השינוי - גם לאופניים חשמליים (צילום: חדשות)
מי יבלום את מכת התאונות? ארכיון | צילום: חדשות

מכת תאונות האופניים החשמליים - חילופי ההאשמות נמשכים: במשרד לביטחון פנים הדפו את הטענות לחוסר אכיפה בנושא וציינו כי חל זינוק של 64% באכיפה נגד עבירות הקשורות לאופניים חשמליים. במשרדו של השר גלעד ארדן קראו למשרד התחבורה לפעול למען הליך רישוי: "לרבים מהנוהגים באופניים החשמליים אין רשיון נהיגה ואין שום היכרות עם חוקי התנועה". אמש הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו לבחון דרכים להגביר את הבטיחות בנושא.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

נתניהו הנחה את ממלא מקום מנכ"ל משרדו, יואב הורוביץ, לבדוק יחד עם משרד התחבורה, המשרד לביטחון פנים ומשרד המשפטים "איזה תיקונים ופעולות יש לעשות כדי להגביר את הבטיחות של רוכבי האופניים החשמליים" - כך לפי ההודעה. שר התחבורה ישראל כ"ץ מיהר להאשים את האכיפה, אך השר ארדן השיב לו והבהיר שעמדתו - וגם עמדת המשטרה ואגף התנועה - היא ש"כדי להבטיח את שלומם ובטיחותם של הרוכבים על האופניים החשמליים (וכלי רכב ממונעים נוספים הנוסעים בכבישים כמו קורקינט ממונע), יש למסד באמצעות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הליך רישוי מקוצר, הכולל בחינת ידע הכרחי בסיסי בחוקי התנועה לרוכבים על כלים אלה".

"רוכבי האופניים החשמליים נוסעים בכבישי ישראל בין מאות אלפי מכוניות, משאיות, אוטובוסים ועוד ועליהם להכיר ולזהות תמרורים, חוקי תנועה וכללי התנהגות הכרחיים בכביש", הוסיפו במשרד לביטחון פנים. "לצערנו, לא נקבעה חובה כזו לרוכבי כלי רכב אלה, למרות הגידול העצום במספרם".

ימונה לשגריר באו"ם? גלעד ארדן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות)
ארדן: על משרד התחבורה לפעול | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות

"עלייה משמעותית באכיפה"

לפי נתוני אגף התנועה, חל זינוק עצום באכיפה בנושא האופניים החשמליים – עלייה של 64% בתוך שנה. בעוד ב-2016 נרשמו 5,390 מקרים בהם בוצעה אכיפה בנושא, ב-2017 הנתון עמד על 8,768 – וב-2018, שטרם הסתיימה, בוצעה אכיפה ב-15,979 מקרים: "בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית באכיפה כנגד נסיעה שלא כדין באופניים חשמליים. מעבר לכך, ביוזמת השר לביטחון פנים ארדן נחקק החוק שאפשר לפקחי הרשויות המקומיות לרשום דוחות תנועה בנושא זה, מה שהוביל לעלייה משמעותית נוספת באכיפה כנגד נהיגה בניגוד לחוק בתחום".

"הבעיה העיקרית בנושא הנהיגה על אופניים חשמליים אינה היעדר אכיפה", הבהירו במשרד לביטחון פנים. "הבעיה העיקרית הינה שנפגעים רבים, שנהגו על כלי רכב אלה, נעדרו כל הכשרה וידע שמכשירים אותם לנהוג בכלי רכב ממונע בכבישי ישראל הסואנים. על משרד התחבורה, האחראי על הכשרת 'משתמשי הדרך' ועל החקיקה בתחום זה ובתחום הבטיחות בדרכים, לקבוע בדחיפות את התנאים ואת ההכשרה המקוצרת אך ההכרחית, הנדרשת מרוכבי כלי רכב אלה ולא לאפשר לתופעה מסוכנת זו להמשיך ולהתרחב ללא כל דרישות ידע ו/או רישוי".

כבר בדצמבר 2016 כתב ראש אגף התנועה, ניצב דורון ידיד, והזהיר מפני הסיכון בשימוש באופניים חשמליים. "עם תחילת הסדרת השימוש באופניים חשמליים, אגף התנועה הביע עמדתו כי יש צורך בהעלאת גיל הרוכבים לגיל 16 וכן ברישוי הכלי והוצאת רישיון נהיגה בהליך מקוצר". ראש אגף התנועה הדגיש כי האגף דבק בעמדתו וממליץ על רישוי ורישיון – גם לקורקינטים: "הדבר יביא לאפשרות זיהוי הרכב ויקל על הטלת חבות ביטוחית בגין פגיעות גוף". כמו כן אמרו באגף התנועה כי יש להגדיר אופניים חשמליים כ"רכב מנועי"

ישראל כץ (צילום: פלאש 90, חדשות)
כ"ץ: "הבעיה לא נובעת מהיעדר חקיקה" | צילום: פלאש 90, חדשות

אמש, לאחר מחאה ציבורית ברשתות החברתיות, התייחס לסוגייה שר התחבורה ישראל כ"ץ וכתב: "האופניים החשמליים הם כלי תחבורה לגיטימי וירוק שמאפשר לציבור רחב להתמודד בדרך יעילה, נוחה וזולה עם הגודש בדרכים ובפרט במרכזי הערים הגדולות, וכיום משתמשים באופנים החשמליים למעלה מ-250 אלף רוכבים". כ"ץ הסביר כי עמדתו במהלך הדיונים בכנסת הייתה "שלא לחייב את הרוכבים בהליך רישוי מיוחד וכפועל יוצא מכך, לא לחייב את כלל הרוכבים בתשלום ביטוח של אלפי שקלים לשנה, שיבטלו לחלוטין את הייחודיות והיתרון של השימוש באופניים החשמליים, על פני קטנוע, או כל כלי דו גלגלי אחר, בבחינת אופניים לעשירים בלבד".

"הפתרון שקדמנו, ביחד עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הוא שילוב נושא האופניים החשמליים וכללי ההתנהגות והרכיבה הנכונה, בלימודי החינוך התעבורתי בבתי הספר התיכוניים, בליווי פעילות הסברה נרחבת", הוסיף כ"ץ. "ניתן בהחלט לשקול התנייה של השימוש באופנים חשמליים לבני 17-16 (או עד הוצאת רישיון נהיגה לרכב ) בקבלת אישור על השתתפות וסיום הקורס. מכאן שהבעיה העיקרית בתחום לא נובעת מהיעדר חקיקה, או התייחסות, אלא מהיעדר אכיפה של החוקים הקיימים".

כ"ץ גם הפנה מסר מיוחד להורי הילדים: "אל תשלחו את היקרים לכם מכל, ילדיכם, עם האופניים החשמליים, אם לא מלאו להם 16. אל תסייעו ואל תאפשרו להם לבטל את מגבלת המהירות עד 25 קמ"ש, מה שהופך את האופניים לכלי רכב קטלני. תעמדו על כך על כך שילדיכם שמעל לגיל 16 יחבשו קסדה ותוודאו גם אתם שהם לא לוקחים שום סיכון בדרך. הילדים הם המתנה הכי גדולה שקיבלנו בחיים. תעזרו לנו לשמור עליהם. כולי תקווה שהמודעות הציבורית בשל האסון הכבד תביא לשעת רצון וביחד נמנע את הקורבן הבא".