נדרשים לפקוח עיניים, רק שהן נעצמות: במציאות ביטחונית מעורערת כמו זו של השנה האחרונה, עבודתם של אנשי האבטחה - עבודה קשה ומורכבת ממילא - היא חשובה ומשמעותית מתמיד. כך קורה גם בתחנות הרכבת ברחבי הארץ, בהן עוברים מדי יום ביומו מאות אלפי נוסעים, שחוץ משירות ראוי מצפים גם לאבטחה מחמירה על מנת להגיע למחוז חפצם בשלום. רק השבוע דווח כי המחבלים שביצעו את הפיגוע הרצחני במרכז שרונה בתל אביב, התכוונו לבצע פיגוע המוני בתחנת הרכבת בטרם הגיעו למרכז הקניות השוקק.

לעדכונים נוספים ולשליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

בתחנות הרכבת ברחבי הארץ פזורים מאות אנשי אבטחה: מאבטחים שמסיירים בתוך קרונות הרכבת ובתחנות וסורקים אותן, ובודקים וקוראי מכונות שיקוף (משקפים) המוצבים בכניסות לתחנות ובודקים את תכולת הנוסעים. העובדים הללו מועסקים בתחנות הרכבת על ידי שתי חברות קבלניות. עובדיה של אחת מהן, חברת "מודיעין אזרחי", המועסקים בתחנות באזור הצפון והמרכז, מספרים על משמרות ארוכות ומתישות ועל בעיות המתעוררות עקב מחסור בכוח אדם - מה שעלול להוביל לאסון.

"כשהגעתי לעבוד כמאבטח, ידעתי שזו לא עבודה קלה ומעייפת, אבל זו עייפות שהיא באמת מסוכנת", מתריע י', מאבטח המועסק מטעם החברה בתחנות השונות של רכבת ישראל באזור הצפון והמרכז. "יש משמרות שאנחנו עובדים בהן 12 שעות, מ-6 בבוקר עד 6 בערב. עד שמגיעים הביתה כבר צריך להתכונן למשמרת מוקדמת מאוד ביום הבא, שיכולה להתחיל גם ב-5 בבוקר. אם מוצבים בתחנה מרוחקת יותר ממקום המגורים, צריך לקום מוקדם יותר - וגם מגיעים הביתה מאוחר יותר".

"זה מגיע למצב שעובדים מגיעים לעבודה עייפים ולא מרוכזים", מספר ב', מאבטח נוסף המועסק בתחנות הרכבת באזור הצפון והמרכז. "אני בדרך כלל עובד 9-10 שעות במשמרת, אבל משמרות של 12 שעות הן לא נדירות בכלל. זה מגיע למצבי קיצון שעובדים לא ישנים ונחים כמו שצריך בין המשמרות. יש כאלה שגם עובדים כל הלילה מ-8 בערב עד 6 בבוקר, ואז חוזרים למשמרת בצהריים".

"דורשים מאיתנו להיות ערניים יותר. איך זה אפשרי?"

מבט לסידור עבודה שבועי של עובדי אבטחה ברכבת שהגיע לידינו, ממחיש עד כמה ארוכות הן שעות העבודה, באופן שנראה שאינו מאפשר מנוחה הולמת בין משמרת אחת לשנייה ובמהלך המשמרות עצמן. מבט על הסידור השבועי של י' מגלה כי הוא עובד ביום אחד בין השעות 06:00 עד 11:00, ולאחר מכן מתחיל חלקה השני של המשמרת בין השעות 13:45 ל-20:00. ביום המחרת, י' משובץ למשמרת שמתחילה ב-04:45 לפנות בוקר - מה שמצריך ממנו לקום בשעה מוקדמת מאוד - זאת לאחר יום עבודה ארוך יום קודם לכן.

ד' משובץ באחד מימות השבוע בין השעות 08:15 ל-12:15, כשחצי שעה לאחר מכן, ב-12:45 הוא מתחיל את חלקה השני של המשמרת, עד 20:00 בערב. יום למחרת, הוא כבר מתחיל לעבוד ב-04:45 עד 15:00 אחר הצהריים.

