חודש וחצי אחרי התרסקות המטוס הקל באילת, שבה נהרג הטייס יגאל ברייטמן ושני חבריו נפצעו באורח קשה, הערב (א') מתפרסם דוח החקירה המלא. מממצאי הדוח עולה, כי לא רק הטייס נושא באחריות לתאונה, אלא גם הפקח שהיה באותה עת במגדל הפיקוח בשדה התעופה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק 

לפי ממצאי הדוח, המינוחים שבהם השתמש הפקח לא היו ברורים דיים. הפקח אמר כי "המסלול אינו פנוי" ולא השתמש למשל במינוח: "ישראייר 453 גש לנחיתה", או: "לפנייך מטוס שנכנס לנחיתה".

חוקר התאונות האווירות הראשי של משרד התחבורה, יצחק רז, קבע בדוח כי סביר להניח שמינוח מדוייק יותר מצד הפקח היה מונע את הבלבול. לדבריו, יש מקום לבדוק את הפערים בתקשורת אלחוט בעברית.

יגאל ברייטמן ז"ל (צילום: תמר מצפי, גלובס)
יגאל ברייטמן ז"ל | צילום: תמר מצפי, גלובס

טעות אנוש הובילה לכיבוי המנוע

בסוף החודש האחרון פורסמו עיקרי הדוח ומהם עלה כי טעות אנוש של הטייס - היא שגרמה להתרסקות הקטלנית של מטוס הפייפר ליד שדה התעופה באילת בתחילת החודש.

ההרוג בהתרסקות, רואה החשבון יגאל ברייטמן, הוא זה שהטיס את המטוס. לקראת הנחיתה ביקש ברייטמן ז"ל לנתב את ברזי אספקת הדלק מהמכלים החיצוניים של המטוס למכלים הפנימיים. במקום, הטייס סגר בטעות את ברז הדלק הראשי של מנוע ימין, וגרם בכך לכיבוי המנוע בתוך זמן קצר.

מהדוח עלה עוד כי השילוב של פתיחת ווסתי הדלק, והעובדה כי רק המנוע השמאלי פעל - יצרו אסימטריה חמורה שהובילה לאובדן שליטה על המטוס שנטה על צידו בצורה אלכסונית וצלל אל הקרקע. לצורך הבנת נסיבות התאונה, פענחו חוקרי התאונות את הקלטות קשר הרדיו ואת הנתונים שנרשמו במכ"ם, ובעזרתם הכינו סימולציות מחשב של תרחישים אפשריים.