמו, עניין אשר מצוי באחריות הנציגות.

נזילה מדירת שכן

במקרים רבים מתגלה רטיבות או נזילת מים במקלחות בדירה או באזור המטבח, כאשר מקור הרטיבות הוא מהדירה העליונה בשל שיפוץ כלשהו, או פריצת מים מהצנרת עקב שבר חלודה או התיישנות.

במצב כזה, יש לפנות אל בעל הדירה העליונה ולדרוש ממנו לתקן את הליקוי בדירתו, כמו גם את הליקויים אשר נגרמו לדירתכם. שכן זו אחריותו בלבד ללא קשר האם הוא דייר ישן או חדש, החוק קובע כי בעל הדירה הוא זה שאחראי על תיקון כל נזק שנובע מדירתו הן אם מדובר בנזק לדירת שכן, והן אם מדובר בנזק מדירתו לרכוש המשותף. הוא הדין גם לגבי נזילה משכן עם קירות משותפים הנמצא באותו מפלס או במפלס שונה.

עו"ד רפי רפאלי (צילום: גדעון נשר)
עו"ד רפי רפאלי. יועץ משפטי לאגודה לתרבות הדיור במחוז חיפה ובשירות ייעוץ לאזרח (שי"ל בקריות) | צילום: גדעון נשר

מה עושים במצב בו אין לדעת מהיכן הנזילה? מי ישלם את עלות ביקורו של בעל המקצוע?

במצב כזה, יש לפנות לנציגות הבית ולבקש ממנה להזמין בעל מקצוע אשר יבדוק את מקורו של הליקוי, זאת לאחר שניתנה הודעה לדייר השכן. אם מקור הליקוי הוא בצנרת המשותפת, הרי שהנציגות תשלם לבעל המקצוע. אולם, אם מדובר בנזק מדירת שכן, על בעל הדירה הניזוק לשלם לבעל המקצוע ולדרוש את התשלום עבור התיקון מהשכן המזיק.

הכותב, עו"ד רפי רפאלי משמש כיועץ משפטי לאגודה לתרבות הדיור במחוז חיפה, ועוסק בבתים משותפים ובסכסוכי שכנים. כמו כן משמש עו"ד רפאלי כיועץ משפטי בשירות יעוץ לאזרח (שי"ל בקריות). ניתן להפנות אל עו"ד רפי רפאלי שאלות בנושא בתים משותפים למייל: rafirr2405@gmail.com. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.