הקטל בכבישי ישראל ממשיך לגבות דם רב, אבל דווקא מי שאמורים ללמד אותנו להתמודד כראוי עם כל מצב בדרך, שמחנכים רבבות נהגים שנוסעים במכוניות שלידכם - מעקמים את החוק בלי לחשוב פעמיים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

הממצאים שעלו מתחקיר חדשות 2 ועמותת "אור ירוק" מספקים הצצה ראשונה אל מה שקורה בתוככי הג'ונגל של תעשיית לימודי הנהיגה.

החוק אומנם קובע כי הגשה של תלמיד למבחן נהיגה מעשי ("טסט") תיעשה רק אם עבר לכל הפחות 28 שיעורים. אלא שבדיקה, שתועדה במצלמה נסתרת, העלתה תמונה שלפיה מבחינת העוסקים בהוראת הנהיגה - מהוות הוראות החוק המלצה בלבד.

"אפשר גם אחרי 7-8 שיעורים"

"נוציא אותך לטסט בזמן הקצר ביותר. אתה מבין?", תועד אחד המורים בשיחה עמו. "זה יכול להיות גם 7-8 שיעורים", הוא הסביר - אבל הבהיר שבכל מקרה, תיאלצו להוציא מהכיס סכום של 3,300 שקלים.

"גם אם הוא ייקח 10 שיעורים ויהיה מוכן, מבחינתי - אני יכול לתת לו טסט", הסביר המורה - והדגיש פעם נוספת כי בכל מקרה, "הוא כאילו יצטרך לשלם את השאר" - ולכסות את הסכום במלואו.

בדיקת מקרים נוספים העלתה כי חלק מהמורים הסכימו, באופן עקרוני, להגיש תלמיד לטסט גם בתום חמישה שיעורים בלבד - כל זאת, כמובן, בתנאי שהתשלום שישלשלו לכיסיהם יהיה בשווי 28 שיעורים - ויועבר לידיהם מבלי שרשויות מס הכנסה יהיה מעורבות בכך.

למרות תמונת המצב החמורה, מתקשים גם ב"אור ירוק" להצביע על פתרונות פשוטים למיגור התופעה, בשך העובדה שמדובר בתחום פרוץ. גורמים בענף מתחו לא אחת ביקורת על קביעת רף המינימום של 28 שיעורי נהיגה טרם הטסט בהסבר שמספר זה אינו נחוץ לכולם. בין אם יש בכך מן הצדק או שלא, המורים עצמם ממשיכים לצפצף על הוראות החוק.