גם עבריין תנועה סדרתי יכול להיות נהג אוטובוס ולהוביל עשרות אלפי נוסעים, בהם גם ילדים. זה נשמע לא הגיוני, אבל לחברות תחבורה ציבורית אסור לבקש גיליון הרשעות תעבורה. אפשר לומר שתקנה זו מונעת חדירה לפרטיות, ואפשר לומר באותה המידה, שהיא מסכנת חיים.

לפני כשבועיים, בכנס קציני בטיחות תעבורה, נאמר למנהלי חברות המשאיות והאטובוסים שאסור להם לדרוש גיליון הרשעות תעבורה מנהגים שהם רוצים להעסיק. מדובר באותו גיליון שמראה האם הנהג מסוכן, וכמה עבירות או הרשעות נרשמו לחובתו.

"החוק הזה מוביל אותנו למצב שאנחנו לא יכולים לדעת את מי אנחנו מקבלים לעבודה", אמר סגן-ניצב (בדימוס) ברדי הרשקוביץ, בוחן תאונות ארצי בחברת אגד. "כך יכול לקרות שנהג מסוכן יסיע ילדים. זה נפל עלינו כרעם ביום בהיר, ועוד לא גיבשנו לעצמנו דרך פעולה".

קצין בטיחות שידרוש לדעת האם הנהג שלו מסוכן, או עבריין על הכביש צפוי לעונש של שנה מאסר. שנת מאסר למי שרוצה להציל חיים.

משרד התחבורה: "מדובר בבעיה"

"המדינה נותנת כיסוי לעבריינים ורוצחים, חד-משמעית", אומר היום יו"ר ארגון המובילים, גבי בן-הרוש. "לא יעלה על הדעת שלאחר תאונה קטלנית עם אטובוס או משאית בה נהרגה משפחה שלמה, יגלו שלנהג יש 180 הרשעות. צריך למנוע את זה קודם. אנחנו לא רוצים את הנהגים האלה".

מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי בשנה האחרונה נהרגו 219 בני אדם ב-166 תאונות קטלניות, בהן היו מעורבים אטובוסים ומשאיות. בלא מעט מהתאונות היו מעורבים נהגים פרועים שביצעו עשרות עבירות. אם נהג כזה רוצה להתקבל לעבוד בחברת אטובוסים, אי אפשר למנוע ממנו, כי אף אחד לא יודע.

במשרד התחבורה מודים שמדובר בבעיה. "אני מתכוון לכנס את כל הגורמים כדי לבדוק את הנושא ולחוקק חוק שיאפשר לתחבורה ציבורית לבדוק את הנהגים", אמר גדעון סיטרמן, מנכ"ל משרד התחבורה.