בעקבות גל הטביעות של החודש האחרון והנתונים הקשים מהקיץ שעבר, "התכנית הלאומית לבטיחות ילדים" השיקה היום (ראשון) קמפיין חדש שמטרתו להעלות מודעות להתנהגות בטוחה בסביבת מים. יו"ר התוכנית הלאומית והמשנה למכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו, הדגיש: "רק השגחה צמודה, במרחק נגיעה מהילד וללא הסחות דעת - יכולה למנוע את המקרה הבא".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

לקראת חופשת הקיץ, ובעקבות הטביעות הרבות שאירעו בחודש האחרון, יצא קמפיין חדש למניעת טביעות ילדים תחת הכותרת: "במים, לא מורידים מהילדים את העיניים". הקמפיין הגיע לאחר ששנת 2018 הסתיימה עם 37 ילדים שטבעו למוות ו-8 מקרי טביעה שהתרחשו עד כה בשנת 2019, עוד לפני היציאה לחופש הגדול. 

מספיק לקבל הודעה ולהוריד את העיניים" (צילום: התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים‎, חדשות)
מספיק לקבל הודעה ולהוריד את העיניים" | צילום: התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים‎, חדשות

הקמפיין שהשיקה התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים הובל על ידי משרד הבריאות בשיתוף עם משרדי החינוך, הרווחה והכלכלה, כשמטרתו היא הסברה רחבה למניעת התופעה. בתוכנית נבחנו נתונים שנאספו על ידי ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, והוחלט כי ההתמקדות תהיה בבריכות ביתיות - שם התרחשו מרבית מקרי הטביעה הטרגיים של פעוטות וילדים.

המסר המרכזי בקמפיין הוא השגחה מתמדת של המבוגר, מאחר שטביעה מתרחשת במהירות ובדממה - ילד עלול לאבד את חייו בגלל רגע אחד של חוסר תשומת לב. מהתוכנית לבטיחות ילדים נמסר שטביעה יכולה לקרות גם במים רדודים בעומק של סנטימטרים בודדים. איבוד ההכרה מתרחש כשתי דקות מרגע הטביעה, וכעבור 4-6 דקות נגרם נזק מוחי בלתי הפיך שעלול להוביל למוות.

"זה קורה בזמן בילוי, בנופש או בחצר הבית" (צילום: התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים‎, חדשות)
"זה קורה בזמן בילוי, בנופש או בחצר הבית" | צילום: התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים‎, חדשות

"זה קורה בזמן בילוי, בנופש או בחצר הבית", מסר פרופסור גרוטו. "רק השגחה צמודה, במרחק נגיעה מהילד וללא הסחות דעת יכולה למנוע את המקרה הבא". גרוטו קרא להורים: "קחו אחריות בכדי שהקיץ יסתיים ללא קורבנות טביעה נוספים".

סמנכ"לית ההסברה במשרד הבריאות, עינב שימרון, התייחסה גם כן לקמפיין שהושק היום ואמרה: "מיפינו את כל המקרים של טביעות ילדים וגילינו שרוב המקרים נבעו מהסחת דעת רגעית של ההורים". הסמנכ"לית הוסיפה: "חשוב להבין שזה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו. מספיקות שניות בודדות, לקבל הודעה ולהוריד את העיניים מהילד". היא הדגישה את מסר הקמפיין: "כמו בפרסומת, כך בחיים - במים, אסור להוריד מהילדים את העיניים".