המשטרה מאשימה (בעיקר) את חברת ההפקה ומנתקת מגע: המשטרה פרסמה היום (חמישי) את עיקרי התחקיר לצילומי הסדרה "מחוז ירושלים" ששודרה בכאן 11 - ובמהלכם נשתל נשק בביתו של תושב מזרח ירושלים והועלו טענות לסצינות מבוימות נוספות. במשטרה טענו כי התחקיר אושש את הקביעה שהשוטרים בשטח אינם האחראים לכשלים - והודיעה על ניתוק כל קשר מחברת "קודה הפקות" שהפיקה את הסדרה. גם התושב שבביתו הושתל הנשק וגם חברת ההפקה תקפה את התנהלות המשטרה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

עו״ד אריה אביטן, שמייצג את סאמר סלימאן (תושב מזרח ירושלים שהגיש תלונה למח"ש על שתילת נשק בביתו), הגיב: "אנחנו לומדים בשעה זו את התחקיר הרופף שפרסמה המשטרה. הם מבינים את הכישלון, את הצעדים שהבעייתיים שהם נקטו, ובאותה עת השליכו את הרפש כלפי חברת ההפקה. הם מבינים שהם כשלו אבל בתוצאת ההליך הם מחליטים לפטר את קודה הפקות, ואנחנו מצפים מהמשטרה לקחת אחריות ואת זה הם לא עושים וזה מצער מאוד. אנחנו נלמד את ממצאי התחקיר, ואנחנו נערכים להגשת כתב תביעה נגד מדינת ישראל ומשטרת ישראל ובית המשפט יאמר את דברו בעתיד".

מקודה תקשורת נמסר בתגובה: "כמה לא מפתיע שהמשטרה מפיקה דוח עצמי שמתהדר בהתנערות מאחריות של אנשיה, ולפתע מוצגת תמונה לפיה השוטרים לא ראו כלום, לא שמעו כלום ולא אמרו כלום. הסדרה 'מחוז ירושלים' נועדה להביא תיעוד מהשטח של היחידות השונות של משטרת ישראל באזור ירושלים, ועל כן ליוו ציוותי צילום מטעם חברת ההפקות קודה תקשורת את השוטרים בעת מילוי תפקידם היומיומי ובהתלוות לשגרת עבודתם והאירועים כפי שהתרחשו, כנהוג בסדרות דוקו-ריאליטי".

עוד אמרו בחברת ההפקה: "הטענה כאילו יכולה ההפקה ליזום אירועים הנה מופרכת מיסודה, שכן ההפקה התלוותה בפועל לעבודת השוטרים עצמם. יתרה מזאת, להפקה אין כל יכולת להכתיב למשטרת ישראל, לקציני משטרה ולשוטרים עצמם, כמי שהיו במסגרת מילוי תפקידם, כיצד לפעול ומה לעשות בשטח ואל מול ההתרחשויות. ההפקה פעלה אל מול שוטרי ישראל כפי שהוגדר לה מראש ועל פי החוזה והנהלים שהוחלטו והוכתבו על ידי המשטרה. האינטרס היחיד של ההפקה היה להביא תיעוד מהשטח של עבודתם המסורה של השוטרים, ואנו דוחים בשאט נפש כל רמיזה אחרת".

"השוטרים הבינו שהקטעים האסורים יצונזרו"

התחקיר נוהל על ידי סגן מפקד מחוז חוף, תנ"צ יוסי חמו. ועסק בשיתוף הפעולה במהלך הפקת הסדרה. מהמשטרה נמסר כי "הנחת היסוד שהובילה את התחקיר לכל אורכו" הייתה שהשוטרים והקצינים נשלחו על ידי הפיקוד מבלי שהוכשרו או הודרכו באופן ראוי למשימה. לפיכך, קובע התחקיר, "השוטרים פעלו למיטב הבנתם למען תדמית הארגון כולו ומבלי שתודרכו כראוי באשר למגבלות הנדרשות".

