אלירן לוין ז"ל (צילום: באדיבות השקמה, ראשון לציון, חדשות)
אלירן לוין ז"ל | צילום: באדיבות השקמה, ראשון לציון, חדשות

כשלושה ימים אחרי שטבע למוות באילת מסיבה שאיננה ברורה, המשטרה הורתה היום (שישי) על הפסקת פעילות זמנית של היאכטה שממנה ירד למים אלירן לוין ז"ל. בעל הספינה זומן היום לשימוע במשטרה בחשד שהפר את תנאי רישיון העסק. במשטרה בחנו את צילומי מצלמות האבטחה שהיו על הספינה, כשחלק גדול מהן צילמו במהלך האסון אך לא הקליטו.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

לאחר השימוע ובשל הרצון שלא לפגוע בפרנסתו של בעל היאכטה אך תוך שמירה על ביטחונו של הציבור, הורתה המשטרה על התנאים הבאים: הצבת מצלמות אבטחה, איסור השטת כלי השיט על ידי הקפטן המצוי בחקירה וחובת דיווח לעל כל אירוע פלילי בתחומי העסק. לאחר שיעמוד בעל היאכטה בכל התנאים, צפויה המשטרה להתיר לו להמשיך בפעילותה.

החוקרים ביום שלישי האחרון בשעה 11:00 עלו 164 נוסעים מהמרינה באילת על ספינת "אטלנטיס" לשיט של כשעתיים במפרץ. בין המשתתפים בהפלגה היו 15 חברים מהתיכון הממלכתי-דתי אוריה בראשון לציון, שזה עתה סיימו את לימודיהם והגיעו לחופשה בעיר. אחד מהם, אלירן לוין ז"ל, לא שב מהשיט. פרטים חדשים שנחשפו אתמול מהחקירה תיארו את מהלך האירועים שככל הנראה הביאו למוות הטרגי - ואת הטענות הקשות כלפי התנהלות האחראים.

בתי מלון על קו חוף הים באילת (צילום: פלאש 90, משה שי, חדשות)
החופשה אילת הסתיימה באסון | צילום: פלאש 90, משה שי, חדשות

מהתמונה שמצטיירת עד כה בחקירת האירוע, בין היתר מעדויות עובדי הספינה, עולה כי בנקודת היציאה להפלגה העביר הצוות תדריך בטיחות לנוסעים. עם זאת, מעדויות חבריו של לוין עולה הטענה כי באותו תדריך נאמר להם ש"אין חובה לשים ווסט, מי שלא רוצה לא צריך".

לאחר כשעה ממועד יציאתה, הספינה התקרבה לחוף "מפרץ השמש" ועגנה במרחק כמה מאות מטרים מהחוף. בשלב זה רבים מהנוסעים נכנסו למים באמצעות סולם, מגלשה או בקפיצה מהסיפון. רבים מהם, לדברי גורם המעורה בחקירה, אכן שחו ללא חגורות הצלה - ובהם גם נערים וילדים קטנים.

"אחד הנוסעים צעק: מישהו טובע"

על פי אותו הגורם, מספר דקות לאחר העגינה אחד הנוסעים שהיה על הסיפון החל לצעוק: "מישהו טובע, ניסיתי להציל אותו ולא הצלחתי". הנוסע חוזר על הזעקה "הוא טובע" פעם אחר פעם, וכפי שאנו מפרסמים היום לראשונה, מהחקירה עולה שהוא אף עלה לקומה השנייה והגיע עד לגשר הסיפון שבו נמצא הקפטן.

לפי דברי הגורם, מהחקירה עולה החשד כי הקפטן התייחס בביטול לטענות, לא יזם מיד פעולות להצלת הצעיר ואף הפציר בנוסע שלא יגרום לבהלה בקרב הנוסעים האחרים. רק לאחר כ-10 דקות כשהטונים עלו החליט הקפטן לרדת אל סיפון הנוסעים ולבצע סריקה. עוד מסתמן כי הקפטן לא לקח עמו את הנוסע שהודיע על הטביעה, ולא ביקש ממנו להצביע על הנקודה שבה אירעה.

באותם רגעים גופתו של לוין כבר ככל הנראה צללה כ-14 מטרים לעומק, ולא ניתן היה לזהות דבר על פני המים. הגורם מדגיש כי למרות שהקפטן היה היחיד על הסיפון שברשותו רישיון וציוד צלילה, החליט שלא לצלול ולחפש אחר הטובע, ובמקום זאת המתין לכוחות מנהל החופים שהזעיק.

מאמצי ההחייאה בחוף (צילום: יהודה בן יתח, תיעוד מבצעי איחוד הצלה‎, חדשות)
ניסיונות ההחייאה בחוף | צילום: יהודה בן יתח, תיעוד מבצעי איחוד הצלה‎, חדשות

לפני שסירת הסיוע הספיקה להגיע, זוג צוללנים שחלפו במקרה במקום משו את גופתו של הצעיר מהמים, כ-20 דקות לאחר שהחל לטבוע. על אף הניסיונות לבצע בו פעולות החייאה - על הספינה, בסירת ההצלה ועל החוף - כשהגיע הצעיר לבית החולים יוספטל נקבע מותו.

הקפטן ביקש להמשיך בהפלגה?

אחת הטענות שעלו בעדויותיהם של חברי הצעיר היא שקפטן הספינה ביקש להמשיך בהפלגה אחרי האירוע. עם זאת, על פי גורם המעורה בחקירה הקפטן עד כה מכחיש את הטענה בחקירתו.

החוק מטיל בפרוש אחריות על קפטן הספינה ועל הבעלים במקרים של חבלה חמורה ומוות בשייט, מציין הגורם שעמו שוחחנו. בהתאם לכך, הקפטן חשוד בגרימת מוות ברשלנות בעקבות אותן דקות ארוכות שבהן התעלם כביכול מזעקת הנוסע, ובשל ההחלטה שלא לנסות לצלול ולהצילו. הוא יישאר במעצר בית עד יום חמישי הקרוב.