בתום פגישה בלשכת שופטת בית הדין האזורי לעבודה, אפרת לקסר, בין שר התחבורה ישראל כץ לבין יו"ר ההסתדרות עופר עיני - הושג מתווה לפשרה שדוחה את השביתה ברכבת ב-14 ימים.

על פי הסיכום, יישום ההסכם על תחזוקת הקרונות בידי חברה חיצונית יידחה בשבועיים, במהלכם יקיימו יו"ר ההסתדרות ומנכ"ל הרכבת משא ומתן אינטנסיבי. במהלך השבועיים הללו יתבטלו הליכי המשמעת שנקטה ההנהלה נגד העובדים. רק בתום המשא ומתן, ובמידה והצדדים לא יגיעו להסכמה, יוכלו עובדי הרכבת לפתוח בשביתה.

"נעניתי לבקשת השופטת כדי למנוע סבל נוסף של הנוסעים", אמר השר כץ בתום הדיון בבית הדין. "הסכמנו לקיים בשבועיים הקרובים מו"מ אינטנסיבי בו אני ויו"ר ההסתדרות נשתתף כדי להגיע להסכם במיוחד בנושא התחזוקה. הנהלת הרכבת הסכימה שלא לפעול נגד ההסכם בשבועיים הללו, ולא לנקוט שום אמצעים או צעדים בתקופה זו".

"השופטת קבעה לאור הסיכומים הללו כי אם בשבועיים הללו לא יהיה סיכום, הרכבת תהיה רשאית ביישום הסכם מיקור החוץ", הוסיף השר כץ. "המאמץ הזה חשוב כלפי הציבור. אני מקווה שהמעורבות של יו"ר ההסתדרות - אכן תאפשר להגיע להסכם שהוא חיוני להצלחת הרכבת".

כץ: "חייב להיות ארגון מחדש ברכבת"

גילה אדרעי, ארכיון (צילום: חדשות 2)
יו"ר הוועד גילה אדרעי, היום בבית הדין | צילום: חדשות 2

"הרכבת חייבת להיות ערוכה לתת שירות, אנחנו זוכרים את שריפת הקרונות ושאנשים נלכדו. אנחנו זוכרים את השיבושים - המציאות הזאת לא יכולה להמשיך ולהתקיים כך. חייב להיות ארגון מחדש ברכבת, הרכבת חייבת להיות ערוכה. גיניתי את התנהגות ועד העובדים וביזוי צווי בית הדין".

"ראוי שיו"ר ועד העובדים לא תשב בישיבה, משום שהשופטת ביקשה זאת. יו"ר ההסתדרות מייצג את העובדים ברמה הבכירה, ואני מייצג את הממשלה ברמה הבכירה. אם לא נגיע להסכמות - יהיה סבל לציבור", המשיך עוד השר. "לעובדים אין אפשרות לטפל בהיקף הקרונות שהגיעו. השביתה הזאת הייתה אולי ניסיון מפחיד כלפי או כלפי הציבור, אבל המסר הזה לא עבד. ההנהלה עושה עבודה טובה בתנאים לא קלים, אני מסיר את הכובע בפני מנכ"ל הרכבת".

עיני: "הכדור עובר למשרד התחבורה"

מפגינים מחוץ לביה"ד, הבוקר (צילום: עזרי עמרם, חדשות 2)
מפגינים מחוץ לביה"ד, הבוקר | צילום: עזרי עמרם, חדשות 2

יו"ר ההסתדרות עופר עיני אמר לאחר הפגישה: "בשבועיים הקרובים יתקיים משא ומתן אינטנסיבי שכל אחד מהצדדים התחייב על משהו. שר התחבורה יקפיא את יישום ההסכם לשבועיים האלה. אנחנו התחייבנו לשקט תעשייתי - לא יהיו שביתות בימים האלו".

עיני הוסיף כי "כל הליכי המשפט ידחו גם הם לשבועיים. אם נגיע להבנות מה טוב. במידה ולא נגיע להבנות בית המשפט אישר לנו שביתה מה-5 לחודש - הכדור עובר למשרד התחבורה".

הדיון שנערך הבוקר בין הצדדים בבית הדין הפך סוער על רקע חילופי הדברים מוקדם יותר הבוקר בין שר התחבורה ליו"ר ההסתדרות עופר עיני, והשופטת אף החליטה להזמין את השניים להתייצב בדיון לקראת הצהריים. עיני הגיע לבית הדין ולא הסתיר את הביקורת שיש לו כלפי שר התחבורה.

במהלך הדיון בבית הדין, ביקרו נציגי ההסתדרות את החלטת ההנהלה שסירבה לחשוף את פרטי ההסכם שנחתם עם חברת בומברדייה על אחזקת הקרונות בדיון. "ההנהלה הלכה למקום אפל וחתמה על הסכם", אמר עו"ד שי תקן, נציג ההסתדרות. "זה לא שאנחנו לא מוכנים למיקור חוץ, ההנהלה באותה נשימה לא מוכנה לוותר על הכנסת מיקור חוץ. נותנים למיקור חוץ את העתיד ומשאירים לעובדים את העבר. במצב הדברים הזה, הרי שזה יהיה סופה של העבודה המאורגנת ברכבת".

"היה כאן מהלך של גנב בלילה. אין תום לב, אין התנהגות ראויה, מה ממפים מאיתנו? שנפרוס שטיח אדום?", הוסיף תקן. "יו"ר ההסתדרות הודיע שהוא מנהל את המאבק. השר ביזה את עופר עיני בפומבי ועשה לו זובור". מוקדם יותר הצהירו נציגי ההסתדרות כי "ימשיכו במאבק נגד הכנסת עובדי הקבלן בכל האמצעים העומדים לרשותם ולא יירתעו מהניסיונות לכופף את ידי העובדים בצעדים כוחניים".

לפני תחילת הדיון הבוקר, אמרה יו"ר ועד העובדים גילה אדרעי כי "הגענו לבית הדין כדי לקבל את זכות המחאה. יצא המרצע מהשק – אנחנו רואים מה רוצים לעשות. סיימנו את המאבק על עובדי הקבלן לא מזמן, ועכשיו רוצים להכניס עובדי קבלן לרכבת ישראל".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק