זירת קריסת הגשר, אמש (צילום: דיווחי הרגע)
זירת קריסת הגשר, אמש | צילום: דיווחי הרגע

קריסת גשר הולכי הרגל מעל כביש 4 מעלה שאלות נוקבות לגבי נסיבות האירוע: במשטרה עדיין ממשיכים לחקור מה גרם להתמוטטות החלקית של הגשר לאחר התנגשות המשאית בו. דוד אופיר, מהנדס מ"פורום המומחים" בחברת בטיחות אנוש, ניסה לעשות סדר ולהסביר מה גרם לאירוע הטרגי, במהלכו נהרג נהג המשאית.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"ברור שהמכה שהגשר שקיבל היא זו שהפילה את הגשר, שמורכב משתי קורות בטון שמונחות על עמודים בצידי הכביש ובקטע שנמצא בין הנתיבים", הסביר אופיר. 

"נראה לפי התמונות בטלוויזיה שהקורה הזאת נפלה בגלל שהמשאית פגעה בה. בדרך כלל הגובה, כלומר תחתית הגשר, אמור להיות מספיק גבוה בשביל שהמשאית תעבור מתחתיו - כמו שבכל יום עוברות אלפי משאיות, בלי שום אפשרות לפגוע בגשר", הוסיף.

קריסת הגשר. אתמול (צילום: דוברות אגף התנועה במשטרה)
"מספיקה פגיעה בצד אחד של הקורה" | צילום: דוברות אגף התנועה במשטרה

"המנוף פגע בקורה במקום מרכזי"

המומחה ציין כי מהתמונות ניתן לראות בבירור שהמנוף שהיה מחובר למשאית פגע בגשר - ועוד במרכז דופן הקורה."אני חושב שהמשאית נסעה שם די מהר", הוסיף, "האלמנטים של הגובה והמהירות, זה מה שנתן מכה חזקה לקורה אחת מתוך השתיים שנפלה. זה נגרם מפגיעת המנוף של המשאית בקורה במקום די מרכזי".

האם מצבו של הגשר עלול היה לגרום לקריסה? "לא הייתי רץ להסיק מסקנות לגבי מצבו של הגשר, זה דורש בחינה מקרוב", אמר אופיר. "בדרך כלל מדובר במבנה שבו קודם כל מעמידים את העמודים, מייצרים את הקורה במפעל ומניחים אותה על העמודים כולל קשירה לעמוד".

"אם יש כוח שהוא מאוד גדול, כמו הפגיעה הזאת, יכול להיווצר מצב שהקורה נשמטת מהתושבות שלה. מספיקה פגיעה בצד אחד כדי שתרד הקורה גם מהצד השני", הסביר. "בתמונות ששודרו ממבט על ניתן לראות שהקורה גם נגררה קצת קדימה".

תיעוד המשאית - רגעים לפני התאונה (צילום: נתיבי ישראל)
מנוף המשאית, דקות לפני הפגיעה | צילום: נתיבי ישראל

לדברי אופיר, ידוע בעולם ההנדסי על מבנים שקורסים כתוצאה מפגיעה בקורה - למשל במקרים של רעידות אדמה: "הקורה נשמטת מעמוד ואז הבניינים נופלים אחריה. המצב הזה יכול היה להימנע אם המנוף לא היה בולט מעל המשאית, זאת הערכתי, כי הוא זה שפגע בגשר".