שר התחבורה ישראל כץ הודיע הערב שמשרדו לא יחתום על הסכם "שמים פתוחים" עם האיחוד האירופי, עד שיסיים לבחון את ההשפעה של ההסכם על חוסנן של החברות הישראליות.

מוקדם יותר היום הכריזו עובדי "אל על", "ארקיע" ו"ישראייר" על סכסוך עבודה במחאה על החלטת רשות התעופה האזרחית וּמשרד התחבורה לחתום על ההסכם, שיעודד תחרות עם חברות תעופה אירופאיות. החברות הישראליות טוענות שאינן יכולות להתחרות באופן הוגן ושיווני, בשל הוצאות ביטחון גבוהות ובשל התחייבותן להחזר כספי ללקוחות בעבור טיסות שהתבטלו. בנוסף, דורשים העובדים הזדמנות שווה והענקת זכויות נחיתה בשדות תעופה בינלאומיים.

בהסתדרות טענו מוקדם יותר שחתימת ההסכם מבלי לנהל משא ומתן בעניין, יציב את חברות התעופה הישראליות לעמדת נחיתות מול המתחרות שלהן, וזה בסופו של דבר יוביל לפגיעה בלתי הפיכה בענף ולפגיעה באלפי עובדים ובני משפחותיהם. יצוין כי בחברות התעופה בישראל מועסקים כ-7,000 עובדים וכ-25 אלף משרות הנתמכות באופן ישיר על ידי סקטור התעופה.

סכסוך עבודה גם במע"צ

"ללא מו"מ על הסדרת תנאים מקדימים על הסכם 'שמים פתוחים', לא יוכל ענף התעופה הישראלי להתחרות באופן הוגן ושוויוני בחברות התעופה הזרות. שכן הוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות גבוהות מאוד", נכתב בהודעת הההסתדרות. "כמו כן, על פי דיני הגנת הצרכן זכאי הצרכן בישראל לקבל את מלוא הכסף עבור טיסה שמתבטלת, מה שלא קיים בחברות זרות, דבר אשר פוגע ברווחיות החברות הישראליות בביטולי טיסות לעומת חברות התעופה הזרות".

בנוסף על סכסוך העבודה בחברות התעופה, הכריזה ההסתדרות גם על סכסוך עבודה במע"צ בעקבות כוונת המעסיק להוציא למיקור חוץ את פעילות החברה. גם בטליוויזיה החינוכית הוכרז סכסוך עבודה בעקבות החלטה חד צדדית של ההנהלה להוציא עבודה שאמורה הייתה להתבצע ע"י עובדי הטלוויזיה למיקור חוץ.