כביש הדמים: כביש 90 לא מפסיק לגבות קורבנות עם 17 הרוגים ב-20 ימים בלבד, כששישה מהם נהרגו בתאונה קטלנית היום (ראשון). במשרד התחבורה טוענים כי הכביש מטופל ושהגורם האנושי הוא זה שגרם לתאונות האחרונות, אך מומחה להנדסה אזרחית טוען כי מדובר במחדל ושניתן להפחית בצורה משמעותית את הסכנות לאורך הדרך: "אפשר ליישם פתרון תוך 3 חודשים".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

בזירת התאונה היום אירעה תאונה קטלנית לפני כשנה כשנהג אוטובוס איבד שליטה על הרכב ועבר לנתיב הנגדי ומשאית התנגשה בו. נהג המשאית נהרג במקום וחמישה בני אדם נוספים נפצעו, בהם אחד באורח אנוש. "אני מפריד בין התאונה היום לשתי התאונות הקודמות", אמר גיורא שילוני מיעוץ והנדסה אזרחית. "זה לא אותו אופי של כבישים. זה לא אותו אופי של קהל משתמשים. התאונה היום אירעה בקטע כביש מתפתל עם רדיוסים קטנים בלי שוליים וכמעט אינסוף כניסות ויציאות, אין הרחבת כביש לפניות והכביש מועד לפורענות וקהל המשתמשים בקטע הזה פחות מתייחס לחוקי התנועה".

שילוני טוען כי אפשר ליישם פתרון פשוט תוך שלושה חודשים לקטע הדרומי מצומת הערבה ועד אילת, שבו נמחקו שתי משפחות בתוך שבוע. "הצעתי ליצור בכל נתיב פניה מעגל תנועה בינעירוני ברדיוס של 50 מטר", הסביר שילוני. "כך כל פניה תחייב נסיעה איטית יותר. יש שם 20 פניות כאלה, וזה מחייב את הנהגים לנסוע יותר לאט. בנוסף לא בא רכב ממול כי בפניה שמאלה שני הרכבים נוסעים באותו קטע במקביל".

"הרבה אנשים יוצאים לעקיפה כשהם רואים שיש רכב ממול שאותו הם תופסים כרחוק", הסביר שילוני. "להפוך את הכביש לדו מסלולי עם שוליים רחבים ואי הפרדה זו הוצאה כספית גדולה וייקח זמן לבצע זאת - את הפתרון שאני מציע אפשר ליישם תוך 3 חודשים".

"הכי קל תמיד להאשים את הנהג והגורם האנושי"

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על הלמ"ס, ב-15 השנים האחרונות, (2003-2018) אירעו בכביש 90 מעל 2,250 תאונות דרכים, 233 בני אדם נהרגו ו-מעל 6,450 בני אדם נפצעו, כ-700 מהם באורח קשה. "כביש 90 ממשיך לגבות קורבנות ולגדוע חיים כתוצאה מתשתית רעועה שאינה סלחנית לטעויות הנהג", אמר ארז קיטה מנכ״ל עמותת אור ירוק.

משפחת עטר ז"ל שנהרגה בתאונה בכביש 90 (צילום: חדשות)
משפחת עטר | צילום: חדשות

"הכי קל תמיד להאשים את הנהג והגורם האנושי אבל גם למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יש אחריות", הוסיף קיטה. "מדובר בכביש שנסלל לפני 50 שנים וכבר לפני שנים רבות היו חייבים לשפר בו את התשתית ולהפוך אותו מכביש אדום לכביש בטוח. חייבים להתקין מעקה הפרדה בין הנתיבים כדי למנוע תאונות חזיתיות כבר מחר בבוקר כדי למנוע את ההרוג הבא. תאונות דרכים הן לא גורל אלא מחדל".

"הכביש מטופל ומתוחזק באופן רצוף"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לתאונה הבוקר: "משרד התחבורה מביע את צערו על התאונה הקשה ושולח את תנחומיו למשפחות ההרוגים וברכת החלמה לפצועים. האמירה שיש להתקין הפרדה ולמנוע כל אפשרות עקיפה לאורך מאות קילומטרים של כביש 90 היא מופרכת וחסרת כל בסיס תחבורתי ומעשי".

"הכביש מטופל ומתוחזק באופן רצוף ונקודתי ע״י ובאחריות חברת ״נתיבי ישראל״, ולאחרונה הנחתה מנכ"לית משרד התחבורה את החברה לבחון באופן נקודתי את הצורך בהפרדות, או שימוש באמצעים נוספים".

בני משפחת אביטן שנספו בתאונה בכביש בחודש (צילום: חדשות)
כפיר ושירה ובתם גאיה | צילום: חדשות

"מכיוון אילת וצפונה נסלל בהדרגה כביש דו-נתיבי ודו-מסלולי, שהוא הפתרון הנכון לשדרוג הבטיחות בכביש הערבה וכביש בקעת הירדן , כמו יתר הכבישים ביו״ש, וכביש 90 בצפון. זאת, לצד האכיפה המשטרתית החיונית במיוחד למקומות אלה ולנוכח הגידול הרחב בהיקף המשתמשים בדרכים, וכפי שמבוצע בכל רחבי ישראל".

"הניסיונות להצביע על הממשלה כאחראית לתאונות הטרגיות האחרונות, תוך התעלמות מכשלים וטעויות קשות וחמורות של נהגים, פסולים וחוטאים לאמת".

לפניות לכתב: matanh@ch2news.co.il