חקירת התאונה הקטלנית ליד נתב"ג: בבית משפט השלום בראשון לציון הוארך הבוקר (שני) מעצרו של אלכסנדר לייבמן, נהג האוטובוס בקו 947 שחשוד בגרימת מותם של ארבעה נוסעים ופציעתם של 14 נוספים. בחקירתו הכחיש הנהג כי מכשיר הטלפון הנייד הוא מה שגרם לו לסטות מהכביש ולהתנגש בתחנת הבטון. הוא חשוד בגרימת מוות ברשלנות, נהיגה בקלות דעת וסטייה מנתיב. מעצרו הוארך עד יום חמישי ובמשטרה חוששים כי הוא עלול לשבש מהלכי משפט.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

על פי גרסתו של לייבמן, בן 44 מחיפה, הוא לא היה עייף ולא השתמש בטלפון הנייד שלו, שהיה בכלל בתיק. לייבמן טען כי אינו זוכר מה קרה ברגעים שקדמו לתאונה. במשטרה מסרו כי לייבמן משתף פעולה ולדבריו הוא נמצא במצב נפשי קשה מאוד. במשטרה לקחו מהנהג בדיקות דם על מנת לשלול שהיה תחת השפעת סמים או אלכוהול.

גורמים המעורים בחקירה אומרים שהכביש היה תקין ולא הייתה בעיית ראות ולכן לא ברור להם מה גרם לתאונה הקטלנית. לדבריהם, הנהג לא סיפק הסבר הגיוני ולכן הוצא צו שיאפשר לחדור למכשיר הנייד שלו בכדי לבדוק האם היה עסוק בנייד בזמן הנסיעה ואם כן, באיזה אופן הוא השתמש בו.

הנהג בתאונת האוטובוס שפגע בבטונדה (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
הנהג בתאונת האוטובוס שפגע בבטונדה | צילום: תיעוד מבצעי מד"א

מחקירה הראשונית, עולה שהאוטובוס סטה מסיבה שאינה ברורה ופגע בטרמפיאדה מבטון בעוצמה. הבטון חצה את האוטובוס וגרם למותם של ארבעה בני אדם ולפציעתם של 14 נוספים. בבתי החולים עדכנו הבוקר שמרבית הפצועים שוחררו לבתיהם. בבית החולים שיבא מאושפזת פצועה אחת, בת 79, במצב בינוני, ואילו באסף הרופא מאושפזת אישה בת 30 במצב קל.

לייבמן הצטרף לאגד לפני כשנתיים. בכיר בחברה אמר היום לחדשות 12: "הלוואי על כולם נהג כמוהו, אנחנו מופתעים ממה שקרה לו. הוא נהג מקצועי שאפשר לסמוך עליו. הוא עבר אצלנו את ההכשרה בהצטיינות. העמדנו לרשות החוקרים את כל המידע שיש בידינו, בתקופה אצלנו הוא לא צבר שום עבירת תנועה. גם כשהיא מעורב בשתי תאונות קלות מאוד, בהן מישהו שפשף את האוטובוס, זה לא היה באשמתו".

אותו בכיר ב"אגד" הוסיף: "נהגים מתקבלים לעבוד אצלנו אחרי שאנחנו מקבלים את כל ההיסטוריה התעבורתית שלהם. התיק שלו היה נקי. גם היום החוקר בבית המשפט אמר שאין לו עבר תעבורתי משמעותי. אותו חוקר הסביר כי המשטרה ביקשה הארכת מעצר לא בגלל עברו אלא בגלל הצורך החקירתי להגיע לאמת".

"האוטובוס היה תקין, צריכים לבדוק מה קרה"

"עוד לא דיברנו עם הנהג, שהיה ברשות המשטרה, ואנחנו לא מדברים עם הנהג עד שלא תסתיים עבודת המשטרה", אמר פרדי הרשקוביץ, בוחן התאונות הראשי של אגד בשיחה עם חדשות 12. "הנהג הגיע למפרץ חנייה, סטה לימין ופגע בתחנת בטון. התחנה לצערנו נכנסה לתוך האוטובוס וגרמה למותם של  אנשים. אני לא יכול בשלב זה לדעת למה הנהג סטה".

בוחן התאונות מספר כי האוטובוס עבר לאחרונה ביקורת בטיחות: "לפני מספר ימים הוא עבר ביקורת חד חודשית שמחויבות על פי התקנות והוא נמצא תקין. גם הבלמים עברו בדיקה מקיפה בחודש יולי".

תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה (צילום: אביב הרץ, TPS)
תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה | צילום: אביב הרץ, TPS

"המהירות בזמן התאונה הייתה בסביבות 60 קמ"ש אבל אני מסייג ואומר שהמערכת לא תמיד מדייקת. המהירות האמיתית תיקבע על ידי המשטרה", מסביר הרשקוביץ. "הנהג התחיל את יום העבודה שלו ב-14:00, הגיע לירושלים, עשה הפסקה ויצא לדרך – על פניו זה עומד בתקנות התעבורה ולא מדובר בחריגה משעות עבודה ומנוחה. לפי התכנון, הייתה לו הפסקה של שעה בירושלים – אנחנו צריכים לבדוק אם זה אכן קרה".