אילוסטרציה (צילום: פלאש 90 מתניה טאוציג)
"השעות ארוכות, כבר קשה להתרכז" | צילום: פלאש 90 מתניה טאוציג

עובדים נוספים משובצים למשמרות ארוכות במיוחד בשבתות, בהן הם נדרשים בעיקר לעבודות שמירה בתחנות בהן חונות רכבות כשהן לא פעילות - ובשעות הערב, כשהן חוזרות לפעילות, הם נדרשים לעבודות האבטחה השוטפות, לעתים תחת עומס רב הקיים במספר תחנות מרכזיות מדי מוצאי שבת. א', למשל, משובץ למשמרת בשבת בין 06:00 בבוקר ל-22:00 בלילה, ו-א' אחר בין 05:30 ל-18:30 בערב. י', עובד נוסף, משובץ למשמרת בין 06:15 ל-19:15.

מלבד השעות הארוכות ומשמרות הלילה והבוקר הצמודות, מאבטחים, בודקים ביטחוניים ומשקפים מלינים גם על תנאי עבודה לא פשוטים שרק מגבירים את העייפות, חוסר הריכוז והתסכול. הם נדרשים לעבוד בין 5 ל-6 משמרות בשבוע, כשבמקרים לא מעטים, שעות העבודה מתארכות מעבר למתוכנן עקב עומסים רבים הנוצרים בתחנות ובקרונות הרכבת.

עובדים ששוחחנו איתם מתארים מצבים בהם גם זמן ההפסקה הקצר לו הם זוכים מקוצץ - ואם הם רעבים, לא תמיד הם מספיקים לאכול. "יש משהו כמו חצי שעה או 45 דקות הפסקה - וגם אותה לפעמים מקצצים", מספר ב'. "יש הרבה סידורי עבודה שלא מוגדרת בהם הפסקה נורמלית. אחרי סריקה של הרכבת, מגדירים הפסקה - אלא שלפעמים אין הפסקה כי הרכבת יוצאת. יש מקרים של משמרות ארוכות שבהן רעבים יותר מפעם אחת, אבל אי אפשר לצאת לעוד הפסקה".

עומסים בלתי נסבלים (צילום: חדשות 2)
"ההפסקות מקוצצות, העומס גדול" | צילום: חדשות 2



"זה מגיע למצב שאנחנו רוב הזמן על הרגליים כי אסור לשבת בתוך הרכבת כשיש נוסעים", מעיד ב'. "זה יכול לקרות גם בנסיעות ארוכות מאוד בין נהריה לבאר שבע. עד שאנחנו זוכים לשבת קצת, בתחנות עצמן, זה למעט מאוד זמן".

אין מספיק משקפים, המכונה מושבתת: "קל להחביא סכין או אקדח"

ולא רק השעות הארוכות והמשמרות הצמודות מדירות שינה מעיניהם של עובדי האבטחה ברכבת. העובדים שאמונים על בדיקת החפצים האישיים של הנוסעים עם כניסתם לתחנות הרכבת ועל העברת תיקיהם במכונות השיקוף, מספרים על מצב של מחסור בכוח אדם שגורם לכך שהבדיקות הביטחוניות המבוצעות הן לא ברמה מקיפה או מספקת - וחמור מכך, גם להשבתה של האמצעי היעיל ביותר לבדיקה - מכונות השיקוף.

"בתחנות כמו השלום, סבידור או ההגנה בתל אביב יש עומסים גדולים מאוד על בסיס קבוע", מספר ג', שמועסק כמשקף. "לא כל בודק ביטחוני מוסמך להיות משקף שקורא את מה שמופיע במכונה - ואם אין משקפים פנויים למשמרת, אז פשוט משביתים את המכונה ועוברים לבידוק ידני של התיקים, שהוא הרבה פחות רציני".

