בית משפט השלום לתעבורה במחוז תל אביב (בת-ים) עסק לאחרונה בסוגיית העונש הראוי לנהג רכב שחסם את נתיב נסיעתו של רוכב קטנוע אשר נסע בנתיב הנגדי, וגרם לו להתנגש בעוצמה בדופן הרכב. בעקבות התאונה, רוכב הקטנוע נהרג. נהג הרכב הורשע לאחר ניהול הוכחות בכתב אישום שייחס לו עבירות של גרם מוות בנהיגה רשלנית ונהיגה בשכרות.

לפי כתב האישום, ביום 3.10.2018 בשעות הלילה האיש נהג ברכב ופנה שמאלה תוך שהוא חוסם באמצעות רכבו את נתיב הנסיעה של רוכב קטנוע שהגיע מהנתיב הנגדי. בעקבות זאת, הרוכב בלם את קטנועו בעוצמה, החליק על צידו הימני של הקטנוע והתנגש בעוצמה עם חלקו הקדמי של הקטנוע בדופן הרכב.

יש לכם שאלה בנושא נהיגה בשכרות? לחץ/י כאן

אדם נורמטיבי שאין לו עבר תעבורתי או פלילי

בתסקיר שירות המבחן צוין כי הנהג הוא אדם נורמטיבי שמנהל חיים תקינים ואין לו עבר תעבורתי או פלילי כלשהו. עוד צוין בתסקיר כי הנהג נטל חלק פעיל בחברה, שירת שירות מלא בצה"ל והתנהגותו דורגה כמסורה וראויה לציון. כמו כן צוין בתסקיר כי האיש החל ללמוד כלבנות טיפולית ועובד באופן עצמאי עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים.

נוסף על כך צוין כי הנהג נטל אחריות רבה על התנהגותו הרשלנית שהובילה למות הרוכב ואף ביטא אמפתיה למשפחת המנוח ולכאב שחוו וניסה להקל עליהם בשלל דרכים.

שירות המבחן התרשם כי מעורבותו של הנהג בתאונה, השפיעה רבות על חייו וגרמה לו לפנות לקבלת סיוע נפשי מקצועי לצורך קבלת עזרה וכלים להתמודדות עם התאונה ותוצאותיה. שירות המבחן הוסיף כי בעניינו של הנהג יש להתחשב בטיפול שמציע שירות המבחן ולבחון הטלת עונש לתקופה של עד 9 חודשי מאסר שיבוצעו על ידי עבודות שירות למען הקהילה.

פגיעה בביטחונם של משתמשי הדרך ובערכי קדושת החיים ושלום הציבור

התביעה טענה כי יש לייחס לנהג רף רשלנות גבוה שכן הוא פנה שמאלה, לא נתן לרוכב הקטנוע זכות קדימה, חסם את דרכו והוביל למותו. בכך, הוא פגע בערכי ביטחונם של משתמשי הדרך, שמירה על חיי אדם, קדושת החיים ושלום הציבור. על כן, התביעה ביקשה להטיל על הנהג עונש של 18 חודשי מאסר ו-15 שנות פסילה, פיצוי עונשי בסך 40 אלף שקלים לאשת המנוח ורכיבי ענישה נוספים.

מנגד, הסנגור טען כי רשלנותו של הנהג הייתה רגעית ונמוכה ונהיגתו תחת השפעת סם היא אמנם חלק מהתאונה אך אינה במסגרת הגורמים שהביאו אליה. על כן הסנגור ביקש למקם את עונשו של הנהג בתחתית מתחם הענישה ולהשית עליו 6 חודשי מאסר באמצעות עבודות שירות.

השופטת קבעה כי נהיגתו הרשלנית של הנהג הובילה לפגיעה בערך שמירת גופו ובטחונו של אדם כמו גם בערך קדושת החיים. לאחר שסקרה פסיקה קודמת ביחס לעבירת נהיגה רשלנית שגרמה למות אדם, השופטת קבעה כי לנוכח העובדה שהאיש הודה שעישן סמים לילה לפני התאונה, הוא נהג ברכב תחת השפעת חומרים משכרים וסיכן בכך את משתמשי הדרך. על כן נקבע מתחם ענישה בגין שתי העבירות שכולל מאסר בפועל לתקופה שנעה בין 8 חודשים ועד ל-24 חודשים ופסילת רישיון נהיגה בפועל לתקופה שנעה בין 8 שנים ועד ל-15 שנים.

מידת רשלנות בינונית-גבוהה של נהג הרכב

השופטת קבעה שדרגת הרשלנות של הנהג הייתה בינונית-גבוהה ואף התייחסה לנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה לפני קביעת העונש הראוי. צוין כי אין לנהג עבר פלילי או תעבורתי וכי הוא הביע צער וכאב רב על מות רוכב הקטנוע. עם זאת, השופטת ציינה את האובדן והכאב שנגרם למשפחת המנוח בעקבות התאונה כמו גם את הצורך בהרתעה משמעותית מפני נהיגה רשלנית שנעשית תחת השפעת חומרים משכרים.

בסופו של דבר, השופטת הטילה על הנהג עונש מאסר בפועל למשך 12 חודשים, מאסר על תנאי של 12 חודשים למשך 3 שנים, פסילת רישיון נהיגה למשך תקופה של 9 שנים ופיצוי עונשי בסך 40 אלף שקלים לאשת הרוכב שנהרג.

גמ"ר 5284-01-19

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.