הנה באה הרכבת לתוך המנהרה - ואלה האנשים שמוודאים שגם תצא ממנה בבטחה: רכבת ישראל מגיעה בשנים האחרונות למקומות שטרם הגיעה אליהם בעבר - לאחרונה נחנכה התחנה ברעננה ובקרוב יתחיל גם לפעול הקו המהיר לירושלים. המשותף לשני הקווים הללו ומסלולים נוספים - מעבר של הרכבת בתוך מנהרות, כאלה המתופעלות הודות לטכנולוגיה מתקדמת ובשליטה מדוקדקת.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

מנהרות הרכבת בישראל עמוסות בטכנולוגיה מתקדמת: בכל מנהרה יש מעל 6000 חיישנים המנטרים חמצן, מימן, פחמן דו חמצני, טמפרטורה, כיוון ומהירות רוח, חיישני עכירות אוויר, עשן ועוד. בכל מנהרה מותקנים עשרות מפוחים שתפקידם להסית את העשן במקרה של שריפה וסיבי גילוי אש וסיבים אופטיים לתקשורת, לצד מאות מצלמות. בנוסף, בכל מנהרה מותקנות דלתות הדף שתפקידן לבודד את הנוסעים במקרה של שריפה.

כך נראה החמ"ל מבפנים (צילום: החדשות)
כך נראה החמ"ל מבפנים | צילום: החדשות

ברכבת ישראל סיפקו לנו הצצה לחמ"ל המיוחד ממנו שולטים במנהרות בחיפה, שהקמתו הושלמה לאחרונה על ידי חטיבת התשתיות של רכבת ישראל - זו שגם מפעילה אותו. מחלקת המנהרות מנהלת את כל מערך השליטה בהן באמצעות תוכנה חדשה ששמה סקאדה, המאפשרת שליטה על כל דבר במנהרות בשלט רחוק.

כיום, הרכבת עוברת במנהרת גילון בקו לכרמיאל (4.7 ק"מ), ובמנהרות עפולה (1 ק"מ). עד לסוף השנה, אם לא יהיו עיכובים נוספים, יחל לפעול הקו המהיר לירושלים עם 5 מנהרות באורך כולל של 19 ק"מ. תחנת רעננה, כאמור, נפתחה בשבוע שעבר, והמסלול כולל מנהרה באורך 1.8 ק"מ. בשנה הבאה ייפתחו מנהרות מודיעין וקיים גם תכנון למנהרות נוספות בקו שיגיע עד לקריית שמונה.