התאונה המחרידה בטבריה בה נספו שמונת בני משפחת אטיאס לאחר שאיבדו את היכולת לעצור את הרכב, העלתה תהיות רבות באשר למהות התקלה שהביאה לתוצאה הקטלנית. חקירה ראשונית של נסיבות התאונה גילתה שהבלמים במכונית המיצובישי שבה נסעו היו שחוקים למרות שהרכב עבר טסט רק שלושה חודשים קודם לכן. ואולם, עדויות של בעלי רכב מאותו סוג מגלות כי נהגים נוספים נתקלו בקשיים להאט את מהירות הנסיעה - בגלל דוושת גז תקועה.

לטענת אפרת ברנר ונועה לוי, שבבעלותן מכוניות מיצובישי מדגם ואן גרנדיס, אותו סוג רכב שבו נסעה משפחת אטיאס, דוושת הגז נתקעת במהלך נסיעה מהירה. "הדוושה של הגז נתקעה לנו, ולא הייתה שום שליטה על הברקס. היה צריך לעבור לניוטרל", סיפרה יפעת.

"האוטו פשוט התחיל להאיץ ולא הייתה לי שליטה על המהירות. בסופו של דבר התכופפתי ומשכתי את הדוושה עם היד, תוך כדי נסיעה", היא מספרת וחושפת כי פיתחה שיטה להתמודד עם התופעה - מעבר לניוטרל מאפשר ללחוץ על הברקס ו'להקפיץ' בחזרה את דוושת הגז.

כך נשמעו הדקות הגורליות של משפחת אטיאס (צילום: חדשות 2)
שמונת בני משפחת אטיאס שנספו בתאונה | צילום: חדשות 2

היה מי שטען שהשטיח ליד הדוושות מונע את הבלימה, אך לדברי ד"ר עוזי רז,  מהמכללה לביטחון ולחקירות שבדק את ממצאי התאונה, אין קשר בין השניים. "בדקנו אם זה השטיח, או משהו נכנס. זה לא קשור. אין שום קשר", אמר.

"מערכת הגז גורמת לרכב להאיץ ושוחקת את הבלמים"

יום לאחר התאונה הגיע המומחה עם עשרה מתלמידיו למקום התאונה, ומבדיקה שערכו גילו שהמכונית של משפחת אטיאס איבדה את הבלמים כשבעה קילומטרים לפני המקום שבו נמצא הרכב. "הממצאים האלה נתנו לנו אפשרות לקבוע שהיה משהו שגרם לרכב למשוך בעלייה, למרות שמדובר בעלייה ובלימה", טען ד"ר רז.

הבדיקה הביאה את החוקר הבכיר למסקנה המתבקשת לפיה "מערכת הדלק של הרכב הזה גרמה לרכב להמשיך ולצבור תאוצה בעלייה, בקטע של שלושה וחצי קילומטרים. הנהג נאבק במשיכה של המנוע, ולכן הבלמים לא עמדו בשחיקה, ונגמרו בירידה".

אפרת ונועה עם המיצובישי שלהן (צילום: חדשות 2)
אפרת ונועה עם המיצובישי שלהן | צילום: חדשות 2

גורם בוועדה המשותפת למשטרה ולמשרד התחבורה אומר לנו היום שזו אחת האפשרויות העיקריות שנבדקות כעת. אפרת ונועה, מצידן, לא מחכות לקביעה הסופית ושוקלות כבר עתה להחליף את הרכב.  

מחברת כלמוביל יבואנית מיצובישי נמסר בתגובה כי: "לחברה לא מוכרת כל תקלה בדוושת הגז ולא ידוע לה כי הסיבה לתאונה קשורה בתקלה כלשהי בדוושת הגז. לפני שנתיים יזמה החברה החלפת שטיחים בכלי רכב מדגם זה כדי למנוע אפשרות תנועת השטיח שמתחת לרגלי הנהג וחיכוכו עם דוושת התאוצה, ולמיטב ידיעתנו גם עניין זה לא קשור לתאונה. לדעתנו, עד למיצוי בדיקת נסיבות התאונה על ידי הגורמים המוסמכים לא נכון להיכנס לספקולציות".

הטרגדיה בטבריה - סיקור מיוחד:

שחזור: התאונה הקטלנית בטבריה

"רחל בוכה וכולנו בוכים איתה"

השר דניאל הרשקוביץ: "המשפחה תגדל את רחל באהבה"

השיחה של בני הזוג אטיאס למשטרה: הצילו אותנו, אין לנו בלמים

8 בני משפחה נהרגו בתאונה בצפון

הילדה שניצלה לשוטר: "הוריי ברכב השרוף"

שכני המשפחה שנספתה בטבריה: "זה אסון, קוראים תהילים"

עדות אחרונה מהתאונה בטבריה: טלפון נייד וספרי תנ"ך

כך תבלמו את הרכב בשעת חירום

האם למוקד 100: "תצילו אותנו, אין לנו בלמים" 

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק