אופטימיות וסקפטיות אצל בעלי העסקים בתוואי הרכבת הקלה: הערב (חמישי) פורסם לראשונה בחדשות 2 על כוונת משרד האוצר לבחון את אפשרות הקמת קרן הפיצויים לעסקים שייפגעו מהעבודות בתל אביב. במטה המאבק בירכו על ההחלטה אך הודיעו כי לא יפסיקו במאבק. במקביל, במסעדות באזור צומת מעריב ניכר חשש מהשפעות העבודות וחסימת הצומת לתנועת כלי רכב, וחלקן סבלו ממיעוט לקוחות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

ממטה המאבק של בעלי העסקים נמסר הערב: "אנו מבקשים לברך על ההחלטה של האוצר אך גם להדגיש שכל עוד לא ניתן מענה בשטח ומהר, נמשיך להילחם על פרנסתנו בכל הכח. מטה המאבק עומל בשעות אלו על תוכנית פעולה מסודרת להתרחבות המחאה גם לרמת גן, בני ברק ופתח תקווה".

הסוחרים ובעלי המסעדות באזור גשר מעריב ידעו שהיום הזה יגיע: חלקם עמדו בפתח העסק וצפו כיצד מגדרים את המתחם, שהיה עד לא מזמן צומת עמוס ושוקק חיים. סיירנו במסעדות לאורך הגשר: גם "אוליב" וגם מסעדת "מי ומי" הוותיקה נותרו ריקות.

"התנועה אלינו זורמת". בן נריה (צילום: חדשות 2, עזרי עמרם)
"התנועה אלינו זורמת". בן נריה | צילום: חדשות 2, עזרי עמרם

"הלקוחות לא יודעים איך להגיע"

לא היה קשה להבחין בחששות לקראת התקופה המתוחה שלפני הסוחרים באזור. גם הידיעה שבאוצר יבחנו חבילת פיצויים לא רוממה את רוחם: חלקם מתקשים להאמין, מכיוון שעד כה הם נתקלו בסירוב של הגורמים ללכת לקראתם. עם זאת, חלק מבעלי המסעדות שומרים על אופטימיות ומקווים שהלקוחות ימשיכו להיות נאמנים.

אחמד אבו סעדה משווארמה דאבוש סיפר כי כבר הערב המקום כמעט ריק מאדם: "אנחנו מקווים שאנחנו נמשיך לעבוד פה, אני עובד פה חמש שנים. אני מגיע מרמלה כי אין לנו שם עבודה. אני מפרנס בכבוד, המקום הזה מפרנס מלא משפחות, ואני מקווה שתמשיך להיות לנו עבודה ולא נגיע לגל פיטורים". אבו סעדה הוסיף כי ההבדל במספר הלקוחות מורגש: "אנחנו מקווים לטוב, אבל זה לא נראה טוב".

עמית פישרמן ממסעדת "מפגש הסטייק" עדיין אופטימי אך יודע כי תקופה לא פשוטה עומדת לפניו: "זה די מדאיג. הלקוחות לא יודעים בדיוק איך להגיע, אני שואל את המשטרה מאיפה הם יגיעו ואין להם הסבר. תשאל את אחד השוטרים איך מגיעים למפגש הסטייק ותראה מה יענו לך".

פישרמן הוסיף כי המסעדה לרוב הרבה יותר עמוסה בשעות אלו והביע חשש מירידה במספר הסועדים: "המכורים יגיעו בכל מצב, אבל אלו שיש להם אופציה חלופית לא יתאמצו יותר מדי להגיע. במידה וחס וחלילה תהיה השפעה שלילית על העבודה, הם צריכים לפצות את העסקים".

לדבריו, הרשויות צריכות לפעול לטובת העסקים: "ברגע שהם עושים לי נזק הם צריכים לבוא ולעזור לי ולפצות אותי על עוגמת הנפש. מוקדם מדי להסיק את המסקנות, הלוואי ואני אתבדה וההר יוליד עכבר, אבל כרגע המצב לא נראה טוב".

עבודות הרכבת הקלה, שבוע שעבר (צילום: עזרי עמרם, חדשות 2)
"מוקדם מדי להסיק את המסקנות" | צילום: עזרי עמרם, חדשות 2

לא כולם שליליים: "התנועה זורמת והמקום מלא"

לעומתם, יובל בן נריה מ"טאיזו" ביקש להרגיע מעט את לקוחותיו: מסעדתו מלאה עד אפס מקום והוא מאמין שסועדים יכולים להמשיך לפקוד את האזור. לדבריו, למרות "מסע ההפחדה בתקשורת" הלקוחות יוכלו להגיע בקלות.

"אנחנו מברכים על תחילת העבודות, זה ייתן לכולם עתיד תחבורתי יותר מוצלח וגם לנו. יהיה מסובך ויהיו פקקים, אבל כפי שאתם רואים המסעדה עובדת – אולי ייקח להם יותר זמן להגיע, אבל סך הכל זה עובד ויש פה מספיק נתיבי תחבורה פתוחים. דאגו להמון נתיבים מכל הכיוונים שיהיה אפשר להגיע לחניות", טען בן נריה.

"אני ממליץ בתקופה הקרובה להגיע קצת יותר מוקדם, אבל בסופו של דבר התנועה פה זורמת ולמסעדה שלנו יש מספיק נתיבים פנויים", הוסיף. "אני מאמין שברגע שמפלס הלחץ יירד יבינו שאפשר להגיע לכל מקום בקלות. בתל אביב בשעות הערב לרוב אין כמעט תנועה אז קל להגיע, ואני מניח שהפקקים יהיו יותר בשעות הבוקר או אחר הצהריים, אבל בערב יהיה קל ונוח להגיע".

לפניות לכתב: AzriA@ch2news.tv

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של עזרי עמרם