"מכונת השיקוף היא כלי מאוד יעיל, וברגע שמחליטים לא להפעיל אותה בגלל שאין מי שמוסמך להשתמש בה, יש ירידה ברמת הביטחון שמסופק לנוסעים", הוא מספר. "לפעמים אתה מוצא את עצמך מוסמך השיקוף היחיד כשלתחנה נכנסים מאות או אלפי אנשים במשמרת".

הנסיעה בתחבורה הציבורית - בחינם (צילום: עזרי עמרם, חדשות 2)
"כשאין משקפים, הבדיקות פחות מחמירות" | צילום: עזרי עמרם, חדשות 2

לדבריו, כשהמכונות לא פועלות - עוברים לבידוק ביטחוני ידני: "כשעוברים לבדיקה ידנית, ובמיוחד שמצטבר תור ארוך בכניסה לתחנה, לא שופכים לכל אחד את התיק. פותחים, מציצים - ונותנים לאנשים להמשיך. במצב כזה - קל להחביא בפנים עמוק סכין או אקדח, שמכונת השיקוף בטח הייתה מגלה".

"אני ועובדים נוספים פנינו לקצין הביטחון ואמרנו לו שזה מסוכן ואנחנו רק נענים בכך שהנושא מטופל ושיבדקו את זה", הוא מוסיף. "אני גם הזהרתי שבתחנת סבידור מתחילים להפעיל את מכונת השיקוף רק בצהריים כי חסרים משקפים - וזו תחנה עמוסה ומרכזית מאוד".

לדבריו, "בגלל שחסרים משקפים - הם נשארים למשמרת כפולה שיכולה להתחיל ב-4 בבוקר ולהסתיים ב-8 בערב. אם הם לא גרים קרוב לתחנה, הם לא הולכים הביתה בין משמרת הבוקר לערב ופשוט נשארים יום שלם בתחנה. זה פוגם ביכולת שלהם בעבודה ואין מה לעשות - גם אם מתעייפים, חייבים להמשיך".

תגובות:

מחברת "מודיעין אזרחי" נמסר בתגובה לידיעה:  "חברת מודיעין אזרחי הינה מהגדולות בחברות האבטחה בארץ. מירב לקוחות החברה הינם משרדי ממשלה ומוסדות ממלכתיים. החברה מקפידה לפעול על פי חוק ונבדקת חדשות לבקרים בידי הגורמים המוסמכים. יש לציין כי תחום האבטחה חווה מחסור גדול של כ"א בחודשים הקרובים, עובדה שאף נידונה בכנסת וזכתה להתערבות ראש הממשלה שאישר בתקופה מסוימת החרגה בשעות העבודה עקב המחסור במאבטחים".

עוד נמסר מהחברה כי "עובדה זו בתוספת המצב הביטחוני בארץ, יוצרת עומס בכלל מערכי האבטחה ולא רק ברכבת ישראל. רווחת העובדים ותנאי עבודתם הינם מעל ומעבר לנהוג בתחום, הן בשכר גבוה, ימי גיבוש, בונוסים ועוד. יחידת האבטחה ברכבת ישראל הינה מהמובחרות בארץ, מונחה ומבוקרת ע"י משטרת ישראל. להזכירכם בתחקיר שנעשה למחבלים שפיגעו במתחם שרונה עלה כי תכננו לפגע בתחנת רכבת אך נרתעו עקב האבטחה ההדוקה".

מרכבת ישראל נמסר בתגובה לידיעה: "מכונות השיקוף בכניסה לתחנות הרכבת מופעלות בהתאם לתוכנית עבודה ושיקולים מבצעיים. נציין כי לאחרונה הוצבו שתי מכונות חדשות בחדרה ונתניה. מכונות השיקוף פועלות ומתוחזקות באופן שוטף במסגרת החוזה עם החברה אשר סיפקה אותן. לעתים, בשל תקלות טכניות ישנן הפסקות בפעילות מכונות השיקוף. עם זאת, כל הכניסות לתחנות הרכבת כוללות שערי מגנומטר ובידוק ידני המספקים מענה מלא ורחב לנושא הביטחוני, מעל למרבית המרחבים הציבוריים בישראל".

לפניות לכתב: morl@ch2news.tv