אחת התופעות הפחות נעימות שעונת הגשמים מביאה איתה היא היווצרות מים, נזילות, כתמי רטיבות, סימני עובש ואף במקרים חמורים הצפות של ממש. אם הן לא מטופלות בזמן, בעיות הרטיבות הולכות ומחריפות ועלולות לגרום לנזקים חמורים ולהימשך זמן רב, כאשר עלות התיקונים גבוהה מאוד.

ליקויי רטיבות לא מופיעים רק בדירות ישנות, אלא נפוצים מאוד גם בבניינים חדשים ובדירות קבלן. הם עלולים להיווצר עקב ליקויי בנייה, בעיות איטום, נזקים בצנרת, דליפות מהגג ועוד. לעתים בעיות הרטיבות נגרמות עקב נזילות מדירת השכנים. במקרים רבים קיימת פוליסת ביטוח לדירה המכסה ליקויים בעקבות נזקי מים, אולם לא תמיד חברת הביטוח מכסה את מלא הנזק ואף דוחה את התביעה.

מלבד זאת, בדירות חדשות החברה הקבלנית אחראית על תיקון ליקויי בנייה לרבות נזקי רטיבות במשך תקופה של שבע שנים, אולם גם במקרים כאלה לא תמיד מבצעת את התיקונים כיאות, אינה מטפלת בבעיה או מתנערת מאחריות. מהן דרכי הפעולה האפשריות, איך מגישים תביעה כנגד הקבלן וחברת הביטוח וכיצד אפשר לתקן את הליקויים במהירות האפשרית?

יש לך שאלה בנושא ליקויי בנייה? לחץ/י כאן

מה אפשר לעשות אם חברת הביטוח דוחה את התביעה?

כאשר קיים כיסוי ביטוחי לנזקי רטיבות, יש להעריך את הנזק באמצעות בדיקת שמאי. אמנם חברת הביטוח שולחת שמאי מטעמה, אולם כדאי לזמן את שירותיו של שמאי נוסף מטעם בעל הדירה כדי לקבל חוות דעת נוספת.

אם חברת הביטוח מחליטה לשלם סכום חלקי בלבד או דוחה את התביעה כולה, ניתן להגיש כנגדה תביעה בבית המשפט ולדרוש פיצויים.

איך צריך להתנהל אם מקור הנזק בדירת השכנים?

במקרים שבהם הליקויים נגרמים כתוצאה מנזילות בדירה השכנה, כאשר בדרך כלל מדובר בדירה הממוקמת בקומה שמעל, האחריות לתיקון הנזק מוטלת על השכן או חברת הביטוח מטעמו. מלבד זאת עליו לשלם בגין הנזקים שנגרמו לדירת השכנים.

אם השכן אינו מבצע את התיקונים, מתנהל באופן אטי או מתנער מאחריות, אפשר להגיש כנגדו תביעה, כאשר ניתן לבחור אם הגשת התביעה תתבצע אצל המפקח על הבתים המשותפים או בבית המשפט. המפקח על הבתים המשותפים מוסמך לחייב את השכן לבצע את התיקונים ואף לשלם פיצויים כפי שנדרש. אם מבקשים לערער על החלטת המפקח על הבתים המשותפים, ניתן לפנות אל בית המשפט המחוזי ולהגיש ערעור.

ליקויי רטיבות בדירת קבלן? החברה הקבלנית אחראית לבצע את התיקונים

כאשר רוכשים דירה חדשה מקבלן, חלה אחריות על הקבלן לתיקון ליקויים שונים. אחריות זו מוגבלת בזמן ומחולקת לשתי תקופות: מיד לאחר מסירת הדירה תחול תקופת הבדק, אשר פרק הזמן שלה משתנה בהתאם לתחום, ויכול לנוע בין שנה למספר שנים. במרבית המקרים, תקופת הבדק על ליקויי רטיבות נמשכת ארבע שנים. בתקופה זו הקבלן מחויב לתקן את הנזקים, ואם הוא טוען שהאחריות אינה חלה עליו ושהנזק נגרם באשמת הרוכש - הוא זה שנדרש להוכיח כי הנזק אכן לא אירע באשמתו.

לאחר שתקופת הבדק מסתיימת חלה תקופת האחריות, אשר פרק הזמן שלה הוא שלוש שנים. בתקופת האחריות, אם הרוכש טוען כי ליקויי הרטיבות נוצרו בעקבות עבודות הקבלן הרשלניות - הוא זה שצריך להוכיח את טענתו. לאחר שגם תקופת האחריות מסתיימת, הקבלן אחראי רק לתיקון נזקים שנגרמו בשל כשלים ביסודות המבנה או בשלד.

אם במשך תקופת הבדק או תקופת האחריות הקבלן אינו פועל לתיקון הנזקים או מתנער מאחריותו, בעל הדירה יכול להגיש נגדו תלונה במשרדי רשם הקבלנים, וקבלן אשר יימצא אשם יטופל באמצעות סנקציות משמעתיות. כדי לחייב את הקבלן לבצע את התיקונים או לדרוש ממנו פיצויים כספיים, יש להגיש כנגדו תביעה בבית המשפט. בית המשפט יבחן האם אכן הקבלן אחראי לנזקים שנגרמו, ויכול לחייב אותו לבצע את התיקונים בעצמו או לשלם פיצויים עבור הנזקים ללא אפשרות לתקן בעצמו.

אם נתקלתם בבעיות רטיבות, נזילות או הצפות בדירה, רצוי להיוועץ עם עורך דין עם התמקצעות בתחום המקרקעין, ובפרט בתחום ליקויי הבנייה. כך ניתן להגיע להחלטה מושכלת כיצד לטפל בבעיה באופן המהיר והיעיל ביותר, וכן לפעול בהליכים המשפטיים המתאימים כנגד הקבלן.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למקרקעין, נדל"ן וליקויי בנייה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.