מחאת יוצאי העדה האתיופית (צילום: עזרי עמרם, חדשות)
הפגנת העדה האתיופית נגד גזענות (ארכיון) | צילום: עזרי עמרם, חדשות

עובדת ותיקה ברשת קמעונאית גדולה שהעניקה שירות ללקוחה שהתבררה כ"לקוחה סמויה" מטעם חברת סקרים, כונתה על ידיה "כהת עור" בדוח על תפקוד עובדי החברה. הכינוי נכתב בדוח שהוגש במקום לנקוב בשמה הפרטי של העובדת. כאשר קיבלה לידיה העובדת העתק מהדוח הופתעה לגלות את הפרטים הבאים: "עובדת מחלקה כהת עור העבירה אותי לדיילת אחרת".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

העובדת, אשר טרם לכן לא הרגישה מעולם התייחסות לצבע עורה - נותרה מופתעת ופגועה מהכנסתה תחת זכוכית מגדלת מבדלת בשל מוצאה. היא פנתה לעמותת "טבקה - צדק ושוויון ליוצאי אתיופיה" שחרטה על דגלה להילחם בתופעות אפליה וגילויי גזענות בכלל, וכנגד יוצאי אתיופיה בפרט.

"טבקה" הגישו תביעת לשון הרע בשם העובדת, ולאחר משא ומתן בין הצדדים סוכם כי היא תקבל התנצלות מחברת הסקרים וכן פיצוי כספי על סך 7,000 שקלים. בנוסף, התחייבה חברת הסקרים להעביר נהלים חדשים והדרכות לעובדיה, ולהדגיש בפניהם את האיסור להתייחס לגיל ולמוצא העובדים.

העובדת סיפרה כי היותה יוצאת העדה האתיופית מעולם לא היווה עבורה מקור לבידול, אלא להפך. "הוריי גידלו אותי להוכיח את עצמי בזכות עצמי ולהרגיש תמיד כשווה בין שווים. ואכן, עד לאירוע זה לא נחשפתי מעודי לכל גזענות שהיא. כאשר קיבלתי לידי את הדוח הרגשתי מושפלת", תיארה. "הרגשתי כאילו על אף גילי והישגיי, שהגיעו בזכות עבודה ומאמץ רב בטלים למול צבע עור - שהפך להיות עיקר. איני יכולה להעביר את תחושת הכאב וההשפלה שהרגשתי בקריאת הדוח, ואני שמחה שבזכות המקרה הזה והתערבותה של עמותת טבקה, הבינה החברה את הטעות של העובדת שלה, בחרה לשנות נהלים ולהבהיר לכלל עובדיה כי אין מקום להתייחסות מבדלת ופוגענית. כולי תקווה כי מקרה כזה לא יקרה שנית".

מעמותת טבקה נמסר: "אנו מברכים על השינוי שהמקרה חולל, ובו חברה המעסיקה עובדים רבים מעבירה מסר לכלל עובדיה כי אין מקום בכל דרך שהיא לתת במה להפליה וגזענות. לצערנו, מקרה זה אינו מקרה יחיד המגיע לפתחה של העמותה ויש תחושה כי תופעת הגזענות לא חלפה מהעולם אלא הפכה להיות גזענות מכובסת - אך עוצמת הפגיעה נותרה כפי שהיתה. עמותת טבקה תמשיך להילחם ולחולל שינוי בחברה הישראלית ולהוקיע הפליה וגזענות בכל דרך שהיא".

חברת הסקרים שלחה לעובדת מכתב התנצלות: "אנו מבקשים להתנצל על דוח "לקוח סמוי", אותו כתבה אחת מעובדות החברה, אשר נשלחה כ"לקוחה סמויה" למקום עבודתך על מנת ליתן דיווח על אופן תפקודם של העובדים בסניף הספציפי בו הנך עובדת. במסגרת הדוח נכתבו מילים פוגעניות שלא היו צריכות להיכתב. אנא קבלי את התנצלותה הכנה של החברה על כלל עובדיה ומנהליה, אשר דרכיה וערכיה הינם דרכי רעות וכיבוד הדדי. לאור חומרת המקרה, החברה הפיקה לקחים מהנושא, ותוודא כי כל עובדיה יעברו הדרכות בנושא כיבוד הדדי ואיסור מתן התייחסות לכל נושא שאיננו קשור לאופן התפקוד והתפקיד של הגוף המבוקר, כגון גיל ומוצא העובדים".