N12
פרסומת

להתראות: הסופרטנקר עזב את הארץ

לאחר הטסתו והפעלתו היקרה - שהתבצעה ברובה לאחר שהושגה שליטה בגל השריפות בארץ - שב מטוס ה"סופרטנקר" האמריקני לקולורדו. המטוס שהובא במיוחד הופעל רק פעמיים מאז נחיתתו

ניר דבורי
פורסם:
הקישור הועתק

חוזר ליעדו: מטוס ה"סופרטנקר", מטוס הכיבוי הגדול בעולם והיחיד שיכול לפעול בלילה, שב היום (רביעי) לארצות הברית. המטוס, שהוזעק מארצות הברית במהלך יקר ומתוקשר, הופעל רק פעמיים מאז נחיתתו בישראל - בנטף ומעל זכרון יעקב וחיפה. בכירים מתחו ביקורת על הפעלתו בעיתוי בו כובו רוב השריפות, אך מכיוון שהעיסקה היקרה סוכמה המטוס יצא לשתי גיחות.

ביום שבת בצהריים המריא לראשונה ה"סופרטנקר" האמריקני לגיחה הראשונה, למרות הוויכוח סביב הפעלתו. לאחר שביצע סיבובים מעל הים, בשל המחלוקת על אופן השימוש בו, הוא נכנס לפעולה באזור הרי ירושלים: הוא ביצע שלוש הטלות מים מעל היישוב נטף ושב לנתב"ג. המים הוטלו על אזור בו נמצא ריכוז של גחלים, וזאת על מנת למנוע התלקחות מחדש.

נפרדנו כך. הסופרטנקר בדרך לארה"ב
נפרדנו כך. הסופרטנקר בדרך לארה"ב | צילום: אסף גרינבוים

בתום הערכת מצב בחפ"ק המשטרה בנווה אילן, הנחה מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, על שליחתו של מטוס הסופרטנקר לאיזור ירושלים ויבצע פעילות מניעה בשטחים הסמוכים לאורך כביש 1.

הסופרטנקר לאחר נחיתתו
הסופרטנקר לאחר נחיתתו | צילום: אדר יהלום
המטוס מבפנים
המטוס מבפנים | צילום: אדר יהלום

למרות ההנחיה, הבהיר מ"מ נציב הכבאות כי הוא מתנגד להפעלתו בשעה זו, מכיוון שכבר הושגה שליטה על האש בכל חלקי הארץ עד להגעת המטוס והפעלתו. למרות ההתנגדות, גורמים טענו כי הופעל לחץ רב על הנציב להפעיל את המטוס שהובא במיוחד לארץ ואכן כעבור זמן קצר המריא המטוס. כאשר נחת המטוס בישראל, הוא הפך למטוס הסיוע הזר ה-21 שנחת בארץ. ביום ראשון הוא יצא לגיחה נוספת מעל זכרון יעקב וחיפה.