כבר שנים שבישראל מדברים על רפורמה בנמלים, אבל בינתיים - המצב נשאר אותו דבר. בשבועות האחרונים חשפו כמה מראשי נמל חיפה לשעבר, את מה שנעשה במקום שזכה לכינוי "הנמל השקט"; את השקט הזה קונה המדינה באמצעות ההנהלה בלא מעט כסף - שכר מופלג שמושג בדרכים יצירתיות, שעות נוספות, סטייקים וגם למשל- חשש להטיית מכרז על ידי הדמות הבכירה ביותר - המנכ"ל.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

ליושב-ראש הוועד של נמל חיפה, מאיר תורג'מן, יש את כל הסיבות לחייך. אשתו ואחותו כבר עובדות בנמל יחד עם עוד 1,100 עובדים מאושרים. להם די ברור מי באמת מנהל כאן את העניינים.

"מי שמנהל את הנמל זה הוועד", אמרו עמוס עוזאני, לשעבר מנכ"ל נמל חיפה, ותמיר נוימן, לשעבר סמנכ"ל נמל חיפה. "בשביל לפרסם מודעה על לוחות מודעות, צריך אישור של הוועדים. הם בכלל חושבים שהנמל שלהם, לא של המדינה. הם כמו ילד. כשהם מבקשים והם מקבלים - אז הם מנסים לבקש יותר. וכשמקבלים יותר - הם יבקשו עוד יותר".

טבלת שכר עובדי נמל חיפה שפורסמה לראשונה בחדשות 2, היא הסיבה העיקרית לחיוך התמידי של העובדים. משכורתו של נתב עומדת על 56 אלף שקלים, עובד תפעול מקבל 50 אלף שקלים, מנהלים מקבלים 38 אלף שקלים, הסבלים מרוויחים 31 אלף שקלים ועובדי מינהלת פקידים ומזכירות נאלצים להסתפק ב-22 אלף שקלים. כמעט פי שלושה מהשכר הממוצע במשק.

נמל חיפה, מכולות (צילום: רויטרס, חדשות)
כך מתבזבזים מאות מיליונים. נמל חיפה | צילום: רויטרס, חדשות

במסעדת הבוקרים בכניסה לעיר נהנו מאות מעובדי הנמל הצפוני ממבחר נתחי קצבים איכותיים תמורת הספק די שגרתי למשמרת. הכל, אגב, על חשבון משלם המסים ובמשך שנים. בתכתובת דואר אלקטרוני פנימית שאל בכיר אחד כמה כל זה שווה, והאחר ענה לו: "641,250 שקלים רק לשנת 2011".

מנגנון הניפוח העיקרי של השכר נקרא "פרמיות". ישנן מחלקות בהן העובדים שרק החתימו כרטיס, זכו ישירות לשכר של שמונה שעות עבודה, עוד לפני שעלו למנוף. כל שעת עבודה בפועל תהפוך לשעה נוספת ויקרה יותר, וגם על חוסר עבודה מרוויחים פה לא רע. "האוצר יסכים רק לדבר אחד", אומר יושב ראש הוועד של נמל חיפה, מאיר תורג'מן, בשיחה עם חדשות 2. "הוא יסכים למלחמה שנקפל אותם בסוף ולא תהיה ברירה, אין מה לעשות. הם רוצים מלחמה".

מנמל חיפה נמסר בתגובה: "שיעור הוצאות השכר נמדד מסך ההכנסות של החברה. במסגרת הרפורמה בנמלי הים משנת 2005 החליטה מדינת ישראל על תגמול העובדים באמצעות תוספות שכר משמעותיות. מאז, נחתמו הסכמים קיבוציים נוספים, שכולם אושרו על ידי הממונה על השכר במשרד האוצר".

עוד הוסיפו שם כי "הסיבה לירידה ברווח הנקי של נמל חיפה היא תחרות מול נמל אשדוד, שחייבה אותנו לתת תמריצים ללקוחות, השקעות חסרות תקדים בתשתיות והורדת תעריפי הנמלים; גם הסיבה לירידה בתזרים המזומנים - היא רכישת תשתיות מודרניות לרציף הכרמל ומערכת מחשוב מתקדמת בהשקעה אדירה של למעלה מ-600 מיליון ש"ח".

נמל חיפה אינו מממן זה למעלה משנה ארוחות צהריים לעובדיו כתמריץ בגין תפוקות גבוהות. הסכם התמריצים שנחתם ב- 2012 הוא הסכם שאליו הגיעו נציגי המדינה עם ההסתדרות ואושר כדין, והוא אכן השיג את מטרתו-הגדלת התפוקות בנמל חיפה".

תגובת משרד האוצר: מבחינתו של הממונה על השכר כל מועצת ייצור חדשה נזקקת לאישורו.במידה ואכן התקיימו החלטות במסגרת מועצות ייצור שלא באישורו, מדובר בחריגות שכר לכאורה.

תגובת השר לשעבר שאול מופז: "בזמן כהונתו של חבר הכנסת שאול מופז כשר התחבורה, הוא הדיח את מר עוזני מתפקידו כמנכ"ל נמל חיפה עקב תפקוד מקצועי לקוי וחוסר יכולת מינימלי לעמוד באתגרי התפקיד. טענותיו של מר עוזני כלפי חבר הכנסת מופז הן לא יותר מרכילות זולה".

תגובת רשות החברות הממשלתיות: "דירקטוריון חברת נמל חיפה הוא זה שאישר את העסקתו של מר ליטבינסקי על פי המלצת המנכ"ל. בעניין זה פעלה החברה בהתאם להסכמי העבודה הקיימים ובהתאם להוראות הממונה על השכר ורשות החברות לרבות הקפאת תשלומי הפנסיה החודשית של העובד".