האסון הכבד באתר הבנייה ביבנה, שבו נהרגו 4 פועלים ושניים נוספים נפצעו קל, נמצא בחקירה משטרתית והנסיבות עדיין נבדקות. 8 בעלי תפקידים, בהם מנהל האתר, עוכבו לחקירה במשטרה. בחברה המנהלת את אתר הבנייה הדגישו כי המנוף כבר סיים את עבודתו והיה בתהליך פירוק. ההרוגים הם ארבעה אזרחים ישראלים, מאזור השרון מרכז הארץ והשפלה. בני משפחה של אחד מהם שהגיעו לזירה מיררו בבכי. אחת מהן אמרה: "אחי הלך על כלום, הרגתם אותו" בן משפחה אחר צעק: "איפה אלוהים? למה זה קרה לנו?". האירוע המצער הציף מחדש את הסכנה באתרי הבנייה - לעובדים וגם לתושבים ועוברי אורח: מנופאים בהווה ובעבר מתריעים מאסונות נוספים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

חברת "רמא עגורנים", מפעילת המנוף, הגיבה לאסון שבו נפגעו עובדיה ומסרה: "אנחנו המומים ומלאי צער נוכח התאונה הקשה ובשעה זו לבנו עם משפחות ההרוגים והפצועים". בחברה הוסיפו כי "פרטי המקרה נמצאים כרגע בבדיקה ואין באפשרותינו להגיב על המקרה עד לבירור הפרטים". מ"רמי שבירו", החברה הקבלנית באתר, נמסר: "המנוף השייך לחברת 'רמא' סיים את עבודתו באתר. בזמן האירוע המנוף היה בתהליכי פירוק והעובדים המעורבים בו הם של חברת 'רמא'".

קרובי ההרוגים בזירת תאונת העבודה
קרובי ההרוגים הגיעו לזירה ומחו | צילום: החדשות

מהמשטרה נמסר כי החקירה הועברה למפלג "פלס" לחקירת תאונות עבודה בלהב 433, המשותף למשטרת ישראל ומשרד העבודה והרווחה וממוקם ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ). "בעקבות האירוע עוכבו כעת 8 בעלי תפקידים שונים באתר העבודה, חלקם ייחקרו באזהרה", נמסר. עוד הדגישו במשטרה: "המפלג לחקירת תאונות עבודה ימשיך לעסוק בגיבוש ראייה כוללת לטיפול בתופעת תאונות העבודה, בחקירת אירועי תאונות עבודה חמורות ובחשיפת עבירות פליליות נוספות המשיקות לתחום ובגילוי עבירות המשפיעות באופן ישיר על שלומם ובריאותם של האזרחים והעובדים".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד התייחס לתאונת העבודה ואמר: "התאונה המזעזעת שהתרחשה הבוקר ביבנה היא עוד תמרור אזהרה אחד מבין רבים מדי שכבר הוצבו לפנינו. כמה עוד פועלים ייפצעו וייהרגו עד שנבין שיש פה הפקרה אמיתית של חיי אדם? אני מצפה מהעומדים בראש חברות הבנייה, מהתאחדות בוני הארץ ומכל הנוגעים בדבר ליישם במהרה ובאופן מלא את ההסכם שנחתם עם ההסתדרות ומהמדינה ולפעול בחומרה על מנת להציל חיים. על רשויות האכיפה והמדינה מוטלת החובה לפעול ביתר שאת במאבק להצלת חיים ולא לפתור אף אחד מהאשמים מאחריות. ההסתדרות תמשיך ותיאבק למען השמירה על חיי אדם והגברת הבטיחות במשק בכלל ובענף הבנייה בפרט - ולא תפסיק לפעול עד אשר ייושמו ההסכמות בנושא".

"האירוע מוכיח: המאבק שלנו לא נגמר"

קטי דובוק, מפעילת עגורן צריח קרוב לשש שנים, יצאה בעבר למאבק על התנאים שמסכנים אותה ואת עמיתיה למקצוע. היא פוטרה כי סירבה לעלות על מנוף בזמן סערה, ואחרי שתבעה את חברת הבנייה שבה עבדה זכתה לפיצויים. "לפני שלוש שנים שמו אותי במצב בחירה - אם לעלות למנוף בשעת סערה ולסכן את החיים שלי או לשמור עליהם", סיפרה היום לחדשות Online - רגעים לאחר תאונת העבודה הקטלנית ביבנה.

מחאת המשפחות:
"איפה אלוהים?" | צילום: החדשות

"נלחמתי על החיים שלי וגם זכיתי, אבל האירוע של היום מוכיח שהמאבק שלנו לא נגמר. אנחנו מסכנים את חיינו יום יום שלא שמים את הבטיחות שלנו במקום הראשון", הוסיפה. "אירוע כזה שהיה היום לא היה צריך לקרות וכולם חייבים להתגייס לזה. בפעם הבאה גם אזרחים יכולים להיפגע".‎‎

לפני פחות משנה פנתה קטי לעמיתיה, באמצעות החדשות Online, וקראה להם לפעול יחד. "החיים שלי הרבה יותר חשובים מאשר עיכוב העבודה בבנייה. נמאס לי שמתייחסים אלינו כאל פועלים שקופים שהחיים שלנו לא משמעותיים ואפשר לסכן אותם רק בשביל עוד שעות עבודה", התריעה אז. ""אני יודעת כמה זה קשה למנופאי להגיד לא יכול, לא רוצה לעבוד, לא רוצה להסתכן ובטח לרדת מהמנוף", הדגישה. "אני שילמתי מחיר כבד ומשפיל. תאמינו לי".

