בעשרות השנים האחרונות, יוצאי חיל האוויר שלטו באופן כמעט בלעדי על הציים של חברות התעופה הגדולות בישראל. לכן, נפתחו לאחרונה שני בתי ספר חדשים לטיס שמציעים לשנות את התמונה הזו ולהגשים את החלום הזה של רבים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

את הקורס הראשון מפעילה אל על ואת השני האקדמיה לטייס, בראשות הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ. אלא שלמרות ההבטחות גדולות ושכר הלימוד הגבוה, מתברר שבסוף הדרך בכלל לא בטוח שהתלמידים שלמדו בקורסים הללו בכלל יצליחו להתגבר על טייסי חיל האוויר בדרך לקוקפיט היוקרתי של חברות התעופה.

התחרות בין שני בתי הספר החדשים מראה שזיהו כאן צורך של ענף שזקוק לכוח אדם חדש, אבל כשמחיר הלימודים גבוה כל כך ומקום העבודה בסוף לא מובטח, האריזה הנוצצת עלולה להיות מטעה. קורסי הטיס הללו יקרים מאוד, ומכאן שגם לא באמת זמינים לציבור הרחב.

הקורס של אל על נערך בארה"ב והעלות שלו היא כ-350 אלף שקלים וכוללת צבירה של אלף שעות טיסה. הקורס של האקדמיה לטיס נערך באילת ומחיר נמוך יותר, 240 אלף שקלים, וכולל צבירה של מאתיים שעות טיסה. יתרה מכך, הבעיה המרכזית היא שמי שמסיים את הקורסים הללו, אולי מוגדר טייס - אבל הדרך עוד ארוכה, וגם יקרה, עד שיצליח להגיע לקוקפיט של חברות התעופה, אם בכלל.

עדיין מקבלים עדיפות. טייסי חיה"א (צילום: דובר צה"ל, חדשות)
עדיין מקבלים עדיפות. טייסי חיה"א | צילום: דובר צה"ל, חדשות

לחניכים הללו אין את הניסיון הנדרש כדי לעסוק בתחום, זאת משום שהקורסים לא מקנים להם מספיק שעות טיסה כדי להתקבל כטייסים בחברות התעופה השונות. משום שבבית הספר לתעופה של אל על המסלול כולל יותר שעות בהשוואה לקורס השני, הם מנצלים את הנקודה הזו כדי להתנגח במתחרים. 

אלא שכפי שציין אמציה שניר, מנכ"ל בית הספר לטיסה מגידו בחיפה, מי שמסיים את הקורסים בהצלחה עדיין נתקל בקשיים להתקבל לעבודה, מהסיבה שבחברות התעופה בישראל עדיין "מרשים לעצמם ויכולים לעמוד בדרישה שזה יהיה חבר מהטייסת או טייסי חיל האוויר או רף של 2000 שעות מינימום שברף כניסה כזה לא מאפשר למישהו שהוא צריך לממן את הלימודים שלו לבד לו למאפשר לו להיכנס לחברות האלה".