ארבע שנים אחרי קריסת החניון בתל אביב: כתב אישום נגד ארבעה נאשמים בגין גרימת מותם ברשלנות של 6 פועלים, וחבלה ברשלנות של 23 פועלים, הוגש היום (חמישי) על ידי פרקליטות מחוז תל אביב לבית משפט השלום בעיר. כתב האישום הוגש נגד שתי חברות ושני אנשים: שותפות משרד המהנדסים מילר, שנבל , צחר ושות', ואחד מבעלי השותפות, חנוך צחר; וחברת משרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים בע"מ, ומהנדס בכיר בחברה, אריאל בבגנוב.

לעדכונים נוספים ושליחת שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

על פי כתב האישום "שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שיצרו הנאשמים, כל אחד לפי חלקו, תוך הפרת חובות הנגזרות מתפקידם המקצועי, גרמה לאסון הכבד". בקריסת החניון נהרגו אולג מישאלוב ז"ל, אולג יעקובוב ז"ל, רוסלן איסקוב ז"ל, איעד מערוף ז"ל, דאובשה מוחמד ז"ל ודניס דיאנצו ז"ל. כל ההרוגים היו פועלים בחניון, שקרס שלושה שבועות בלבד לפני שהיה אמור להיפתח לפעילות.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עורכי הדין אסף שביט וגיל קרן-רם, במהלך שנת 2008 נחתם חוזה לקבלת שירות ייעוץ בין חברת אחוזת חוף לבין משרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים בע"מ. במסגרת החוזה, הוטל על המשרד התכנון והכנת אומדן מקדמיים להקמת חניונים ברחוב הברזל בתל אביב. במהלך שנת 2012, זכתה חברת אפריקה ישראל במכרז שפרסמה עיריית תל אביב להקמת החניון ברחוב הברזל. לאחר זכייתה, העבירה אפריקה ישראל את עבודות התכנון והביצוע לחברת דניה סיבוס.

אסון החניון: שני הרוגים אותרו ביממה (צילום: עזרי עמרם, חדשות 2)
כוחות החילוץ בזירת קריסת החניון. ארכיון | צילום: עזרי עמרם, חדשות 2

חברת דניה קושרה בחוזה עם שותפות משרד מילר, שנבל, צחר ושות', לתכנון החניון. במסגרת התקשרות זו, נכלל תמריץ כלכלי, לפיו במידה והמשרד יחסוך בעלויות השפלת מי התהום, בתכנון הקונסטרוקטיבי של חניון הברזל, תוענק לו הטבה כספית בגובה של 20% מדמי החיסכון.

מיום חתימת החוזה, החל המהנדס צחר, לתכנן את הקונסטרוקציה של חניון הברזל. צחר כלל לא ערך חישובים לבדיקת חדירה של תקרת חניון הברזל, ובכך סטה בצורה גסה מהסטנדרט המקצועי המתחייב. ביסוד תכנון ליקוי זה עמד, בין היתר, רצונו של צחר לחסוך עד כמה שניתן בחפירה באזור מי תהום, על רקע התמריץ הכלכלי.

עוד עולה מכתב האישום כי צחר תכנן את תקרת החניון כתקרה מקשית ללא קורות וללא כותרות, הנשענת על עמודים והמועדת מטבעה לסיכון של כשל חדירה. תכנון זה שהוביל צחר, היה שונה באופן מהותי מהתכנון המקדמי, שהוגש למכרז על ידי משרד ירון-שמעוני.

בהמשך לאמור, בהתאם לנוהל העבודה, הועברה על ידי מילר ושות' התוכנית הקונסטרוקטיבית של החניון לאישור משרד ירון–שמעוני, שהיה אמון על הבטחת איכות מטעם חברת אחוזת החוף. במהלך נובמבר 2014, נתן המהנדס בבגנוב, אישור מטעם המשרד לביצוע תוכנית הקונסטרוקציה של חניון הברזל, מבלי שבדק את יציבות המבנה בעומס הצפוי. אי ביצוע בדיקה זו, הביא לכך שהתוכנית הקונסטרוקטיבית נותרה בעינה והמשיכה להיות תוכנית מסוכנת. בשל ההתרחשות המתוארת, עבר הפרויקט משלב התכנון לשלב הביצוע, על יסוד תוכנית לקויה וכושלת שערך צחר, אשר בגינה נגרמה לבסוף התמוטטות תקרת החניון.

סיור בין ההריסות (צילום: עזרי עמרם, חדשות 2)
כוחות החילוץ בזירת קריסת החניון. ארכיון | צילום: עזרי עמרם, חדשות 2

ב-5 בספטמבר 2016, במהלך השלמת עבודת הבנייה של חניון הברזל על ידי דניה סיבוס, כשלושה שבועות בלבד לפני תאריך היעד לפתיחת החניון, התמוטטה תקרת החניון, וחדרה אל תוך התקרה לעמודים. כתוצאה מכך, נהרגו 6 בני אדם ונחבלו 23 בני אדם נוספים.

התמוטטות התקרה התרחשה בעומס של כשליש מהעומס שבו התקרה הייתה צריכה לעמוד על פי התקן. העומס שהייתה התקרה צריכה לשאת, היה עומס גבוה במיוחד, הכולל את המשקל העצמי של התקרה, ועומסים קבועים נוספים, כגון שכבת בטון הגנה בעובי של כ-70 ס"מ, חצץ בעובי של 20 ס"מ ואדמת חמרה. נוסף על כך, מעל תקרת החניון, תוכננה לנסוע רכבת קלה, ויועד בה אזור נפרד לחניית כבאית אש.

כתב האישום הוגש לאחר הליך שימוע בפרקליטות המחוז. חומר הראיות בתיק הינו רב היקף ומורכב, ומכיל חוות דעת מקצועיות בתחומים רבים. במקביל, הודיעה הפרקליטות למנכ"ל חברת דניה סיבוס, רונן גינזבורג, מנהל הפרויקט מטעמה של חברת קידן ניהול פרויקטים בע"מ, אילן דונסקי, והמהנדסת ליטל מרמוש ממשרד מילר, שנבל, צחר ושות' - כי התיקים נגדם בפרשה ייסגרו.