קו הרכבת המהיר מירושלים לתל אביב יחל היום (שלישי) בשעות הבוקר, לפעול חלקית, כחלק מנסיעות המבחן בתקופת ההרצה. למרות החגיגות של ראש הממשלה ושר התחבורה בשבוע שעבר, הקו המהיר יפעל בשלב זה במתכונת מצומצמת ובכלל לא יגיע לתל אביב אלא ייעצר בנתב"ג - 17 שנים לאחר שפרויקט הרכבת השאפתני החל.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

כשניסינו בשבוע שעבר להזמין כרטיסים בעצמנו לנסיעה הקרובה שתיערך בשלישי, במוקד של רכבת ישראל לא היו ערוכים להזמנה טלפונית שכזאת.

תחילה חשבה הנציגה שמדובר בקו הישן והארוך שיוצא מתחנת מלחה בבירה. רק כשהבהרנו שמדובר בקו החדש, השיבה הנציגה: "לא קיבלנו עדכונים על זה". באשר לשאלה מתי הרכבת תחל בפעילות סדירה תשובתה הייתה: "אני לא יודעת, אתה תוכל לראות את זה באתר".

אתמול, יומיים בלבד לפני ההפעלה המתוכננת, המשטרה אישרה את הפעלת הקו הרכבת המהיר לירושלים באופן חלקי עד נתב"ג - לאחר תרגיל בשיתוף גורמי ההצלה והחירום. גם כוחות הכיבוי וההצלה נתנו אישור זמני, למשך חודש, להפעלה של הקו המהיר עם נוסעים.

"בהמשך נאריך את המסלול, תחילה עד תחנת ת"א ההגנה, לאחר מכן עד תחנת ת"א סבידור מרכז ולבסוף עד תחנת הרצליה", הבטיחו ברכבת. הנסיעה ב-90 הימים הראשונים לפעילות הקו תהיה בחינם לכל יעד בארץ ובחזרה - אך רק למי שירכוש חוזה נסיעה (כרטיס) על גבי כרטיס רב קו אישי או חצי אנונימי בתחנת ירושלים, שנקראת על שם הנשיא יצחק נבון ז"ל.

"רכישת חוזה נסיעה (כרטיס) אונליין או בתחנות אחרות אל תחנת ירושלים - יצחק נבון הינה בתשלום והטעינה אפשרית גם על גבי רב קו אנונימי", ציינו ברכבת. הנסיעה תתאפשר בהצגת שובר נסיעה בלבד, בשל הביקוש: "השובר אינו מבטיח מקום ישיבה שמור ברכבת". את השובר יש להזמין באתר האינטרנט של הרכבת או במוקד הטלפוני *9025. כל אזרח יוכל להזמין עד 3 שוברים לכל כרטיס רב-קו לכל כיוון, וילדים מגיל שנתיים יחויבו בשובר.

בטקס שנערך בשבוע שעבר בתחנה התת-קרקעית החדשה שנבנתה בכניסה לירושלים סמוך לתחנה המרכזית, אמר ראש הממשלה כי "זהו רגע היסטורי. אני משתמש במונח הזה בזהירות, הנה העת הזו הגיעה אחרי מאמץ כביר. זה באמת עידן חדש". השר כ"ץ הוסיף: "זה אכן רגע היסטורי - נסיעה ראשונה בקו הרכבת החדש לירושלים. יום חג לירושלים".

פרויקט בניית הרכבת החשמלית יצא לדרך עוד ב-2001 ועלותו מוערכת בכ-2 מיליארד דולרים. למרות הלחץ של משרד התחבורה להפעיל את הקו - וההצהרות החוזרות ונשנות של השר כץ על הפתיחה החגיגית שנמצאת מעבר לפינה - נדמה שהבעיות בחניכת הפרויקט לא מפסיקות.

לפני כשלושה שבועות נערך תרגיל לקראת החניכה, שדימה תרחישי חירום שונים, אלא שהתרגיל הופסק במפתיע בעקבות אי הסכמות בין כוחות הכיבוי למשטרה - וכך נדחו האישורים הנדרשים לרכבת. המהירות המרבית של הרכבת היא 160 קמ"ש והנסיעה בין שתי הערים - לכשתושלם הבנייה באופן סופי - תארוך פחות מחצי שעה.

בכל שעה ייצאו 4 רכבות שאמורות לשרת כ-50 אלף נוסעים מדי יום. התכנון הוא שבהמשך יוארך הקו, והתחנה הסופית של הרכבת לא תהיה בכניסה לעיר ליד התחנה המרכזית, אלא שהיא תימשך עד לחומות העיר העתיקה, לתחנת "דונלד טראמפ" כמחווה לנשיא האמריקני על ההכרה בירושלים כבירת ישראל.