פרסום ראשון: חברת הטלמרקטינג "ביג סייל" שעקצה לכאורה קשישים פשטה את הרגל – וכעת מתחמקת מלשלם פיצויים ללקוחות שנפגעו. על החברה הוטל קנס של יותר מ-5 מיליון שקלים מפני שלפי החקירה הטעתה צרכנים קשישים וגרמה להם לשלם על מוצרים ללא רצונם, בכך שהציגה ללקוחות כי הם בעלי חוב ושכנעה אותם למסור פרטי אשראי כדי לקבל "הטבות".

בדיון בבית המשפט המחוזי בלוד שנערך היום (ראשון) דנו בבקשת בעל החברה מיכאל מיר להסיר את העיקולים שהוטלו על חשבונותיו וחשבונות ילדיו. התברר כי מיר העביר לכאורה כספים של החברה, שהסתכמו במיליוני שקלים, לחשבונות אישיים שלו ושל בני משפחתו ואף קנה רכבי יוקרה. זאת, על מנת ליצור מצג של פשיטת רגל - ובכך לא לשלם פיצויים לנפגעים הכלכליים.

"מתנות" עליהם חויבו הקשישים (צילום: החדשות)
מתנות שעליהן חויבו הקשישים | צילום: החדשות

יצחק אזולאי, בן 76 שנעקץ בידי החברה, תיאר איך החברה ניהלה את העוקץ. "התקשרו אליי ואמרו לי שזכיתי במצעים, סדינים ומגבות. כשאמרתי להם שאני לא צריך כלום, הם הסבירו שהמשאית כבר בדרך. התעקשתי ואמרתי להם שאני לא צריך את זה והם לא הסכימו לקחת בחזרה. לאחר מכן התקשרו אליי ואמרו לי פתאום שאני חייב להם 4,000 שקלים והם לא היו מוכנים לבטל".

עו"ד שלי נחום, שמונה כבא כוח נאמן בחברה ותפס את הכספים שהועברו, הסביר כי הוחלט להסיר את העיקול שהוטל על כמה מאות אלפי שקלים לצורכי מחייה. יחד עם זאת, על רוב הכספים שהועברו לחשבונו של הבעלים – העיקול נותר. "הנאמן פועל למצות את הדין עם בעל השליטה בחברה", אמר עו"ד נחום. "בבית המשפט תלויה ועומדת בקשת הנאמן להורות לבעל השליטה להשיב מיליוני שקלים לחברה שניטלו על ידו בסמוך ובתום חקירת הרשות להגנת הצרכן".

"זהו אחד מתיקי העוקץ המורכבים שהגיע למשרדנו", אמר עו"ד גיא סרוסי, המתמחה בתיקי עוקץ ומייצג את הלקוחות שנעקצו. "עשרות קשישים ואנשים קשיי יום הונו על ידי חברת 'ביג סייל' שלחצה אותם לקנות מוצרים שאינם צריכים כלל, תוך איום בתביעות משפטיות אם לא ישלמו על המוצרים". עו"ד סרוסי הוסיף כי הוא תומך באופן מלא בהליכים הנחרצים שהפעיל הנאמן נגד החברה ובעליה.

עו"ד אורן יעקובוביץ, עו"ד שלי נחום ועו"ד גיא סרוסי
עו"ד אורן יעקובוביץ' ועו"ד שלי נחום הנאמנים, ועו"ד גיא סרוסי שמייצג הנפגעים
עו"ד גיא סרוסי (צילום: אילן אסייג)
עו"ד גיא סרוסי | צילום: אילן אסייג

מחברת "ביג סייל" נמסר בתגובה באמצעות עורכי הדין משה תורג'מן ואיתי אנשל: "החברה פעלה ביוזמתה להליך של פירוק לאחר שסיימה את פעילותה ופרעה את כל חובותיה. 'ביג סייל' מעולם לא נדרשה לשלם פיצוי ללקוחות שנפגעו ולראיה אין כל תביעת חוב בתיק מטעם אותם לקוחות. הנושה היחידה בתיק היא הרשות להגנת הצרכן ולטענת החברה אין כל חבות אישית למיכאל מיר לשלם את העיצום הכספי – שהוטל כאמור על החברה בלבד. התיק עודנו מתנהל ואנו נמתין להחלטת בית המשפט בעניין הפירוק תוך שאנו סמוכים ובטוחים כי הבקשה מטעם בעל התפקיד תידחה".

מרשות האכיפה והגבייה נמסר בתגובה: "המרכז לגביית קנסות ברשות הוא הנושה היחיד שגובה את העיצום שהוטל על ידי הרשות להגנת הצרכן, ועומד בקשר ישיר עם המפרק כדי להשיא את התשואה לקופת הפירוק. עלו אינדיקציות לנכסים, ובדבר פרטים נוספים יש לפנות למפרק שהמידע בידיו".