תחבורה ציבורית בשבת? החוק יעלה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90, חדשות)
פערים בתחבורה בין היישובים | צילום: נתי שוחט, פלאש 90, חדשות

יותר אנשים, פחות תחבורה: דוח חדש של "15 דקות" - ארגון צרכני התחבורה הציבורית, מדרג את היישובים בישראל על פי התחבורה הציבורית שפועלת בהם. הדוח, שמשווה את זמינות התחבורה ביחס לגודל היישוב ומספר התושבים, מצביע על ממצאים מדאיגים - במרבית היישובים בישראל אין תחבורה ציבורית בפריסה מספקת ובפרק זמן סביר וישנם פערים משמעותיים בין היישובים השונים.

לדוח המלא

הדוח, שהופק מנתונים וכלי מדידה שפיתח נחמן שלף מעמותת "מרחב", קובע שהיישובים המובילים במספר ההזדמנויות הרב ביותר לשימוש בתחבורה ציבורית אינם היישובים המאוכלסים ביותר בישראל, ודווקא יישובים מאוכלסים וצפופים יחסית סובלים מהיעדר הזדמנויות לתחבורה ציבורית הוגנת.

דירוג הערים המובילות (צילום: חדשות)
דירוג הערים המובילות | צילום: חדשות

מנתוני הדוח עולה כי דווקא במרכז, בגוש דן, התחבורה הציבורית לא מספיקה ומאלצת את התושבים להשתמש ברכב פרטי או בתחבורה ציבורית לא יעילה.

מנגד, ערים קטנות יותר כמו נצרת עילית וביתר עילית מובילות ועוקפות ערים גדולות כמו תל אביב, ירושלים וחיפה. בתחתית הרשימה נמצאות דווקא ערים מרכזיות בישראל כמו: הוד השרון, גבעתיים, נתניה ורעננה, וכן ישובים ערביים גדולים כטייבה, אום אל פחם ושפרעם.

דירוג הערים המקופחות (צילום: חדשות)
דירוג הערים המקופחות | צילום: חדשות

הדוח מפנה אצבע מאשימה לממשלה, ש"אינה מתקצבת ומתכננת את התחבורה הציבורית בישראל על פי מדדים וקריטריונים אחידים", למרות שמשרד התחבורה הגדיר כבר בשנת 2015 הנחיות ברורות לתכנון התחבורה הציבורית. התוצאה, לפי הדוח, היווצרות פערים גדולים בין היישובים שגורמים לכך שהתושבים מוגבלים ביכולתם להתנייד לתעסוקה ולקבלת שירותים. "בכך מונצח הפער גם בתחבורה הציבורית בין אלו שידם משגת להתנייד ברכב פרטי ולבין אלו שידם אינה משגת", נכתב.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

אותם פערים בתחבורה הציבורית משפיעים בנוסף גם ישירות על יוקר המחיה, ומחירי הדיור. ככל שהתחבורה הציבורית מפותחת יותר, גדלות אפשרויות הדיור ופוחת הצורך באחזקת רכב באלפי שקלים בחודש.

רשויות מקומיות מעכבות שיפורים בתשתיות

אחראים נוספים לפי הדוח הן הרשויות המקומיות שמעכבות את השיפורים בשירותי התחבורה הציבורית בשל התנגדותן להקצאת תשתיות מתאימות.

ביישובים שבהם תושבים התארגנו לשיפור המצב וגרמו להפעלת לחץ של הרשות המקומית על משרד התחבורה, כמו ראש העין ומודיעין עילית, ניכר שיפור בתחבורה. כמו כן, בשנים האחרונות ניכרת מגמת עלייה בהיקף התחבורה הציבורית, במיוחד בפריפריה ובישובים ערביים, אך עדיין ישובים אלה נמצאים מתחת לממוצע.