פרקליטות מחוז תל אביב הודיעה היום (ראשון) לחשודים בפרשת החניון שקרס בתל אביב כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע בגין גרימת מותם ברשלנות של 6 בני אדם, ובגרימת חבלה ל-23 נוספים. על פי כתב החשדות, שרשרת המחדלים והרשלנות בהבטחת ביטחון החניון ויציבותו גרמו למותם של ששת העובדים שנהרגו בקריסת הגג, ולפציעתם של עשרים ושלושה נוספים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בין החשודים בתיק מנהל פרויקט חניון הברזל, המנהל הכללי של חברת דניה סיבוס שהייתה האחראית הבלעדית לתכנון ולביצוע הפרויקט, המהנדס שהיה אמון על הבטחת האיכות של חניון הברזל וכן מהנדסים וחברות נוספות שהשתתפו בניהול ופיקוח הפרויקט.

על פי כתב החשדות, שרשרת מחדלים ומעשים מצטברים שביצעו החשודים גרמו להתמוטטות תקרת החניון, וכי החשודים היו אחראים מתוקף תפקידם ליציבות המבנה של חניון הברזל ולבטיחותו. בפרקליטות מוסיפים כי החשודים לא נקטו בצעדים המתחייבים מהם להבטחת יציבותו של חניון הברזל ולמניעת סכנה וכתוצאה מכך נגרם האסון הכבד.

חיפושים במהלך הלילה (צילום: פלאש 90)
חילוץ מקריסת החניון ברמת החייל | צילום: פלאש 90

לפני כ-4 שנים במהלך השלמת עבודת הבניה של חניון הברזל בתל אביב, כשלושה שבועות לפני תאריך היעד לפתיחת החניון לציבור, התמוטטה תקרת החניון. ההתמוטטות התרחשה בעומס של כשליש מהעומס שבו התקרה הייתה צריכה לעמוד על פי התקן, והאסון הביא למותם 6 פועלים שעבדו במתחם.

יועמדו לדין: מנהל הפרויקט והאדריכלים והמהנדסים הבכירים

הודעת הפרקליטות על כוונתה להעמיד לדין בכפוף לשימוע נמסרה לכלל החשודים שהם: חנוך צחר - אחד השותפים במשרד מילר המתמחה בתכנון קונסטרוקציה של מבנים, ליטל מרמוש - מהנדסת שהועסקה במשרדו, אריאל בבגנוב - הועסק כמהנדס בכיר במשרד ירון שמעוני שחם מהנדסים ויועצים בע"מ והיה אמון על הבטחת האיכות של חניון הברזל, אילן דונסקי - מנהל פרויקט חניון הברזל ואדריכל בכיר, רונן גינזבורג - מהנדס אזרחי במקצוע והמנהל הכללי של חברת דניה סיבוס. כמו כן הפרקליטות מתכוונת להעמיד לדין גם את החברות דניה סיבוס, משרד מילר, שנבל צחר ושות', משרד ירון שמעוני שחם מהנדסים ויועצים בע"מ  וחברת קידן ניהול ותכנון הנדסי בע"מ.

המהנדסים צחר ומרמוש ממשרד צחר, תכננו את תקרת החניון כתקרה העשויה כולה ממשטח בטון מלא ורציף, ללא קורות הנשענת על עמודים. התכנון היה שגוי והשניים לא פעלו על פי סטנדרט מקצועי בכך שלא ביצעו בדיקת עמידות לחדירה לתקרת החניון, ולא לקחו בחשבון את רמת העומס הצפויה על תקרת החניון. גם המהנדס לא זיהה את הכשל היסודי בתכנון והעביר אישור ביצוע לגביה, לדונסקי, מנהל הפרויקט. כך התקלה עברה משלב לשלב, ומאושרת שוב ושוב על ידי גורמי המקצוע האמונים של ביטחון המבנה - גם המהנדס הבכיר לא זיהה את הכשל בתכנון למרות שהיו בידיו את כל הכלים לעשות כן מתוקף תפקידו.