שנה עברה מאז שפרץ קמפיין MeToo לתודעה ועודד נשים וגברים מכל העולם לשתף בהטרדות מיניות שחוו אך לא העזו לדבר עליהן. אולם הקמפיין מעורר גם לא מעט ביקורות ותגובות נגד: רק בחודשים האחרונים פורסמו מקרים שבהם מעסיקים גברים החליטו לא להעסיק אישה מחשש מההשלכות, ונראה שהקמפיין מעמיד במבחן חדש את יחסי העבודה בין גברים ונשים במקומות העבודה.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"פעם עבדתי אצל מישהו שתקף אותי באופן אלים, תקיפה שנמשכה תקופה. יום אחרי זה כשהגעתי לעבודה היה לי מנגנון הדחקה, כאילו כלום לא קרה. כשהגעתי הוא הפליק לי בתחת", סיפרה לילי סגל, שהאירוע קרה לה מעט אחרי שהשתחררה מהצבא במספרה שבה התחילה לעבוד. "רציתי להעיף אותו ולדחוף אותו משם, אבל הוא גבר, ואני לבד - זה עדיין מפחיד".

בחברת אולג'ובס ערכו סקר מיוחד בניסיון להבין האם קמפיין MeToo השפיע על תחושת הביטחון של נשים וגברים במקום העבודה. הנתונים מראים כי כל אישה שנייה מעידה כי הוטרדה במקום העבודה שלה, ובהתאמה, 50% מהנשאלות העידו כי אינן מרגישות בטוחות במקום העבודה שלהן.

הקמפיין שינה את היחסים במקומות העבודה
הקמפיין שינה את היחסים במקומות העבודה | צילום: החדשות


35% מהנשאלים סיפרו כי בעקבות הקמפיין, עניין ההטרדות המיניות הפך לסוג של שיחת מסדרון פתוחה יותר. 21% מהנשים העידו כי בשנה האחרונה חשו ירידה בתדירות ההערות הפוגעניות ובהטרדות שחוו בעבודה. מנגד, 13% מהגברים העידו כי בעקבות הקמפיין נפגעה תחושת הביטחון שלהם.

"אפילו מחמאה חברית זה משהו שאני לא אתן היום. לדעתי זה עלול להיתפס לא טוב אצל הצד השני", אמר טום סירקוביץ', סמנכ"ל פיתוח טכנולוגי בחברת Actionitem. "אי אפשר לדעת היום איפה זה יתפוס, ולכן כלל האצבע הוא פשוט להתנהל במקצועיות - זה הרג את הרומנטיקה".

"זה הרג את הרומנטיקה", מחאת meToo | צילום: החדשות


סירקוביץ' מוסיף: "הרבה יותר ברור מה קורה למי שנתפס כמטריד, שזה שונה ממה שהיה לפני תחילת הקמפיין. אתה עלול למצוא את עצמך בפוסט פייסבוק שמספר מה עשית - אולי אפילו עם איזו תמונה".

"יש מעסיקים שאומרים - למה לי הצרה הזאת?", סיפר עורך הדין אריה ארבוס ממשרד עורכי הדין רום-ארבוס-קדם-צור. "וזאת, מתוך חשש אמיתי שבסוף תעלה תלונה". רק לאחרונה פורסם בעיתון "הארץ" כי מפקד עוצבת הגולן החדש ביקש כי ליחידתו ימונה דובר ולא דוברת, וזה עוד במגזר הציבורי. במגזר הפרטי, כשאין עין מפקחת, הדרה של נשים מתפקידים ספציפיים היא כנראה רק עניין של זמן.

כדי לייצר סביבת עבודה בטוחה נעשים כל מיני ניסיונות מעניינים: חברת נטפליקס למשל, הציגה לעובדיה סדרת כללים חדשה להתנהגות העובדים. בין השאר, אחד הכללים אומר שאסור להסתכל בעיניהם של עמיתים לעבודה יותר מ-5 שניות ברצף.

השינוי שמחולל MeToo מושג באמצעות הנחרצות שלו. בזכות אפס הסובלנות שהחליטו נשים לדרוש כלפי כל סוג של הטרדה ואלימות מינית. יש מי שטוען שזו גם נקודת התורפה של הקמפיין. לפעמים, כנראה, נדרשת תקופה קיצונית כדי להגיע לנורמליות.