רבים מאיתנו נוהגים מהר מדי. ליתר דיוק, יותר מ-50 אחוזים מאיתנו, נהגי ישראל, נוהגים במהירות גבוהה מהמהירות המותרת על פי חוק. "המהירות הורגת", קובע חד-משמעית המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, פרופ' דוד שנער. "אם אדם מעלה את המהירות בה הוא נוהג מ-100 קמ"ש ל-105 קמ"ש - הוא מגדיל את הסיכוי להיהרג בתאונה ב-30 אחוזים".

בשנה האחרונה עבדו ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים על מחקר שאת תוצאותיו אנו מפרסמים כאן לראשונה. בפעם הראשונה בתולדות ישראל אנחנו יודעים בדיוק באיזה מהירות נוהגים בכבישי הארץ.

הכביש ה"מהיר" ביותר הוא, איך לא, כביש 6. המהירות המותרת שם היא 110 קמ"ש, אבל לא פחות מ-86% מהנהגים בכביש הזה עוברים את המהירות המותרת. המהירות הממוצעת בכביש 6 היא 128 קמ"ש, אך 15 אחוזים מהנהגים עוברים את ה-145 קמ"ש, לא פחות.

"התפיסה היא שהסיכוי שיקרה לי משהו הוא מזערי"

תמרור (צילום: מאור רוזנשטיין)
הגבלת מהירות? המלצה בלבד | צילום: מאור רוזנשטיין

הכביש הבא בתור הוא כביש ירושלים - תל אביב. המהירות המותרת בכביש מס' 1 היא 100 קמ"ש, אך המהירות הממוצעת היא 126 קמ"ש. 15 אחוזים מהנהגים נוסעים במהירות מופרזת של 140 קמ"ש ויותר.

והרשימה נמשכת: בכביש החוף הנהגים נוסעים במהירות של 30 ואפילו 40 קמ"ש מעל המותר, בכביש 70 בצפון 15 אחוזים מהנהגים נוסעים במהירות של יותר מ-124 קמ"ש, ובכביש 4 למרות הרמזורים, המהירות הממוצעת היא ב-20 קמ"ש מעל החוק. בכביש 40 הנתון דומה, ובכביש 65 הקטלני - 15 אחוזים נוהגים במהירות של 20 קמ"ש מעל החוק.

"התפיסה היא שהסיכוי שיקרה לי משהו הוא מזערי", מסביר פרופ' שנער, "ומצד שני יש הנאה וחיסכון ניכר בזמן".

המחקר הזה בוצע ב-135 כבישים ברחבי הארץ מדרום לצפון, ולא בשעות העומס. כבלים מיוחדים שהושתלו בכביש מדדו את המהירות. הסקר הזה, כך מקווים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יעזור לרשויות לטפל במצב האבסורדי הזה, להציב מצלמות ולהגביר את האכיפה בכבישים המועדים לפורענות. ואולי אולי גם להוריד לכם קצת את הרגל מדוושת הגז.