שריפה באור הנר, ארכיון (צילום: החדשות)
שריפה באור הנר, ארכיון | צילום: החדשות

מאז החל טרור העפיפונים בעוטף עזה נרשמה עלייה של מאות אחוזים בפניות למרכזי חוס"ן באזור. המרכזים לתמיכה וסיוע בהתמודדות עם מצבי משבר, חירום ואסון קיבלו בארבעת החודשים האחרונים אלפי שיחות מאנשים שדיווחו כי הם סובלים מחרדה ומועקה בעקבות המצב הביטחוני.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו  

בין החודשים מרס-יוני חלה עלייה חדה של מאות אחוזים במספר האזרחים שפנו למרכזי הסיוע בהשוואה למספרם בחודשים הראשונים של 2018, כך עולה מנתונים שמפרסם משרד העבודה והרווחה. בחוף אשקלון נרשמה עליה של 800% בפניות, כשמספר המטופלים עלה מ-19 ל-155, בשדות הנגב עלה מספר המטופלים פי ארבעה ל-194 מטופלים. עליות דומות נרשמו גם במרכזים במועצה אזורית אשכול, עם גידול של פי שלושה ובשדרות, שם נרשמה עליה של 300% עם 288 מטופלים.

תמונת ארכיון (צילום: חדשות)
בלון תבערה בשדרות, ארכיון | צילום: חדשות

סך הכל טופלו בחודשים האלה 834 תושבים במרכזי חוס"ן בעוטף עזה, לעומת 271 מתחילת השנה עד אז. שר העבודה והרווחה חיים כץ התייחס לעלייה במספר הפניות ואמר: "המשרד מעמיד עבור היישובים בגבול עזה את מירב המשאבים לטובת מיגון מעונות יום וטיפול שוטף בצרכי התושבים כתוצאה מהמתיחות באזור, אמשיך להיות שותף נאמן לחיזוק החוסן החברתי של יישובי הדרום".

משרד הרווחה מפעיל חמישה מרכזי חוס"ן בעוטף, ואלו מספקים סיוע לתושבי הדרום בשגרה ובמצבי חירום. החל מחודש מרס, אז החל גל טרור העפיפונים, הפעיל המשרד צוותי חירום אקטיביים המורכבים מעובדים סוציאליים ומתנדבים שמגיעים לאזורי נפילות הפצמ"רים, מאתרים נפגעי חרדה ומעיקים להם סיוע ראשוני במקום.

במסגרת הפעלת מרכזי החוס"ן, פועלים עובדי המשרד לזיהוי מצבי משבר אצל יחידים ומשפחות, הפנייה ומתן סיוע. כמו כן העובדים במרכזים מסייעים במתן תמיכה רגשית ונפשית, קיום מפגשים קבוצתיים, מתן הדרכה להורים, ובהפעלת מערך מתנדבים ופעילים קהילתיים בישובים.