לא בטוחים במקום שאמור להיות הכי בטוח: יגאל חמאווי, תושב בית זית, לא האמין שזה קורה לו. אל הווילה שלו ביישוב בית זית הסמוך לירושלים פרצה באישון ליל חוליית גנבים, ככל הנראה תושבי מזרח ירושלים, כשדיירי הבית ישנים שנת ישרים. במשך דקות ארוכות הם הסתובבו בחשכה, עד שהגיעו אל תיק קטן ובו תכשיטים וכסף רב. הם לקחו את הכסף והתכשיטים - ונעלמו, מבלי להשאיר עקבות.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

רק בשעות הבוקר הבין יגאל שביתו נפרץ. מצלמות האבטחה המותקנות בביתו תיעדו את כניסת הגנבים, ואולם המשטרה לא הצליחה לשים ידה על החוליה, שפרצה לבתים נוספים ברחוב. המקרה של יגאל אינו נדיר ביישובי ירושלים. למעשה, על פי נתוני המכון הישראלי לסטטיסטיקה, לא פחות מ-9% ממשקי הבית נפגעו במהלך השנה מעבירות כלשהן. התופעה בולטת במיוחד בעיר הבירה, כמו גם בתל אביב ובערי המרכז.

מעל 47 אלף מקרי פריצות בשנה החולפת (צילום: מצלמות אבטחה)
מעל 47 אלף מקרי פריצות בשנה החולפת | צילום: מצלמות אבטחה



לדותן בן חיים, תושב שכונת רחביה בירושלים, אתרע המזל פעמיים, בהפרש של ימים. כשחזר משהות בחו"ל גילה כי ביתו נפרץ. הוא הספיק לדווח למשטרה, וכעבור מספר ימים הפריצה אירעה שוב. מביתו נגנב כסף מזומן וחפצים יקרים נוספים. כעבור חודש, הוא קיבל מכתב כי המשטרה סיימה את החקירה ללא תוצאות. למרות זאת, נתוני המשטרה מעידים דווקא על ירידה בפשיעה בתחום זה: בשנת 2016 נפתחו 47,693 תיקים בחשד לגניבה והתפרצות, לדירה ולרכב גם יחד, ירידה של 5% ביחד לשנה המקבילה אשתקד.

אחוזי הדיווח על גניבת מכוניות גבוהים, אך הרוב לא מרוצים מהטיפול

בניגוד לפריצות לבית ולעבירות אחרות, הישראלים דווקא מדווחים למשטרה על גניבות ופריצות לרכב: 90% מאלה שרכבם נגנב דיווחו על כך למשטרה. מערכות האבטחה המוצבות ברכבים מאפשרות לאתרם, כמו גם המאמצים של כוחות הימ"ר לעצור את מעבר הרכב לשטחי הרשות הפלסטינית. במקרים של גניבת רכב, אחוזי שביעות הרצון מבין המתלוננים גבוהים יותר.

מרבית גניבות הרכבים מתבצעת בערי ויישובי המרכז, בתל אביב וכן בירושלים, שבה הגניבה מיוחסת לקרבה למחסומים המובילים לשטחי הרשות הפלסטינית. כמות כלי הרכב שנגנבו בשנת 2016 עומדת על 14,990. עם זאת, מדובר בירידה חדה ביחס לשנת 2015, בה דווח על 16,018 כלי רכב שנגנבו (ירידה של 6.6%).

כבר לא ככה: שיטות הפריצה שוכללו (צילום: Akhararat Wathanasing, 123RF)
כבר לא ככה: שיטות הפריצה שוכללו | צילום: Akhararat Wathanasing, 123RF



במשטרה מדווחים על שיטה: מרבית הפריצות לרכבים מתרחשות דווקא בשעות אחר הצהריים, כשההורים עסוקים עם ילדיהם בבית. גם אופן הפריצה השתנה: משכפול מפתחות באמצעות מעבדות מיוחדות בשטחי הרשות, ועד להעתקת מספרי השלדה שבחלק מהמכוניות מוצבים על השמשה, ולא במכסי המנוע, כמו לדוגמא במכוניות מסוג "קיה" ו"יונדאי". זאת הסיבה שבמשטרה ממליצים לנהגים לפנות ליצרן ולבקשו להסתיר באמצעות מדבקה או כל כיסוי אחר את מספר השלדה, וכך למנוע את "העתקתה", דבר שיכול להוביל לפריצה קלה יותר לקוד השכפול של המפתח.

בשנה האחרונה, 261 אלף בני אדם בני 20 ומעלה נפגעו מעבירות גניבה - של הרכב או גניבה שהתבצעה בתוך ביתם, והם מהווים 5.1% מהאוכלוסייה. מרבית הנפגעים לא מדווחים בכלל למשטרה, אך מבין אלה שכבר דיווחו, 30% לא היו מרוצים מהטיפול במשטרה.

ניידת משטרה. אילוסטרציה (צילום: פלאש 90, חדשות)
האזרחים לא מאמינים במשטרה | צילום: פלאש 90, חדשות

במשטרה מדגישים כי הטיפול בעבירות אלה דווקא נמצא בעצימות גבוהה, וכי ניכר שיפור משמעותי באחוזי פענוח המקרים, אך את האזרחים הקביעה הזו לא משכנעת: סקר ביטחון אישי שהוזמן על ידי המשרד לביטחון אישי מגלה כי הנפגעים שלא דיווחו למשטרה ציינו שהסיבה העיקרית לכך היא חוסר היכולת של המשטרה לטפל במקרים כאלה, לפחות לתחושתם.