המערה בגילוי הראשון (צילום: ראשיד דיאב)
המערה בגילוי הראשון | צילום: ראשיד דיאב

עם פנס בידו והרבה סקרנות, ראשיד דיאב (56) עצר את הרכב לפני כשבועיים בכביש 65 ליד צומת מגדל כי ראה חור מסתורי בסלע. הוא התקרב, זחל פנימה ואז גילה אוצר טבע של ממש - מערת נטיפים. מיד הוא שלף את הסמארטפון שלו והתחיל לצלם ללא הפסקה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

המערה הייתה אמורה להיות מפוצצת כחלק מעבודות הרחבת הכביש, ודיאב, שעובד כמנהל עבודה במקום אחר החל בסבב טלפוני ופגישות כדי להפסיק את העבודות. כחלק ממאבקו הוא גייס את ראש המועצה האזורית מבואות חרמון בני בן מובחר, ואף הסתייע בעורך הדין גיא אשכנזי שפנה לרשויות המדינה בנושא, ולאחר ימים ספורים העבודות הופסקו.

"מצאתי אוצר" (צילום: ראשיד דיאב)
"מצאתי אוצר" | צילום: ראשיד דיאב
זקיפים ונטיפים מרהיבים (צילום: ד״ר עמית דולב)
זקיפים ונטיפים מרהיבים | צילום: ד״ר עמית דולב
תיפתח למבקרים בעתיד? (צילום: ד״ר עמית דולב)
תיפתח למבקרים בעתיד? | צילום: ד״ר עמית דולב

"אני רזה יחסית, 70 ק"ג, וככה הצלחתי להזדחל למערה", סיפר לחדשות 2 Online ראשיד מכפר דיר חמה, נשוי ואב לשבעה ילדים. "פתאום ראיתי מלא נטיפים והייתי בהלם. היא אמנם לא גדולה כמו המערה בבית שמש, אך יש בה אפילו נטיפים יפים יותר". הוא גם ראה פתחים נוספים במערה, אך חשש להיכנס מחשש שייגמר לו החמצן.

ראשיד הוא חובב טבע ובעבר, במסגרת עבודתו, מצא גם מטבעות עתיקים אותם העביר לרשויות המוסמכות. "הייתי המום למראה עיני והרגשתי שאני בעולם אחר", סיפר בהתרגשות. "מצאתי ממש אוצר. זה נכס בינלאומי שאי אפשר להגדיר אותו במילים והייתי מודאג שהוא יינזק כי עשו קידוחים בתקרת המערה".

מערת נטיפים (צילום: חדשות 2)
40 מטרים של נטיפים | צילום: חדשות 2

מערת הנטיפים הענקית היא בגודל של 40 מטרים והנטיפים והזקיפים בה נוצרו על פי הערכות במשך מיליוני שנים. בשלב זה לא ניתן לומר היכן בדיוק נמצאת המערה כי כרגע הגישה אליה מסוכנת. היחידים שמוסמכים לרדת אליה הם אנשי רשות הטבע והגנים והמכון לחקר מערות, שמתעדים וממפים אותה כדי להחליט איך לשמר אותה.

מוצא המערה ראשיד. חובב טבע (צילום: ראשיד דיאב)
מוצא המערה ראשיד. חובב טבע | צילום: ראשיד דיאב

המערה צפויה גם לשמש את הגיאולוגים כדי ללמוד על העבר של אזור הגליל מבחינת רעידות אדמה בשל הקרבה שלה לשבר הסורי-אפריקני. כבר עכשיו המהנדסים של חברת נתיבי ישראל מחפשים פתרונות הנדסיים יצירתיים כיצד לשמר את המערה - שנמצאת ממש על התוואי המתוכנן של הכביש החדש.