ילדים זרוקים בתא המטען, לא חגורים - ומציצים מהגג: התמונות בידיעה הזו לא צולמו במדינת עולם שלישי - הן צולמו כאן בישראל, והן מצביעות על מגמה מדאיגה ומסכנת חיים של ילדים רבים. נהגים רבים בארץ שהם גם הורים לילדים, נוהגים לנסוע עם ילדיהם ברכבם הפרטי או המסחרי, באופן שאינו בטוח - בלשון המעטה, ומהווה עבירה ברורה וחמורה על החוק.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

בתמונות הקשות שהגיעו לידינו מעמותת "אור ירוק", ניתן לראות בין היתר ילדים שנוסעים ברכב פרטי עם גג נפתח - כשהם מציצים מהגג ומהחלונות במהלך הנסיעה, ילדים שיושבים בחלק האחורי של רכב מסחרי - וילדים שנדחסים ברכב שיש בו רק 5 מקומות ישיבה.

כמה ילדים רכובים על זוג אופניים אחד? (צילום: אור ירוק)
כמה ילדים רכובים על זוג אופניים אחד? | צילום: אור ירוק

עוד נראים בתמונות, שקשה להאמין שהן אמיתיות, 3 ילדים קטנים שרועים על חלק המתכת שמורכב על גג של רכב - בזמן הנסיעה, ילדה שוכבת בחלק האחורי של מכונית - מעל למושבים האחוריים, כשהיא צמודה לזגוגית האחורית של הרכב וילדים קטנים שהורכבו באופן שאינו בטיחותי על אופנוע ואופניים חשמליים.

אכיפה ובטיחות בדרכים? ישראל בתחתית הרשימה 

והתמונות הללו מגובות גם בנתונים. בדוח של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) שפורסם ביוני האחרון, נקבע כי הירידה באכיפת המשטרה משפיעה באופן ישיר על העלייה במספר ההרוגים מתאונות דרכים. מנתוני הדוח ניתן לראות כי בכל הקשור לתחום אכיפת המשטרה, ישראל נמצאת בתחתית הרשימה ביחס למדינות אירופה.

מחברי הדוח איתרו 4 גורמים עיקריים לתאונות הדרכים: נהיגה במהירות מופרזת או בלתי הולמת, נהיגה תחת השפעת אלכוהול, שימוש בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה ואי שימוש בחגורת בטיחות במהלך נסיעה. מהסיכום של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים עולה תמונה עגומה אודות אי האכיפה של המשטרה - בעיקר בתחום חגורות הבטיחות.

גם פעוט אפשר להרכיב על אופנוע (צילום: אור ירוק)
גם פעוט אפשר להרכיב על אופנוע | צילום: אור ירוק

חגורת בטיחות הוכחה כאביזר בטיחות מציל חיים, ולמרות זאת עדיין שיעור החוגרים מאחור בישראל נמוך בהשוואה למדינות אירופה. ישראל נמצאת במקום ה-14 מתוך 20 בשיעור חגירת חגורת בטיחות מאחור.

הנתונים העגומים באים לידי ביטוי באכיפת המשטרה או בחוסר האכיפה של המשטרה בעבירת נסיעה ללא חגורת בטיחות. בהשוואה למדינות אירופה נמצאת ישראל במקום השלישי מהסוף בדוחות בגין אי חגירת חגורות בטיחות.

מתצפית שנערכה במהלך השנה החולפת עולה כי אחד מכל ארבעה ילדים (27%) שהוסע במשוב האחורי לא חגר חגורת בטיחות. מהתצפית עולה כי גם שיעור החגירה של ילדים במושב הקדמי הילדים היה נמוך. 17% מהילדים שנצפו לא חגרו חגורת בטיחות כשישבו במושב הקדמי של הרכב במהלך נסיעה.

הכי הרבה ילדים הרוגים - בישראל

מדוח מיוחד שהכינה עמותת אור ירוק עולה נתון מדאיג אף יותר: מדינת ישראל נמצאת במקום הראשון בשיעור הילדים ההרוגים מתאונות דרכים. ארגון IRTAD בחן את הנתונים של 28 המדינות החברות בארגון ובהם עולה כי ממוצע הילדים ההרוגים מתאונות עומד על 3.2% מסך כל ההרוגים. אחוז הילדים ההרוגים מתאונות דרכים בישראל הוא 10.8% - כמעט פי שלושה יותר מאשר הממוצע.

על פי הדוח בשנת 2015 נהרגו 29 ילדים (0-14) בתאונות דרכים כאשר בין הגילאים 10-14 זינק מספר הילדים שנהרגו בתאונות פי שלושה מאשר בשנת 2014, עשרה לעומת שלושה. בחינת נתוני ההרוגים מוכיחה כי בחמש השנים האחרונות לא נרשם שיפור אמיתי בבטיחות הילדים, כאשר כמעט אחד מכל עשרה הרוגים בתאונות דרכים הוא ילד.

ילדים בתא המטען של רכב מסחרי (צילום: אור ירוק)
ילדים בתא המטען של רכב מסחרי | צילום: אור ירוק

מתחילת שנת 2016 נהרגו 25 ילדים (0-14) בתאונות דרכים, 11 מהם הולכי רגל. על פי ניתוח של עמותת אור ירוק 15 מתוך הילדים שנהרגו הם מהחברה הערבית כאשר תשעה מהן פעוטות עד גיל ארבע (60%), חלקן נהרגו בתאונות חצר האופייניות לחברה הערבית. 

אבואב. ארכיון (צילום: אור ירוק)
"חייבים לפעול". אבואב | צילום: אור ירוק

"אנשים לא מפחדים להסיע את הילדים שלהם כמו בעולם השלישי - לא חגורים, יושבים על הברכיים, זרוקים בתא המטען או על הברכיים", אומר מנכ"ל עמותת "אור ירוק", שמואל אבואב. "זו התוצאה הישירה לכך שכמעט ולא רואים ניידות משטרה בכבישים ונהגים לא חוששים להיתפס. רוב הילדים שנפגעים בתאונות דרכים, נפגעים ברכב ולכן חגורת בטיחות יכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. המשטרה חייבת להגביר את האכיפה כנגד מי שמסיע ילדים בלי חגורה ומסכן את החיים שלהם, גם בשכונות וגם בישובים פריפריאליים. אכיפה מתריעה תמנע את הילד ההרוג הבא".