קירות עבים מפלדה מזוינת, זיהוי ביומטרי ומצלמות נסתרות: זו לא תחילתה של סצינת שוד בנק מסרט אקשן, זהו מתחם כספות שנמצא בקומת הקרקע של מגדל משרדים בלב תל אביב - ומכיל את החפצים יקרי הערך של 1,037 לקוחות ב-1,037 תיבות מאובטחות וסודיות.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

מתחמי הכספות הפרטיות בסניפי הבנקים הולכים ומצטמצמים בשנים האחרונות ואת מקומם תופסים מתחמי כספות פרטיים - גם כאן בישראל. לקוחות המעוניינים בהגנה על החפצים היקרים ביותר שלהם שוכרים תיבת כספת המצויה במתחם מאובטח בשלל אמצעים חכמים - מהמעטפת החיצונית המשוריינת, דרך מערכות הצילום והאבטחה ועד לפתיחת הכספת עצמה, שאינה רק באמצעות קוד.

בתל אביב קיים מתחם הכספות הפרטי הראשון שנפתח בישראל שהוקם בעלות של כמיליון וחצי דולר. עובדי המתחם סיפרו לנו על הלקוחות הישראלים שמשתמשים בשירות הלא שגרתי, לפחות במחוזותינו. "אנחנו מבינים שכספת בבית היא לא פתרון כי זה לא עניין של האם יפרצו אלא שאלה של מתי", אומר עו"ד דביר אינדיג מנכ"ל חברת 'בריקסטון'.

"כספות ביתיות נפרצות תוך דקות אחרי שצופים בסרטונים ביוטיוב או שעוקרים אותן ממקומן", טוען אינדיג. "ללקוחות שלנו היו מקרים בלתי נתפסים - אחד מהם אוים במוט ברזל בזמן שישן - אז פורצים שדדו את תכולת הכספת שלו ונמלטו".

גברים מעל גיל 30 (צילום: חדשות 2)
גברים מעל גיל 30 | צילום: חדשות 2



ישראלים ממעמד הביניים, לא בהכרח מהעשירון העליון, הם אלה שמשתמשים לרוב בשירות הכספות הפרטיות בעלות של כ-5 שקלים ליום או במסגרת מנוי שנתי. רובם גברים, אך כשליש מהם נשים, בממוצע מגיל 30 ומעלה - ומכל חלקי הארץ.

הפריטים של כולם מאוחסנים במתחם הכספות התל-אביבי המוגן במעטפת של פלדה מזוינת עם בטון. "הכספת עצמה היא מנגנון של שלוש קומבינציות דיגיטליות ומכאניות שלכל אחד מאיתנו יש רק מפתח אחד, אין לאף אחד מאיתנו את שלושת המפתחות", מספר עו"ד אינדיג.

טכנולוגיה נגד גנבים (צילום: חדשות 2)
טכנולוגיה נגד גנבים | צילום: חדשות 2



ויש גם אמצעי אבטחה נוספים: הכניסה למתחם עצמו, מהדלת העבה והמשוריינת, היא רק לאחר זיהוי ביומטרי. וגם אז - המערכת רק מאשרת למאבטח הנלווה להחליט האם להכניס את הלקוח למתחם הכספות או לא. אמצעי אבטחה נוסף שמופעל הוא נעילה אוטומטית: מ-10 בלילה ועד 8 בבוקר אין גישה למתחם כולו, שננעל לחלוטין.

ומה הישראלים שמים בכספת? "אנחנו מחויבים לפרטיות הלקוחות", מוסיף מנכ"ל החברה, "אבל יש לקוחות שמספרים לנו מה הם שמים בהן. אחד מהם בחר לאחסן את מכתבי האהבה שהוא שמר לאורך השנים. מישהו אחר בחר לאחסן את הדיסק הנייד עליו נמצא כל המידע האישי שלו כי הוא לא סומך על הגיבוי בענן".