N12
פרסומת

עם ביכורים וריקודים, בלי צבע: כך חגגו את שבועות במאה הקודמת

אם בגולה נחשב שבועות לחג דתי ורוחני שהתמקד במהות מתן תורה, מתחילת המאה ה-20 נוצר בארץ ישראל דפוס חדש, חגיגי המקדש את עבודת האדמה. כלי הרכב קושטו והועמסו בתנובות המשק, תהלוכת הביכורים עברו בכל המושב ורקדניות בשמלות מתנפנפות ורקדנים בחולצות רקומות שימחו את הצופים. היזכרו בתמונות הנוסטלגיות

חדשות 2
חדשות
פורסם: | עודכן:
שבועות במושב צופית 1952
צילום: ארכיון מושב צופית, מתוך פיקוויקי
הקישור הועתק
שבועות במושב צופית 1952
שבועות במושב צופית 1952 | צילום: ארכיון מושב צופית, מתוך פיקוויקי

מכל החגים, שבועות הוא החג שעבר את מתיחת פנים הכי משמעותית מאז ההתיישבות מחדש בארץ. חגי תשרי, חנוכה, פורים ופסח נחוגים היום בדומה לאופן בו נחוגו בגולה. לעומת זאת, חג השבועות, או כפי שהוא נקרא בהתיישבות העובדת - חג הביכורים, קיבל תפנית משמעותית של חזרה לתקופת התנ"ך.

בגולה החג היה דתי ורוחני בעיקרו והתמקד במהות של מתן תורה ואילו מתחילת המאה ה-20 בארץ נוצר דפוס חדש, חגיגי וציבורי מאוד המקדש את עבודת האדמה.

מגישים ביכורים תרומה לקרן קיימת
מגישים ביכורים תרומה לקרן קיימת | צילום: ארכיון גן-שמואל, מתוך פיקוויקי



הקיבוצים והמושבים הראשונים חידשו את מצוות הבאת הביכורים ויצרו סביבה מסורת מרשימה של טקסים ועיבוד מודרני של המסורות הישנות. במקור חג השבועות היה אחד משלושת הרגלים ובני ישראל עלו לירושלים והביאו את ביכורי תנובת הארץ לבית המקדש. בגרסה המודרנית , באין בית מקדש, נמצא תחליף והביכורים נאספו ונמסרו לקרן הקיימת לישראל שחילקה אותם לנזקקים.

עובדי הלול בכפר מסריק בשנות ה-40
עובדי הלול בכפר מסריק בשנות ה-40 | צילום: ארכיון כפר מסריק, מתוך פיקוויקי



חגיגות הבאת הביכורים כללו תמיד תהלוכה, זכר למסע העלייה לרגל. בקיבוצים התקבצו מביאי הביכורים לפי ענפי המשק השונים ונשאו את סלי הירקות, החיטה והפירות ואחריהם ענפי החי למיניהם. מי ברכב מי ברגל התקדמו אל הבמה המרכזית ולצלילי שירי האדמה של התקופה הניחו את ביכוריהם.

פרסומת
טקס הבאת ביכורים בשנות ה-30 בחדרה
טקס הבאת ביכורים בשנות ה-30 בחדרה | צילום: ארכיון ומוזיאון החאן חדרה, מתוך פיקוויקי

במושבים כל בית אב ארגן כלי רכב, בתחילה היו עגלות עם סוסים ולאחר מכן טרקטורים, כלי הרכב קושט לתפארת והועמסו עליו תנובות המשק. תהלוכת הביכורים הממונעת עברה בכל המושב ונעצרה במרכז שם נערך הטקס. ברב הישובים התקיימה תחרות נושאת פרסים על הטנא המוצלח ביותר, העגלה המקושטת או הקבוצה שהביאה את הביכורים היצירתיים במיוחד.

מרכיב אחר שלא נפקד מחגיגות חג השבועות היו המחולות, כפי שניתן לראות בתמונות מתוך מאגר פיקיוויקי, אוסף צילומים של ישראל לשימוש חופשי שהוקם ע"י איגוד האינטרנט הישראלי, קבוצות קבוצות של רקדניות בשמלות מתנפנפות ורקדנים בחולצות רקומות ומכנסיים מתבדרים מחוללים לצלילי "שיבולת בשדה", "הרועה הקטנה" ו "סלינו על כתפינו".

שבועות בקריית אתא , 1943
שבועות בקריית אתא , 1943 | צילום: בית פישר, המוזיאון העירוני לתולדות קרית אתא, מתוך
ראשוני הבנים של רמת הכובש, 1943
ראשוני הבנים של רמת הכובש, 1943 | צילום: ארכיון רמת הכובש, מתוך פיקוויקי
פרסומת
ריקודים בקיבוץ שמיר, 1951
ריקודים בקיבוץ שמיר, 1951 | צילום: תרומת ארכיון שמיר, מתוך פיקוויקי
ישראלי ממוצע צורך 181 ליטרים של חלב
הבאת ביכורי קציר חיטים בקיבוץ גבעת חיים | צילום: ארכיון גבעת חיים מאוחד, מתוך פיקוויקי