לטרנד החדש של הנהיגה בישראל, קוראים חווית ראלי ליום אחד. המשתתפים מוזמנים להיות נהגי מרוצים לכמה שעות, במכוניות משופצות שמסוגלות לנסוע במהירות גבוהות מאוד. בחודשים האחרונים, משווקים מספר אתרי אינטרנט בישראל את החוויה, ומצרפים המלצות חמות מאלה שכבר עברו את החוויה. מה שחסר באתרי החברות, הוא אזכור פשוט - שיש לכם ביטוח במהלך הסיבוב שאתם עושים על המכונית

אל דרך העפר המבודדת שליד קיבוץ שפיים, הגיעה קבוצה שנרשמה לחווית "ראלי ליום אחד", אנחנו הצטרפנו אליהם, שילמנו כ-700 שקלים על התענוג והאזנו לדבריו של המדריך. "או שאת משגרת את המדריך מחוץ לשמשה, או שאת נועלת את הגלגלים והרכב מחליק", זו הייתה התשובה לשאלה - מה קורה כאשר לוחצים על דוושת הבלם בפתאומיות. ברכבים הללו, אין מערכות בלימה, מכיוון שהם פורקו והורכבו מחדש בניגוד לחוק.

כשאנחנו מבקשים לראות את פוליסת הביטוח, זו שאמורה להבטיח לנו פיצויים במידה וניפגע במהלך הנהיגה, שלף אחד המדריכים פוליסת ביטוח של חברת סינקלר, שהיא חברת ביטוח מחו"ל לה אין רישיון למכור ביטוח במדינת ישראל. מה שאומר, שבמידה ונזדקק להחזר הוצאות, לא יהיה למי לפנות.

בשורה אחת עם אירן ואפגניסטן

ברוך שליט הוא מדריך מוסמך בענף המירוצים, כבר 30 שנה שהוא עוסק בתחום, אבל הוא, בניגוד לחברות אחרות, לא יכול לעבור הדרכה במכוניות מכיוון שאין ביטוח. בנתיים, עד שיסדרו את הרישוי והרישיונות למכוניות שלו, הם קשורות מחוץ לביתו. "ספורט מוטורי אסור בשלוש מדינות: "אירן, אפגניסטן וישראל", כך מספר לנו שליט.

הצעת החוק לספורט מוטורי של ח"כ לשעבר אהוד רצאבי, עברה כבר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת לפני כחמש שנים, אז היו אמורים לאשר תקנות לפיהן נהיגת ראלי תהיה חוקית בישראל, אך התקנות שאמורות להיות מאושרות על ידי משרדי הממשלה השונים, בהם משרד האוצר, התחבורה, ובטחון הפנים, עדיין לא אושרו.

חוק אין, אבל רשות לנהיגה ספורטיבית כבר יש, כבר שנתיים שהיא פועלת, מקבלת תקצובים במיליוני שקלים, אך לא ברור מה פעילותה. "אנחנו עוסקים בכל הנושא של התקנת התקנות והסדרתן בצורה חוקית, על מנת שבקיץ 2010, יהיו מרוצים חוקיים במדינת ישראל", כך אמר יוסי ניסן, מנהל הרשות, שלו אין ניסיון מקצועי בספורט מוטורי, או בכל ענף ספורט אחר.

עד שיגיע היום בו יאושרו מרוצי הראלי בישראל, ימשיכו אותן החברות לפעול בצורה לא חוקית, ולסכן את חיי הנהגים והמדריכים.