מצלמת מהירות (צילום: פלאש 90, חדשות)
מצלמת מהירות בכביש | צילום: פלאש 90, חדשות

בית המשפט נגד מצלמות המהירות: בית המשפט לתעבורה בעכו זיכה היום (חמישי) 22 נהגים מדוחות תנועה שקיבלו לאחר שתועדו על ידי מצלמות המהירות א-3. בפסק הדין ביקר בית המשפט בחריפות את התביעה ואת העד המומחה מטעמה: "המומחה, שעל חוות דעתו ועדותו נשענה המאשימה, חזר בו מגרסתו והתוודה כי כלל לא נכח בניסויים שלכאורה בוצעו, אותם ניסויים קריטיים ונחוצים שבגינם ניתן בסופו של יום תו התקן".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

בית המשפט טען שלפיכך "ניתן לקבוע באופן חד וברור כי הבדיקות שנטען ע"י המאשימה שבוצעו לצורך תקינת המערכת הינן בגדר 'עדות שמועה' על כל המשתמע מכך. כאמור, הוכח שהמומחה לא נכח בבדיקות, אלא הסתמך על גורמים חיצוניים שאף הם לא הובאו להעיד מטעם המאשימה".

"קביעה חמורה נגד התנהלות מכון התקנים"

עו"ד כפיר דור חלק מצוות ההגנה מסר בתגובה: "קביעת בית המשפט היא קביעה לפיה התיקים מתנהלים בבית המשפט ולא על ידי דוברות המשטרה שמכריזה דקות לפני הכרעת הדין כי הכול תקין ונמצא אמין. לא היה דבר ולא חצי דבר בהודעת דוברות המשטרה, ובית המשפט היום שם לכך חותמת של פסק דין.

עו"ד ערן בר-אור מצוות ההגנה גם הוא, מסר בתגובה: "בית המשפט קבע כי המומחה מטעם התביעה, מר אילן כרמית אשר הגיע כנציג מכון התקנים 'לא אמר אמת בבית משפט עת העיד שהוא ואחרים מהמכון נכחו בניסויים שבוצעו בהולנד לצורך דיוק המדידה של המערכת'".

בית המשפט בעכו, היום (צילום: יעקב הרשקוביץ, החדשות)
בית המשפט בעכו, היום | צילום: יעקב הרשקוביץ, החדשות

"מדובר בקביעה חמורה מאוד כנגד התנהלות מכון התקנים ומי שעומד בראשו היום וכנגד התנהלות המאשימה אשר הסתמכה באופן עיוור על מכון התקנים מבלי לבדוק לעומק בעצמה את אמינות הדברים ותקינות המערכת", הוסיף עורך הדין בר-אור. "מעבר לכך קבע בית המשפט כי הנתונים שאספה משטרת ישראל בעצמה, תוך כדי ההליך - אין להם משקל בכלל, ולא ניתן להסתמך עליהם. לסיכום מצא בית המשפט כי המאשימה כלל לא עמדה ברף הדרוש להוכחת תקינות המערכת וקבעה כי לא הוכחה מהמנותה של המערכת בפניו והיא אינה עומדת בתנאי התקן הישראלים".

עו"ד תומר גונן שליווה את המשפט מתחילת דרכו מסר: "הקביעות של בית המשפט, מעבר לעובדה שהמצלמות לא הוכחו כאמינות, אלא הקביעות החד משמעיות לגבי הצורה שבה התנהל ההליך הזה, מחייבות בדיקה רצינית ביותר של היועמ"ש ומבקר המדינה. לא יכול להיות שהליך כה משמעותי יתנהל בצורה שבה יתנהל התיק הזה".

עורכי הדין בבית המשפט, היום (צילום: יעקב הרשקוביץ, החדשות‎)
עורכי הדין בבית המשפט, היום | צילום: יעקב הרשקוביץ, החדשות‎

במקביל, הבוקר פרסם מכון התקנים הישראלי את ממצאי הבדיקה של מצלמות המהירות ולפיהן המצלמות אמינות ועומדות בתקן. לפי המכון, הבדיקות התקיימו במהלך החודש האחרון באמצעות המעבדה ההולנדית NMi, הנחשבת למעבדה המובילה בעולם בתחום זה.

בהתאם לדרישת התקן, הבדיקה כללה מעל 500 מדידות, אשר בוצעו ברובן במסלול מיוחד בבלגיה. בדיקת המהירויות הגבוהות (150 עד 250 קמ"ש) נעשתה במסלול בגרמניה המתאים לבדיקות מסוג זה. 

בשבוע שעבר הודיעה המשטרה, בהמשך לפרסום הראשון במהדורה המרכזית, כי בניגוד לפרסומים בשבועות האחרונים, אמינותן של מצלמות המהירות בכבישים גבוהה מאוד, והדוחות שהוגשו לנהגים בעקבות התיעוד שעלה מהן לא יבוטלו. ממצאים אלו עלו בעקבות שורת בדיקות שנערכו על ידי מהנדסי הטכניון. 

"על פי העדכון שהעביר הטכניון למשטרת ישראל עולה כי אמינות מצלמות א-3 גבוהה מאוד", נאמר בהודעת המשטרה. "דוח הבדיקות של מהנדסי הטכניון נמצא בשלבי גיבוש סופיים. עם קבלת הדוח הסופי הוא יועבר לעיון ואישור פרקליטות המדינה. בכפוף לאישור זה, תחודש האכיפה והנפקת הדוחות בתקופה הקרובה".

במשטרה הודיעו עוד כי כדי להקל על הציבור, נתנה ארכה נוספת לתשלום הקנס המקורי, עד ל-15.10.18. בנוסף, דוחות שממתינים לקביעת מועד לדיון בבתי המשפט יקבלו מועד דיון חדש.

ההערכה המתגבשת היא שהדוחות שנרשמו בתקופת הביניים - מאז שהמשטרה חדלה לחלק דוחות אך המשיכה בפעולות האכיפה - ישלחו רק לנהגים שנתפסו או תועדו במהירויות גבוהות במיוחד או לנהגים שמוגדרים עבריינים מועדים ולחובתם מספר גדול של עבירות והרשעות על מהירות.

בחודש יוני האחרון פורסם לראשונה בחדשות כי בדיקה בטכניון קבעה שהמצלמות הנייחות שהוצבו בכבישים לא אמינות. על כך אמרו היום במשטרה כי "הבדיקה הספציפית בגינה ביקשנו, בתיאום עם הפרקליטות, להשהות את התשלומים על דוחות המהירות, נותחה לעומק על ידי הטכניון ונמצא כי איננה מעידה על בעיית אמינות כלשהי".