"זה לא המנוף האחרון שייפול"

עוד אמרה אז המנופאית: "אני פונה לכל העובדים באשר הם ומבקשת לא לקחת את החיים שלכם כמובן מאליו, תילחמו על הזכויות שלכם, תגנו על החיים שלכם ושל הילדים שלכם, גם אם זה יעלה לכם בפיטורים. זה לא שווה את זה ולא צריך לפחד. אנחנו לא לבד, אנחנו ביחד וזה כוח - אי אפשר להתעלם מאיתנו יותר. כמות ההרוגים בתאונות רק עולה ואתם יכולים להיות הבאים בתור. אל תתנו לזה לקרות בגלל הרשלנות של הממונים עלינו, אלו שאמורים לדאוג לנו למקום עבודה בטוח. אל תתנו לזה לקרות לכם, תשמרו על עצמכם ועל אחרים".

דובר ארגון מפעילי עגורן צריח לשעבר, רועי ויינשטיין,‎ הצטרף לביקורת גם הוא: "כמו שאנחנו אומרים כבר ב-5 השנים האחרונות המנוף הבא כבר נפל, זה רק עניין של לחכות לראות מתי הוא פוגע בקרקע. אנחנו נמצאים במציאות שבה יותר ויותר מנופים מגיעים, פחות ופחות מנופים נקנים. ומנופים ישנים עם היסטוריה מפוקפקת, שישבו שנים בתוך מחסנים מוצאים את עצמם באמצע אזורים אורבניים, מלאי אנשים. פועלים מוצאים את עצמם עומדים תחת לחצים, שאין באמת מערך של פיקוח שיכול לבדוק אם הם כשירים לכך. חוסר הרגולציה בתוך הרשויות המוניציפליות ומטעם משרד העבודה והרווחה, חוסר התיאום בין המידע, חוסר התקצוב לפעילויות ולפיקוח מביא אותנו למציואת מחרידה שבה נכון להיום יש למעלה מ- 1,400 מנופים מורמים באוויר. זה לא האחרון שייפול". ‎

זירת קריסת המנוף ביבנה
זירת האסון מעין הרחפן | צילום: החדשות

בכבאות שחזרו: כך חולץ הפועל הלכוד

נציב כבאות והצלה לישראל, רב טפסר דדי שמחי, הגיב לאירוע לאחר תום החילוץ המורכב של הפצוע שנלכד בגובה רב - ולאחר החילוץ נקבע מותו. "אני משתתף בצערן של משפחות ההרוגים, וקורא להסדיר את נושא הבטיחות באתרי בנייה ובמיוחד בפעילות בגובה, למניעת נפגעים נוספים בנפש", מסר שמחי, שהגיע לזירת האירוע.

פועלים נלכדו בין שמיים לארץ
"להסדיר את נושא הבטיחות" | צילום: תיעוד מבצעי מד"א‎, חדשות

לאחר שכוחות כיבוי והצלה מתחנת כיבוי אש רחובות הוזעקו למקום, היחידה לחילוצים מיוחדים של כוחות כיבוי והצלה ביצעה את החילוץ המורכב מהעגורן באמצעות ציוד חילוץ ייעודי ומנופים: "תוך סיכון עצמי גבוה, ובפעולות חילוץ מורכבות שכללו בניית מערכת חילוץ באמצעות חבלים, הצליחו לחלץ את כלל הלכודים. בשלב ראשון, הלוחמים הגיעו אל הלכוד, אשר היה תלוי בין שמים וארץ באופן מסכן חיים, וכאשר ניסו ליצור עמו קשר הבינו כי אינו בין החיים. הם רתמו אותו למניעת נפילה וחילצוהו אל גורמי הרפואה. בשלב השני, לוחמי האש אבטחו את 2 הלכודים שהיו פצועים במצב קל, וחילצו אותם דרך הסולם של העגורן אל הקרקע".

היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, עו"ד ישראל אסל, תקף את המדינה והטיל עליה את האחריות לאירוע. "תאונות עגורנים רבות מתרחשות בזמן התקנה ופירוק של עגורני צריח, ועל פי המצב המשפטי הקיים היום, אין שום הסדרה חוקית מטעם המדינה של נושא פירוק והתקנה שלהם".

אסל הוסיף: "לפי המצב החקיקתי הקיים היום, כל עובד יכול לקחת פטיש ואיזמל ולהרכיב עגורן. החקיקה בתחום עגורני הצריח היא משנות ה-60 ואינה מעודכנת. במשך שנים רבות המדינה התרשלה ולא עדכנה את המצב החקיקתי ואין להתפלא שקורות כל כך הרבה תאונות עגורנים באתרי הבנייה. גם להסתדרות חלק באשמה למצב, שכן זו מיהרה לחתום על הסכמים לשיפור הבטיחות מול המדינה אך הסכמים אלו טרם קוימו במלואם. מתחילת שנת 2019 נהרגו 34 עובדים בתאונות עבודה, 19 מהם בתאונות בענף הבנייה. הגיעה העת להפסיק את ההפקרות באתרי הבנייה - דמם של הפועלים אינו הפקר".