במשטרה הדגישו כי מתחילה ההערכה הייתה שהשוטרים אינם אשמים במעשים, אלא חברת ההפקות: "עמדת פיקוד משטרת ישראל שאין לתלות בשוטרים את האחריות נותרה בעינה ואף אוששה במהלך התחקיר". מכיוון שלא תודרכו כראוי, השוטרים הבינו שמותר להם לשתף פעולה עם ההפקה "ולצלם סצנות לא אמיתיות מתוך הבנה שבשלב הצפייה יצונזרו הקטעים האסורים" – כך נכתב במסמך.

כיצד אירעה שתילת הנשק? לפי התחקיר, "צילומי הסדרה נוהלו ישירות בין ההפקה לשוטרים השחקנים, ללא תדריך ותוכנית צילום מסודרת וללא קביעת תחומי אחריות וגבולות מותר ואסור לשוטרים בזמן הצילומים. נמצא חוסר מהותי בהגדרת הגבולות שבין מציאות לבין שחזור ואילוסטרציה ובמתן מעטפת הולמת לשוטרים". עוד נמצאו ליקויים בעבודת המטה ובניהול הנושא – שהובילו לפערים משמעותיים: "היעדר גורם אחראי בשטח לצילומים, היעדר מנגנון מובנה לפיקוח ובקרה , עמימות בהגדרת תחומי אחריות בין הגורמים השונים  פערים של המעורבים בהבנת גבולות המותר והאסור".

עוד העלה התחקיר כי במהלך הפקת הסדרה הייתה "מעורבות מצומצמת של מפקדים ברמות שונות, הנדרשת מאוד בהפקה ארגונית שכזו". בשל כך, קבעו במשטרה, "בשלב הצילומים נותר ניהול ההפקה בהיבט המשטרתי בידי ההפקה, שהאינטרסים שלה שונים מהאינטרס המשטרתי". 

"שילוב בין דוקו לריאליטי יוצר עירוב בין מציאות ודמיון"

ליקויים נוספים שהתגלו בפרשה: "מתכונת הפיקוח והבקרה על הכנת הסדרה שנתנה משקל מכריע לשלבי האישור הסופיים של פרקי הסדרה נתגלתה כשגויה, ולא אפשרה לזהות ליקויים משמעותיים בפרקים אלה ובכלל זה סצנות מבוימות". לפיכך ההנחיות לטשטוש פרטים מזהים התגלו לדברי המשטרה כ"לא יעילות" והובילו לחשיפת מקומות ואנשים. עוד התגלה כי בעלי תפקידים מהאגפים המקצועיים היו מעורבים באופן חלקי או מאוחר.

עוד התברר בתחקיר כי השוטרים "לא העבירו דיווח על הצילומים משלא נדרשו לכך, וכי הביומים נראו לשוטרים מהלכים שאין מניעה לצלמם". אילו היה מתקיים תהליך של פידבק (היזון חוזר) לנעשה בצילומים, ייתכן שהפיקוד היה מודע לנושא ועוצר את התופעה – כך לפי הדוח.

במשטרה הדגישו כי התחקיר הוגדר כתחקיר מקצועי שתפקידו לשמש כאמצעי ללמידה והפקת לקחים להמשך. בין הלקחים: הצמדת דובר לכל יום צילומים, על מנת שיוודא שכללי המותר והאסור יישמרו; הכוונה לשוטרים לפני, במהלך ואחרי הצילומים בנושאים משפטיים ותקשורתיים; ועירוב גורמי הפיקוד ביחידה המצולמת כבר משלב הליהוק.

עוד ממליץ הדוח: "יש לקיים חשיבה בנושא הפקת סדרות\תוכניות על המשטרה ולקבוע באיזה פורמט יש להמשיך לקיים את הסדרות: דוקו-תיעודי או שחזור. השילוב בין דוקו לריאליטי יוצר עירוב בין מציאות ודמיון שלא מתאים להציג את עבודת המשטרה". כמו כן, נכתב בסיכום, "הוחלט על ניתוק הקשר של המשטרה עם חברת ההפקה 'קודה תקשורת', לאור הממצאים והתנהלותם בסדרה זו ולמרות הקשר הארוך הקיים עם המשטרה".