כביש 4 בין צומת יבנה לצומת רעננה הוכרז כ"כביש אדום". בנסיעה בין שני הצמתים הללו, לא נראתה אף לא ניידת תנועה אחת של המשטרה. גם כביש 40, בקטע שבין צומת סגולה למחלף ירקון הוא כביש אדום, וגם כאן המתנדב של עמותת "אור ירוק" שתיעד את הנסיעה מצא שהמצב אינו שונה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

מנתוני אגף התנועה במשטרה עולה כי מתוך 113 ניידות כשירות פועלות במשמרת בוקר וצהריים רק 75, 32 ניידות עומדות, ושש ניידות נמצאות במוסך. במשמרת הלילה המצב חמור עוד יותר – מתוך 113 הניידות, מופעלות רק 37, 71 ניידות עומדות ובמוסך שוהות חמש ניידות.

ראש אגף התנועה במשטרה ניצב ירון בארי לחלוטין לא מנסה לייפות את התמונה העגומה. "אין ספק שהתחום הזה של בטיחות בדרכים, המלחמה בתאונות הדרכים, זכה שנים רבות להזנחה מכל הגורמים שמטפלים בזה, בעיקר ממשלת ישראל, הדרג המדיני", הוא אומר. "בשנה האחרונה אני חש שיש שינוי בעניין".

וכך נראה המצב בכביש חיפה נצרת: אחרי נסיעה של יותר מ-35 קילומטרים מחיפה אל טמרה, לא נתקל כתב חדשות 2 פוראת נסאר בשום ניידת. וגם בכביש מספר 1 מתל אביב לירושלים התמונה אינה שונה. כתב חדשות 2 תמיר סטיינמן עבר 60 קילומטרים בין אשקלון לבאר שבע. גם הוא לא ראה אפילו ניידת אחת.

כמות הניידות בכביש (צילום: חדשות 2)
צילום: חדשות 2

"הנהגים במדינת ישראל לא רואים מספיק ניידות, הם לא נתקלים מספיק בשוטרים", אומר ניצב בדימוס ברונו שטיין, שמכיר היטב את המצב העגום. הוא עצמו כיהן עד לפני כשנתיים כראש אגף התנועה. "האכיפה במדינת ישראל היא אחת לפני האחרונה במדינות ה-OECD, כך שבעצם כמעט ואין אכיפה", הוא מוסיף.

מחקר שנעשה באגף התכנון של המשטרה מעלה שכשנהג ממוצע רואה ניידת תנועה, ההשפעה על דרך הנהיגה שלו נמשכת 2.5-10 קילומטרים. כל מפגש של נהג עם שוטר תנועה, מכל סיבה שהיא, משפיע על הנהיגה, עולה עוד, למשך שמונה שבועות לאחר מכן. ואם מחפשים המחשה למצב העגום בכבישי ישראל כיום, זה הנתון: נהג יראה או יפגוש ניידת תנועה של המשטרה פעם בשלושה ימים בממוצע.

"ההפחתה החמורה במספר השוטרים והניידות פגע בצורה קשה מאד ביכולת של המשטרה לבצע אכיפה והרתעה בכבישים האדומים, המסוכנים, עתירי התאונות, ולכן יש ריבוי של תאונות", מסביר מנכ"ל "אור ירוק" שמואל אבואב.

"לשוטרים יש דילמות קשות" (צילום: חדשות 2)
"המלחמה התאונות מוזנחת" | צילום: חדשות 2

ההסבר למצב החמור אליו נקלע אגף התנועה הוא זה: בשנים 2009 עד 2014 גדל מספר המכוניות בארץ ב-21%. שטח הכבישים בארץ באותן שנים עלה ב-9%. לעומת זאת, בכל הקשור לניידות תנועה, קרה ההיפך: השחיקה במספר הניידות בשש השנים האחרונות עומד על 63%-.

מספר ההרוגים בכבישי הארץ בתאונות דרכים מתחילת השנה עומד על 226, 3 יותר ממספר ההרוגים בתקופה המקבילה אשתקד. ויש גורם אחד עיקרי לתאונות הקטלניות, לטענת בארי. "לצערי זה הטלפון הסלולרי שלנו", הוא אומר. "גם נהגים שנוהגים ומסיחים את דעתם מהנהיגה דרך הטלפון, וגם הולכי רגל שמסתכלים בטלפון ונכנסים לכביש. להערכתי מעל 50% מתאונות הדרכים קשורות להיסח הדעת הזה. ואני יכול להציל אנשים מאנשים אחרים, אבל אני לא יכול להציל אנשים מעצמם".